עבודת סמינריון בנושא תנועת "ערכים" כמגשרת בין דתיים לחילוניים. העבודה קיבלה ציון של 92.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7796
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר ע"מ
3 מבוא -ע"מ
4 פרק ראשון: המתח הקיים בין דתיים לחילוניים בישראל ע"מ 13
פרק שני: קירוב לבבות- מפגשים וטיפוח הזהות ע"מ 18
סיכום –ע"מ
2 5
מקורות ע"מ
2 6
נספח א' –ע"מ
2 9
תקציר העבודה עוסקת בחקר תנועת "ערכים" כמגשרת בין דתיים לחילוניים במדינת ישראל.
מטרת העבודה לבחון את אופיו של הקונפליקט בין דתיים לחילוניים באמצעות תנועת "ערכים".
חשיבות הנושא נעוצה הן בהעצמת הקונפליקט בין דתיים לחילוניים והן בפריחתם של ארגונים העוסקים בניסיון לפשר ולאחות את הקרע המתחזק. החרפת הקונפליקט מתבטאת בהקשר זה עם היווצרות מחנה חילוני מובהק לצד עליית כוחה של ש"ס. לאור ההקצנה במערכת היחסים בין דתיים לחילוניים בשנים האחרונות והתמוטטותו של הסטאטוס קוו, החלו פעולות של יחידים וארגונים לפשר בין אידיאולוגיות ופרקטיקות. פעולות אלה החלו על רקע החרדה לצביון של המדינה, הרצון לשמור בו זמנית הן על צביון יהודי והן על צביון דמוקרטי.
עבודה זו בוחנת את הצומת בו נפגשים האישי והלאומי. כלומר, המטרות והאידיאולוגיה של התנועות לגישור מחד, והפרובלמטיקה האישית של המגיעים למפגשים מאידך. לצורך עבודתנו בחרנו להתמקד בתנועת "ערכים" המקיימת סמינרים ומפגשים סדירים לבוגרים.
שיטת המחקר מבוססת על תצפית משתתפת שנערכה במהלך המפגשים השבועיים וכן בסמינר חד פעמי בן ארבעה ימים. כמו כן, נערך ראיון עם מנכ"ל תנועת ערכים, הרב יוסף וליס. הראיון כלל שלד של מספר שאלות, ותוך כדי התשובות נוספו שאלות בהתאם. מהתוצאות עולה כי המשתתפות בתנועת "ערכים" אינן מחפשות בהכרח פיוס בין שתי קבוצות מנוגדות בחברה היהודית, אלא מחפשות פיוס עצמי, זהות עצמית ושייכות. הסיבה להשתתפותן במפגשים הינה מצוקה רגשית בהגדרת זהותן היהודית הנובעת מקיטוב גובר והולך בין דתיים לחילוניים. המשתתפות רוצות ליצור מחדש אומה יהודית תוך טשטוש הקטגוריות ולא על ידי הבנה בין קבוצות המתקיימות זו לצד זו. טשטוש בין הקטבים מבטל את האפשרות לריבוי של קבוצות דתיות ולאומיות שונות המתקיימות זו לצד זו. מכאן, ניתן לומר שתנועת "ערכים" אינה מייצרת מרחב שיח חדש של קבלה, הבנה וסליחה ואינה מצליחה להרחיב את גבולות מושג הסולידאריות על ידי הרחבת 'האנחנו'.