בחינת סוג הקומדיה שמציג וודי אלן ב"שושנת קהיר הסגולה"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2300
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

שושנת קהיר הסגולה – מאפייני ז'אנר א. מבוא. 1
ב. מאפיינים מיגדריים. 2
ג. הפער המעמדי 3
ד. ניורוזות, חרדות, תקוות וקומדיית מצבים. 4
ה. יחסי סרט-צופה. 5
סיכום. 5
א.
מבוא
            עבודה זו תעסוק במאפיינים ז'אנריים המצויים בקומדיה "שושנת קהיר הסגולה" (וודי אלן, 1985). נראה, כי קומדיה זו הינה שילוב שבין הקומדיה המטורפת והקומדיה הפופולרית. השאלה שתעמוד במרכז עבודתי תהיה: מה אופן השימוש שנעשה במאפיינים ז'אנריים כדי להפוך מצב חברתי או משפחתי לקומדיה רומנטית? בעקרון הבסיסי, מטרתה של כל קומדיה מטורפת הינה פשוט להצליח, שכן יש בה כוח משיכה עבור קהל הצופים (Gehring, 1988: 110). ניתן למצוא ב"שושנת קהיר הסגולה" מאפיינים של הקומדיה המטורפת, כמו פריצתו של טום בקסטר, הדמות הקולנועית, אל מחוץ למסך והבילוי הפרוע של הארכיאולוג המצטרף לסוף שבוע במנהטן.
ניתן לראות מוטיבים של הקומדיה הפרועה גם בסצנת היפרדותו של טום בקסטר משותפיו על המסך, כאשר ססיליה מציינת בתמיהה לבקסטר כי הוא בסרט והוא משיב לה "טעות אני חופשי". הקומדיה המטורפת מאופיינת באירועים המנותקים מהמציאות או לפחות מהמציאות הנורמטיבית המקובלת, בין השאר בהתנהגות נונשלנטית במהלך רגעים דרמטיים או מסוכנים (שם: 107), או בהתרחשות המנותקת קליל מהמציאות, כמו למשל מעופתם של האחים בלוז בסרט בשם זה, בתוך תא הטלפון, התרסקותו של תא הטלפון ועניינם במטבעות שהם מצאו בשעת ההתרסקות, מבלי שייגרם להם נזק כלשהו.             מאידך, סיפור המסגרת הינו סיפור בעל מימדים דרמטיים ואף טרגיים של אישה אומללה הסובלת מבעלה המובטל בעת המשבר הכלכלי בארצות הברית. עולמה נע בין עמלה היום יומי וסבלותיה בעבודתה כמלצרית ובמפגשים עם בעלה הבריון לבין הפנטזיות, שעיקרן מתמצא בסרט "שושנת קהיר הסגולה". בקומדיה האמריקאית קיימת בדרך כלל בחירה בין שתי אפשרויות שאמורות להיקלט בתודעה: מצד אחד התייחסות צינית לאדם ממעמד נמוך, תוך הצגת מעבריו דרך המכשולים השונים והגעתו להישגים, כדוגמת הנערה, אהובת המאפיונר, שגולמה על ידי ג'ולי הולידיי ב"רק אתמול נולדה" מ-1950 (שם: 126).
האפשרות השניה הינה התרחשויות השוברות את הציפיות ויוצרות איכות פופוליסטית, המתייחסת להשחתת הערכים והאידאלים על ידי בעלי הכוח, בבחינת 'כל דאלים גבר', כאשר שבירת המוסכמות מעניקה לסרט את הנופך הקומי (שם: 136). בחרתי בסרט "שושנת קהיר הסגולה" לנוכח מערכת היחסים הסבוכה, המביעה את המצוקה האנושית מחד אך מוצגת באופן קומי מאידך. לטענתי נראה, כי במידה רבה וודי אלן לוקח סיפורי חיים ומצליח להציג בפנינו את המימד האירוני ואף הקומי העומד מאחוריהם, בבחינת המציאות מול האשליה וההתנגשות שביניהן. יתרה מכך, מערכת הכניסות והיציאות האינטרטקסטואליות שבגוף הסרט, מעניקה לו מימד העשוי לשמש מעין אב טיפוס לקומדיה הרומנטית בכלל, כאשר הרובד הפנימי מציין משאת נפש בלתי מושגת. משמעות טענתי היא, כי כמו הטרגדיה גם הקומדיה מהווה חלק מהחיים וייחודיותו של הסרט בעל הז'אנר המסוים הינה ביכולתו להציג פן אחד, מתוך מכלול, של החיים, תוך שימת דגשים על נקודות מסוימות או כפי שהדבר במקרה שלנו, המראה את העליבות, האשליה ושיברה. בעבודה זו אעמוד על מאפיינים ז'אנריים המתבטאים במיגדר, מעמד וכן בניורוזה, בחרדה ובקונפליקט, כמו גם לתפקיד האינטרטקסטואלי שיש לסרט שבתוך הסרט, כאשר מכלול הפרטים יעניק את המימד ליחסי סרט-צופה.