שיטות התערבות בקהילה בסיכון להיווצרות הפרעת דחק פוסט-טראומטית:PTSD בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5641
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תקציר החיים, מזמנים לנו אירועים שונים המשפיעים עלינו באופן שונה המשתנה מאדם לאדם. אירועים אלו, הם המקור שלנו לגיבוש דרכים להתמודד איתם ולהיות מוכנים כאשר אירוע זה או אחר יופיע שוב בעתיד. בעבודה זו, בחרנו להביא תופעה פסיכולוגית רבת עוצמה אשר לה השפעות חברתיות ואישיות, המתפתחת כתגובה לאירועי טראומה המתרחשים באופן לא רצוי בסיטואציות חיים שונות, הפרעת הדחק הפוסט-טראומטית (Post-Traumatic Stress Disorder-PTSD) וכן, את השלכותיה. תופעה זו, הינה מאובחנת כהפרעה פסיכיאטרית השייכת לתחום הפרעות החרדה. זוהי תסמונת שעלולה להתפתח לאחר חוויית אירוע טראומטי. אירועי דחק טראומתיים הם מצבים קיצוניים המציפים בעצמתם, בלתי נשלטים ומפתיעים בעת התרחשותם וקיים בהם מרכיב של איום ממשי במוות או בפגיעה חמורה. הלוקים בהפרעה מגיבים לחוויה זו בתחושות של פחד וחוסר אונים ואף במצוקה קלינית משמעותית המפריעה לתפקוד החברתי והתעסוקתי של האדם (יודפת ועמיתיו, 2003 ; זומר ובלייך, 2005). כאמור, אחת ההשלכות של הטראומה יכולה לבוא לידי ביטוי בהיווצרות PTSD אשר פוגע בעיקר בפרט ומשפיע בעקיפין על סביבתו החברתית. מצב זה אינו רצוי לאדם כפרט ולחברה כקהילה ויכול לשבש את תפקודם הנורמאלי. לצערנו, בעקבות המציאות הישראלית הגדושה באירועי טרור, מלחמות ושאר מחוללי טראומה, קיימת ברוב האוכלוסייה בישראל, וביניהם הכותבים עצמם, רמה מסוימת של חשיפה לטראומות ומוכנות לפיתוח תופעת PTSD.
בעבודה זו, נתאר את הטראומה ומרכיביה, נציג את הפרעת ה-PTSD השפעתה ודרכי מניעתה בראייה מן ההיבט החברתי/קהילתי, כל זאת תוך התייחסות ספציפית לאוכלוסייה בישראל. לאחר מכן, נתייחס למספר מודלים עיקריים של התערבות קהילתית באוכלוסייה בארץ, ונדון בתפקידיו של העובד הסוציאלי הקהילתי, כמסייע חברתי במצבים פוסט טראומתיים ובדילמות המקצועיות והערכיות העולות מתפקידו.
תוכן עניינים
מבוא: הצגת הבעיה
2 פרק א: מושגים בתחום- טראומה, תגובת דחק חמורה (Acute Stress Disorder), הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD):

3 -5
פרק ב:PTSD  וטראומה בישראל- שכיחות החשיפה  לטראומה והתפתחות  PTSD:
6 פרק ג: הערכת רמת הפגיעות הקהילתית- קהילה מתמודדת עם אסון, קבוצות בעלות סיכון לפיתוח   PTSDבתוך הקהילה,  חוסן קהילתי כמדד להערכת פגיעות קהילתית בזמן אסון: 7-8
פרק ד: שיטות ודרכי התערבות בקהילה – מודלים עיקריים,  עקרונות המודלים:
9-10 פרק ה: תפקיד העובד הסוציאלי- פעילויות בעלות אופי מניעתי בקהילה עצמה טרום האירוע, פעילויות בקהילה עצמה  מייד לאחר האירוע הטראומטי:

1 1-12
דיון
1 3-14
החלק האישי בתהליך הלמידה
1 5
סיכום
1 6
ביבליוגרפיה
1 7-19