כיצד מיוצג התא המשפחתי של "בנות גילמור", כסמל לתא המשפחתי החדש

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4788
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

בעבודה זו אדון בשינוי שעבר מוסד המשפחה בשני העשורים האחרונים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתקשורת. מקרה הבוחן  שלי יתמקד בסדרת הטלוויזיה האמריקאית  "בנות גילמור".
העונה לז'אנר סדרת דרמה קומית.
בחרתי בסדרה זו מכיוון שלעניות דעתי היא מתרגמת הלכה למעשה את אותם שינויים אשר עובר מוסד המשפחה בשני העשורים האחרונים, מדובר על מוצר תקשורתי אשר תכניו ואופן ייצוגי הדמויות בו מאפשרים לנו הצופים להכניס ולהיחשף במרחבנו הפרטי אל תאים משפחתיים ואינדיבידואלים אלטרנטיביים, הפועלים לצד אותן צורות משפחתיות "תקניות" אשר נהנות מחיבוק הממסד השמרני.
תחילה, אערוך סקירה תיאורטית בה אדון בתקשורת כגורם המבנה את התא המשפחתי הרצוי או המסורתי, תוך הגדרת התפקידים המסורתיים בתוך תא זה. לאחר מכן אבקש להציג את השינוי שחל בגישה זו והצגתה של יחידה משפחתית אלטרנטיבית הקוראת תיגר על אופני הייצוג המסורתיים של התא המשפחתי. לאחר מכן אציג את שאלת המחקר הקושרת בין הסקירה התיאורטית לבין הטקסט שאותו ננתח, ואת אופן המחקר. לבסוף, ננתח את הטקסט תוך יישום הרעיונות התיאורטיים ונגבש את מסקנותינו שיעזרו לנו לענות על שאלת המחקר.
החברה בה אנו חיים ממלאת תפקיד עצום בעיצוב הגישות וההתנהגות של כל אלה שמהווים חלק ממנה. כיצורים חברתיים, אנו מופגזים בכל עת במידע סביבתי העשוי להשפיע על הצורה שבה אנו תופסים את העולם וכן לעצב את גישותינו ואמונותינו. בעבר, מקורות ההשפעה הללו (סוכני חברות), המכתיבים ומשפיעים על התנהגותנו היו הקהילה, המשפחה ובית הספר. כיום, ההשפעה שיש למוסדות אלו הולכת ונחלשת, ככל שהחברה המשתנה שלנו הולכת ומסתגלת לעידן טכנולוגי יותר. ולהתפתחותה של תקשורת ההמונים נודעה השפעה משמעותית על חיי כולנו.
הטלוויזיה מציגה בפני קהלה המרותק דימוי מסוים של העולם ובכך מספקת מסגרת שמאפשרת להבין מה מקובל ומה אינו מקובל בחברה ומשקפת תפקידים חברתיים חשובים רבים. (Van evra, 1990).                                                                        בעבר הבית והמשפחה היו מרחב סגור יותר, כיום עם עודף הטכנולוגיות נוצר טשטוש, בין הפרטי לציבורי עקב ההשפעות הנכנסות הביתה הסביבה התקשורתית מאלצת את המשפחה להתמודד איתם וגם להפך המשפחה מוציאה מסרים החוצה, הטשטוש יוצר התארגנות והתמודדות אחרת של המשפחה. פני הדברים השתנו אך יחד עם זאת הבסיס נשאר כפי שהיה הלכידות והביטחון עדין מתקיימים.
הגדרת המושג למידה חברתית, המשפחה מתכתבת עם הטלוויזיה ומשתמשת בה על מנת ללמוד על המקובל ועל הערכים והנורמות, הטלוויזיה משמשת כמאין סוכן חברות בפן המשפחתי ויוצרת מודלים שונים למשפחתיות תקינה ואידיאלית. (גפן קושילביץ, 2007) על פי מרדוק המשפחה היא מוסד המעניק סוציאליזציה ומהווה סוכן בהנצחת המסורת החברתית, הממלאת תפקידים שונים עבור הפרט כאשר כל משפחה יוצרת חלוקת תפקידים בין חבריה, מבנה המשפחה מעוגן בקשרי נישואין ובקשרי דם.
בניתוח הסדרה  נתמקד בעיקר באלמנטים התואמים את הסוגיות שהצגנו בסקירה הספרותית. נתייחס לאופן הצגתו של התא המשפחתי החדש ולתכונות המאפיינות אותו. ראשית ננתח מספר דמויות מרכזיות בסדרה אשר משתייכות לתאי משפחה שונים. לאחר מכן אבקש לנתח מספר תאים משפחתיים שונים אשר מהווים אב טיפוס לתאי המשפחה הקיימים בסדרה. לבסוף אבקש לנתח ארבע סצנות מרכזיות בסדרה אשר יש בכוחן להבהיר את האינטראקציה והמאפיינים של אותם מוסדות. בחלקה האחרון של עבודתי אבקש לבדוק האם ישנה הלימה הלכה למעשה בין הקטעים אותם הצגתי לספרות המחקרית. בעשותי כן אני מבקשת לענות על שאלת המחקר ולהראות כיצד מהוות "בנות גילמור" סמל לתא המשפחתי החדש.