מנהלי הקו הראשון,מנהלים ישירים- ציון A

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10017
מספר מקורות 69

תקציר העבודה

עבודה במודול:
נושאים עכשוויים בניהול קו ראשון – 2073
Current Issues In First Line Management – 6BM004
מנהלי הקו הראשון  בחברת X בע"מ עבודה המוגשת כחלק מן הדרישות לקבלת תואר B.A במנהל עסקים מאי 2008
תקציר מנהלים  כיום ,כל מנהל וכל ממונה ישיר חייב להיות לו מרכיב באישיות ובהתנהגות של מנהיג כדי להניע את העובדים לחתור מתוך רצון חופשי ומוטיבציה לעבר השגת מטרות הארגון ומעבר להם תוך כדי יצירת אווירת WIN-WIN לכל הצדדים לשם כך יש לערוך ישיבות צוות ולהקים צוותים מיוחדים לנושאים / בעיות מיוחדות-סִיעוּר מוחות שהוא חשיבה קבוצתית לגיוס משאביה היצירתיים של הקבוצה לפתרון בעיות ופיתוח רעיונות חדשים.  נקודת המוצא היא, שלכל אחד מחברי הצוות ייחודיות משלו (ידע, ניסיון, אחריות על ביצוע), אי לכך, הדגשת ייחודיות זו, בפגישות צוותיות, בפורומים ארגוניים שונים, כתרומה להצלחת הפעילות הצוותית, ובמתן הכרה אישית של חברי הצוות,  להיענות לבקשות אישיות של חברי הצוות, גם אם הן לא קשורות לעבודת הצוות. מענה לבקשות מסוג זה, מדגישות את הייחודיות של העובד, ואת ההכרה בחשיבותו, מבלי לפגוע בפעילותו בצוות,  מתן חיזוקים מילוליים לעובד בצוות, על עבודתו, או יוזמה שהוא נטל, תוך כדי ישיבת צוות, אל מול הצוות כולו,  הגדלת האחריות האישית לחברי הצוות  ומתן אפשרות לביטוי עצמי, חשיבה עצמית ודעות מנוגדות.
בעבודה זו נותחו והושוו יכולותיהם  הניהולים של שתי מנהלים ישירים – מנהלי  הקו הראשון בחברת X בע"מ.
בעבודה זו הערכנו את אופי תפקידו ואחריותו של המנהל הישיר-מנהל הקו הראשון- במקום העבודה, הכוללים יחסי עבודה אחריות, סמכות האחריות, האצלת סמכויות, פתרון בעיות וניהול הזמן. כמו כן את יכולתו של המנהל לניהול קבוצת העבודה/צוות הכוללים תפקיד ראשי הצוותים, תקשורת, הנחיה, טיפול בקונפליקטים, ניהול ביצועים, אינטראקציה בצוות ועוד.
בתחילת העבודה הוצג הארגון – מבנה ארגוני,מטרות עסקיות ושתי המחלקות בהן עובדים מנהלי הקוו הראשון.   בהמשך בוצעה סקירה של מספר מודלים ותיאוריות קלאסיות ומודרניות   מובילים בניהול ודרכי תפקודם , תכונותיהם ,מיומנותם והתנהלותם של מנהלי הקוו הראשון מול מודלים אלה.
 לאחר מכן נבחנו מאפייני צוותים אפקטיביים על ידי ידע תיאורטי ותמיכה בספרות המקצועית ומאפייני הצוות בכל מחלקה. נבחנו מרכיבי החוזה הפסיכולוגי , האמון והמחוייבות הארגונית בשני הצוותים תוך תיאור המצב בכל צוות בהקשר לאותו מרכיב, בעייה הנוגעת למנהל, תיאוריות ויישום מרכיבי התאוריות לכל אחד מהמנהלים בנושא כישורים ניהולים ותכונות מנהלים ותאור המיומנויות הקיימות והנדרשות , חולשות וחוזקות של כל מנהל ,המסקנות הנובעות מכל ניתוח והמלצות לביצוע אפקטיבי של התפקיד – זיהוי המיומנויות והתכונות הנדרשות בהתאם להקשר תוך הערכת תפקיד מנהל קו ראשון והערכת הידע הכישורים והתכונות הנדרשות לביצוע מוצלח של התפקיד בהתאם להקשר המצויין.
בפרק הסיכום של העבודה , הוצגו המלצות אופרטיביות למנהלי הקוו הראשון .
יש לבנות את הגורמים המשפיעים על ביצועי הצוות/הקבוצה, תוך מימוש החוזה הפסיכולוגי של העובדים , הגברת האמון בממונים והגדלת המחוייבות הארגונית :
גורמים סביבתיים- חומריים- גמישות בשעות עבודה; סביבת עבודה נעימה; שכר והטבות מה מניע עובדים להישאר בארגון?
סביבה ארגונית עסקית טכנולוגית- ארגון יוצר ומתחדש; ארגון שמוצריו מבוקשים; זהות עסקית ברורה סביבה ארגונית תרבותית-אנושית- הרגשת חשיבות וחיוניות לעובדים; הכרה בביצוע איכותי; תקשורת טובה סביבה צוותית אנושית- עבודת צוות; למידה הדדית סביבה ניהולית- מנהיגות מאתגרת; דוגמא אישית לעשייה ומחויבות הגשמה עצמית- פיתוח קריירה אישית במסגרת הארגון; אוטונומיה; מתן אפשרות להשפעה המטרות צריכות להיות ברורות ופשוטות, ומתורגמות למעשים משותפים בכל דרג בארגון מחויבות מלאה מצד ההנהלה הדרכת העובדים מנהלים ומנהלי ביניים חייבים להיות ברורים, נוכחים במקום העבודה, ועקביים בהעברת התקשורת והמסרים בכל שלב בהתקדמות התהליך ולדווח על הביצועים כנגד מטרות מוצהרות.
העובדים צריכים להביע עניין בהצלחתה הכלכלית של החברה. חברות עם הסדרי חלוקת רווחים מציגות ביצועים טובים יותר ומציגות שינוי חיובי בגישה של העובדים.
(Mullins, 2002) תוכן עניינים
מבוא. 5
מאפייני הצוותים.. 8
במחלקת הכספים.. 8
מחלקת השירות. 11
החוזה הפסיכולוגי 13
מרכיבים בחוזה הפסיכולוגי 14
הפרת החוזה הפסיכולוגי 15
החוזה הפסיכולוגי החדש.. 16
אמון 19
אמון ארגוני- הגדרות. 19
סוגי אמון 19
תוצאות הפוליטיקה הארגונית. 20 מחויבות ארגונית. 22
מחויבות רגשית ומחויבות מכשירנית. 22
שלבים פסיכולוגיים במחויבות ארגונית. 22
מחויבות מחשבתית ומחוייבות התנהגותית. 22
מחויבות רגשית,המשכית ונורמטיבית. 22
בטויי מחויבות ארגונית. 24
סיכום.. 26
מסקנות. 29
המלצות. 29
ביבליוגרפיה. 31