סיכום הילגארד- זיכרון

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8051

תקציר העבודה

פרק 8: הזיכרון בזיכרון מתרחשים מספר תהליכים וקיימים מספר מבנים. התהליכים הם (לפי סדר התרחשותם): הצפנה (קידוד), אחסון ושליפה. המבנים הם: זיכרון חושי, זיכרון לטווח קצר (או זיכרון עבודה), וזיכרון לטווח ארוך. בנוסף ישנם מחסנים לסוג מסוים של חומר: ¯      תהליכי הזיכרון:
הקידוד (הצפנה) מתייחס לתרגום של גירוי חיצוני (חזות או שמיעתי, למשל) לייצוג משמעותי בזיכרון. האחסון מתייחס לתהליך השימור של הייצוג בזיכרון לאורך זמן, בדרך כלל לטווח ארוך. השליפה מתייחסת להוצאת החומר המאוחסן מהזיכרון בעת הצורך. קושי יכול להתרחש בכל אחד מהשלבים האלו, ולגרום לכשל בזיכרון. מחקרי הדמיה מוחית מצאו כי בעת הקידוד, צד שמאל של המוח מופעל, ובעת השליפה צד ימין מופעל יותר. סיכום: קידוד (תרגום ואחסון)      אחסון (שימור בזיכרון)       שליפה (הוצאה מהזיכרון)        קשור לצד שמאל של המוח                                      קשורה לצד ימין של המוח ¯      מבני הזיכרון: שלושת תהליכי הזיכרון פועלים בצורה שונה, באם המידע מאוחסן לזמן מאוד קצר (פחות משנייה), למספר שניות, או לדקות/שעות/ימים/שנים.
הדרך שבה מאורגנים מחסני הזיכרון, הוצעה על ידי אטקינסון ושיפרין בשנת 1968, ונקראת מודל המחסנים: מידע המגיע אלינו מאוחסן בתחילה באברי חושינו; בכל אחד מחושינו ישנו מחסן זיכרון חושי, המכיל ייצוג חושי למספר אלפיות שנייה.
במערכת הראייה זה נקרא זיכרון איּקוֹני (iconic), במערכת השמיעתית הוא נקרא זיכרון אֵקוֹאי (echoic). זיכרון זה ממלא תפקיד פחות חשוב בלמידה ובחשיבה. ארבעה מאפיינים של הזיכרון החושי: א. הוא מכיל את כל המידע המגיע לאיבר החוש באותו רגע; ב. אין כל שינוי או עיבוד של החומר; ג. הוא דועך מהר (לאחר כמה אלפיות שנייה במערכת החזותית, לאחר מספר שניות במערכת השמיעתית); ד. המידע שנמצא במחסן החושי שאנו קשובים אליו, מועבר למחסן הבא, הוא הזיכרון לטווח קצר. המחסן לזיכרון לטווח קצר מכיל מידע שהועבר אליו מהזיכרון החושי ושאנו קשובים אליו, מרוכזים בו. למחסן זה חמישה מאפיינים:                              א.   הוא מקביל למודעות שלנו- למה שאנו מרוכזים בו.                              ב.    המידע במחסן זה זמין לנו בקלות, ולכן מסייע לנו לקבל החלטות או לבצע פעולות שונות במרווחי זמן של שניות.
                              ג.    המידע במחסן לטווח קצר דועך בערך לאחר 20 שניות.                              ד.    ניתן למנוע דעיכה זו על ידי שינון- חזרה על החומר שוב ושוב.
                             ה.    המידע בזיכרון לטווח קצר יכול לעבור עיבודים נוספים הנקראים שכלולים, למשל הפיכת ייצוג שמיעתי לחזותי בעת מעבר החומר למחסן האחרון שהוא הזיכרון לטווח ארוך. המחסן לזיכרון לטווח ארוך מכיל את כמות הידע הגדולה שיש לנו כל העת. לו שלושה מאפיינים: –
העבודה ללא ביבליוגרפיה