מעמדה של הסתדרות המורים נוכח היחלשות ההסתדרות הכללית וירידת כוחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3775
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

פרה-סמינריון ביחסי עבודה נושא: מעמדה של הסתדרות המורים נוכח היחלשות ההסתדרות הכללית וירידת כוחה תוכן עניינים
                                                                                                עמ' מבוא –3
פרק 1:  סקירה תיאורטית -.
4-7              1.1   איגודים מקצועיים
1 .1.1  איגוד מקצועי והגדרתו
1 .1.2 סיווג איגודים מקצועיים   1.2  אמנות בינלאומיות להתאגדות עובדים
1 .2.1 אמנות במסגרת האו"ם   1.3  הזכות להתאגדות בישראל   1.4 שינויים במערכת יחסי העבודה בישראל פרק 2 :  ההסתדרות הכללית כאיגוד מקצועי בישראל –9-10 פרק
3 :  הסתדרות המורים בישראל -11-13
סיכום -14
ביבליוגרפיה –15-16
מבוא
עבודה זו תעסוק בתפקיד האיגודים המקצועיים בעולם בכלל ובארץ בפרט. לתפקיד האיגודים המקצועיים יש מרכיב עיקרי ומרכזי במערכת יחסי עבודה בישראל המשפיעים על שלושת השחקנים במערכת : מעסיק, איגודים מקצועיים, עובדים.
הסתדרות המורים שהחלה את פעילותה בשנת 1903 , כארגון בעל משימה עיקרית של הפצת השפה העברית אך עם השנים מטרת העיקרית שונתה לשמירה והגנה על תנאי עבודתם ותנאי שכר של החברים . לקראת קום המדינה הסתדרות המורים השתלבה בתוך ה"הסתדרות הכללית בארץ ישראל" .
ההסתדרות הכללית כארגון עובדים הגמוני לאורך שנים רבות , החל לאבד מעוצמתו ומעמדו החל להיחלש. בעשורים האחרונים תופעה זו השפיעה רבות על המגזר הציבורי והפרטי במשק הישראלי, דבר שהביא לחיזוק מעמדם של איגודים מקצועיים וארגוני עובדים אחרים בישראל.
הסתדרות המורים כאיגוד מקצועי  רב בשנים ניצב בפני הצורך לדאגה מקצועית-פרופסיונאלית וסוציאלית לחבריה . הדאגה באה לידי ביטוי במאבקים וסכסוכי עבודה שיגרמו למעסיק, הממשלה, להיכנע לבקשות ההסתדרות , בשיפור תנאי שכרם ותנאיהם הסוציאליים כחלק משיפור מערכת החינוך כולה.
מקרה הבוחן בעבודה זו , אפוא, יעסוק בהסתדרות המורים .
על מנת לקיים חקר איכותי הצבתי שאלת מחקר שעל פיה אוכל לנתב את המחקר בעבודה.
שיערתי בעבודתי, כי היחלשותה של ההסתדרות הכללית גרמה/ תרמה לחיזוק מעמדה האוטונומי של הסתדרות המורים בהיבט המקצועי-פרופסיונאלי והסוציאלי לחבריו.
במהלך המחקר, נעשה שימוש במקורות, כתבי עת , ספרים, אמנות וחוקים.