מודל האינטראקציה של לזרוס LAZARUS- התנהגות ארגונית

תקציר העבודה

הלחץ והחרדה נחקרו רבות במהלך השנים האחרונות, שכן הם תופסים מקום מרכזי בחייו של האדם, במיוחד בעיתות משבר. (בהערת אגב אציין כי במיוחד בחברה הישראלית החרדה תפסה מקום מרכזי בחיינו עקב איומי הטרור, תאונות הדרכים הרבות והמצב הבטחוני הרעוע). תפקיד הלחץ/חרדה הוא מחד לשמור עלינו מגורמים הנתפסים בעינינו כמסוכנים, אך מאידך האחרונה מופעה לעיתים בעקבות גורמים שלאו דווקא מהווים סיכון אמיתי בחיינו.
בחרתי לנתח את המקרה לפי המודל הפסיכולוגי של LAZARUS, שטוען שהלחץ נוצר באינטראקציה של האדם עם הסביבה שלו. כלומר, הלחץ תלוי באדם, אם האדם ידע איך להתמודד עם האירוע, אם הוא ידע לפרש אותו נכון, זה הגורם שישפיע על הלחץ.
התיאורייה של לזרוס נכתבה לאחר שהתיאוריית הקודמות שניסו להתייחס בצורה מקיפה להשפעת הגורמים הפסיכולוגיים על האדם נכשלו. לעומת המודלים הקודמים, לזרוס טען כי מיקוד תשומת הלב בגירוי או בתגובה כלל אינו מספיק שכן יש להתחשב גם בגומרים הפסיכולוגיים המשפיעים כל בני שונים, אשר כל אחד מהם יגיב בצורה שונה לאירועים מלחיצים, על אף שמדובר באותם לעיתים באותם אירועים. בהערת אגב ניתן לציין כי לעיתים אותו מצב עשוי להיות מאיים עבור אותו אדם בתקופה מסויימת בחייו, אך כלל כלא מאיימת בתקופה מאוחרת יותר (למשל, ילד עלול לתפס כעס של הוריו כמאיים מאד אך כנער בוגר הוא יתפוס את המצב אחרת לחלוטין) טענתו המרכזית של לזרוס היא-
העבודה ללא ביבליוגרפיה וללא מקורות