סיכום הילגארד- לחץ, בריאות והתמודדות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5116

תקציר העבודה

❀ פרק 14: מצבי דחק, בריאות והתמודדות מצבי דחק מוכרים לנו היטב, והם מתרחשים בעבודה, בלימודים, בחיינו הבין-אישיים, ובחיינו היומיומיים.
מצבים אלו יכולים להיות מאוד חמורים, אך גם אירועים לא קשים כמו טעויות טיפשיות, שפיכת אוכל על בגדינו ועוד, יכולים לגרום לנו להרגיש מצוקה. מצבי דחק מתמשכים וקשים עלולים לגרום לחלק מאיתנו חרדה, דיכאון, ואף מחלות גופניות שונות. יחד עם זאת, ישנם אנשים המתמודדים עם מצבי דחק בהצלחה רבה יותר מאחרים, ואף תופסים מצבים אלו כמשעשעים, מאתגרים או מעניינים.     הגדרת מצב הדחק (stress)‏: מצב שבו האדם מרגיש איום על תפקודו/קיומו הנפשי או הגופני. חוויה או אירוע שיוצרים מצב של דחק נקראים גורמי דחק (stressors), והאדם מגיב אליהם בתגובת דחק (=לחץ). הגוף מגיב בתחילה בצורה הסתגלותית, אך אם לא ניתן לברוח מהמצב המאיים או לתקוף את הגורם המאיים, והלחץ מתמשך או בלתי נשלט, נוצרות בעיות. כיום קיים תחום העוסק בקשר בין מצבי דחק, משתנים חברתיים, פסיכולוגיים וביולוגיים אחרים, לבין מחלות גופניות, וזהו תחום הרפואה ההתנהגותית, הפסיכולוגיה הרפואית או הפסיכולוגיה של הבריאות.  ¥ מאפיינים של אירועים היוצרים דחק / לחץ: אירועי דחק יכולים להיות אירועים גדולים שמשפיעים על הרבה אנשים, כמו מלחמה, אסון טבע וכדומה; ישנם אירועים גדולים המהווים שינויים בחיי הפרט, כמו קבלה לעבודה, בחינה, שינוי מצב זוגי, אובדן חבר או מחלה; ישנם גם אירועים יומיומיים שמלחיצים כמו פקקי תנועה, אובדן ארנק, או מריבה עם מישהו. חלק ממצבי הדחק הם חריפים וקצרים, למשל היתקעות בפקק תנועה בדרך לבחינה. מצבי דחק אחרים הם מתמשכים וכרוניים, כמו קשר נישואין שאינו מספק, חיים בחברה הנמצאת במלחמה, חיים במשפחה שבה בן משפחה חולה במחלה קשה ועוד מצבים דומים. המקור ללחץ יכול להיות חיצוני או פנימי, למשל קונפליקט בין מניעים ורצונות (ללכת לסרט או ללמוד לבחינה, להיפרד מחבר או לא, ללמוד תחום מסוים או אחר).   ניתן לסווג אירועי דחק לפי שתי חלוקות עיקריות: אירועים שמחוץ לטווח הרגיל (=אירועים טראומטיים), שיכולים לקרות לאדם מסוים או לאוכלוסייה שלמה, ואירועים יומיומיים, היכולים להיות אירועי דחק אם הם: אירועים לא נשלטים; אירועים לא מנובאים; אירועים שמשקפים שינויים מרכזיים בחיינו, ולכן  הם מאתגרים את יכולותינו ואת הדימוי העצמי שלנו; או אירועי דחק הנוצרים כתוצאה מקונפליקטים פנימיים. אירועים אלו יכולים להיות קצרים או מתמשכים. כעת נסקור את אירועי הדחק.
 §אירועים טראומטיים: אלו מצבים של סכנה קיצונית שהיא מחוץ לטווח הרגיל שאנשים רגילים לו: אסונות טבע, מלחמות, אירועי טרור, תאונות דרכים או מטוסים, אונס, תקיפה, ניסיון לרצח וכדומה. קיימות מספר תגובות אופייניות למצבים טראומטיים: ….
העבודה ללא ביבליוגרפיה