לקויות למידה - סקירה כללית וסקירת מאמרים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5601

תקציר העבודה

תוכן ענייניים:
לקות למידה. 4
דיסלקציה. 4
דיסגרפיה. 5
דיס קלקוליה. 5
ליקויי קשב וריכוז. 6
אבחון ילדים בעלי ליקויי למידה. 8
קשיים, סיבות ודרכי טיפול. 10                                                                                                   לקויות למידה– לקויי למידה מוגדרים כבעלי הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, וזאת עקב שיבושים בתהליכים קוגניטיביים שהבסיס המשוער להם הוא נוירולוגי.יכולתם האינטלקטואלית ממוצעת ומעלה, אך הם מגלים קשיים שונים בתפקודם הקוגניטיבי (התחום הקוגניטיבי כולל את תפקודי השפה והחשיבה, התמצאות המרחב ובזמן, הזיכרון, הקשב והריכוז), וכן ביכולתם המוטורית ובתאום התנועתי- תפיסתי שלהם.
לרבים מהם יש הפרעות בדרגות חומרה שונות בקשב ובריכוז, ולעיתים קרובות יש להם בעיות בהסתגלות למצבים המחייבים גמישות בתגובות. ההפרעות מלוות על פי רוב, בבעיות רגשיות עקב הכישלונות החוזרים ונשנים, ועקב התחושה של חוסר אונים, המובילים להתפתחות של דימוי עצמי וחרדות.
המקור הדומיננטי לקשיים שבהם הם נתקלים אינו בנכות או ברמה שכלית נמוכה, בבעיות רגשיות ראשוניות ו/או בהשפעות סביבתיות(כגון: הבדלים תרבותיים והוראה לקויה או לא מספקת), אלא על רקע של שיבושים בתפקודי המוח.
המונח "לקות למידה" מתייחס להפרעות ביכולות למידה שונות של הילד או הבוגר. הפרעות אלה באות לידי ביטוי ברכישת מיומנות קריאה וכתיבה, יכולת קשב, הסקת מסקנות ו/או יכולות חשבוניות. המונח תקף כאשר מתגלה פער בין ההישג הקיים להישג המצופה מן הילד על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו.
מניחים כי ליקויים אלו נובעים מבעיה כלשהי בתפקוד של מערכת העצבים המרכזית שבמוח. הם אינם קשורים לרמה אינטלקטואלית מסוימת או העדר מוטיבציה, ומאחר שכל התפקודים הקוגניטיביים האחרים נורמאליים, החוקרים מניחים שליקויים אלה נובעים מליקוי מוחי מזערי.
להלן מפורטות ההפרעות המתייחסות ללקות הלמידה ומוצגות בשמן הלועזי המקובל:
דיסלקציה- פירוש מילולי – לקות קריאה, הלקות מאופיינת בקשיים ברכישת קריאה ובאיות, כמו כן יתכנו  קשיים בהבעה בע"פ או בהבעה בכתב. תופעה זו באה כאשר האוטומטיזציה בזיהוי המילה לא התפתחה כיאות.הפרעה בקריאה משמעותה חוסר יכולת לקלוט ולהבין סמלים לשוניים חזותיים (אותיות). דיסלקציה התפתחותית – הפרעה בקריאה שמקורה במבנה אנטומי של המוח ובמערכת הקשרים העצביים. ניתן לאבחן זאת כאשר קיים פיגור של שנתיים ומעלה ביכולת הקריאה אך רמת האינטליגנציה היא תקינה. יתכן שהסיבה הביולוגית לכך (מחקר בתחום חקר המוח של פרית') היא בשל פגם בחלק המוח הנקרא "אינסולה" שתפקידו לחבר בין שני אזורים במוח המעבדים את השפה. האזור האחד נקרא "ורניקה" והאזור השני הנקרא …
העבודה ללא ביבליוגרפיה