סמינריון בתקשורת: אופן סיקור התקשורת בפרשת נשיא המדינה משה קצב

תקציר העבודה

סמינריון בתקשורת

הכותבת הינה בוגרת תואר ראשון במשפטים ותקשורת, במכללה למנהל בראשון לציון, בהתמחות תקשורת ומשפט. המרצה – אחד הבכירים בארץ בתחומו, אשר עבד שנים רבות כמשפטן במשרד התקשורת.
ציון העבודה: 92
תוכן עניינים תקציר -..3
חלק א' א. תפקיד התקשורת בחברה דמוקרטית –
4
א.1. מימוש זכות הציבור לדעת –.4
א.2.מימוש חופש הביטוי -5
א.3.שירותים בתחומי הפרשנות –5
א.4.שירותים בתחומי הביקורת –5
ב. תפקיד התקשורת בעיתות מלחמה ומשבר –…6
ג.    יחסי הגומלין בין תקשורת למשפט -.7
ג.1. חופש העיתונות –…7
ג.2. מעמדו החוקתי של חופש העיתונות 7
ד. אתיקה עיתונאית …8
ד.1. אתיקה עיתונאית ומועצת העיתונות –…8
ד.2. אתיקה עיתונאית בזיקתה לתקשורת הכתובה 9
ד.3. הזכות לפרטיות –..9
ד.4. הגנת הפרטיות למול חופש העיתונות –10 ד.5.הזכות לפרטיות ודמויות ציבוריות 10 ה. שיח תקשורתי בפרשה ציבורית –.11
ה.1. הולדתה של פרשה ציבורית -…11
ה.2.התנאים להולדתה של פרשה ציבורית –11
ו. תאוריית קביעת סדר היום ……………… –12
חלק ב' ז. סיקור פרשת הנשיא משה קצב    … -14
ח. שאלת המחקר -15
ט. שיטת המחקר -16
י. ממצאים –…17
יא.
דיון -18    יב. מסקנות –..26
ז.
ביבליוגרפיה –27
תקציר מחקר זה בוחן את השיח התקשורתי בסיקור פרשה משפטית ציבורית באמצעי המדיה. השערות המחקר הן: בסקירת פרשה משפטית ציבורית באמצעי המדיה, אופייה של התקשורת הינו פרו תביעתי, דהיינו, התקשורת מתגייסת כנגד החשוד, וכן בסקירת פרשה ציבורית באמצעי המדיה בעת מלחמה, חל שינוי באופן סקירת פרשות משפטיות ציבוריות שסוקרו טרם פתיחת המלחמה  ע"י התקשורת. במחקר נבדקו כ-37 כתבות מהמדיה הכתובה, עיתון "מעריב". הממצאים העיקריים שנמצאו תמכו בהשערות המחקר והם מראים כי אכן בסיקור פרשה ציבורית באמצעי המדיה ניתן להקיש על אופייה הפרו- תביעתי של התקשורת וכן עולה כי התקשורת- עיתון "מעריב", התגייסה כנגד החשוד שמקרה זה  הוא הנשיא משה קצב.
בנוסף ניתן לראות כי בעיתות מלחמה ומשבר חל שינוי באופן סיקור התקשורת פרשה משפטית ציבורית, וסדר היום התקשורתי והציבורי משתנה, ועל כן חלה ירידה ניכרת באופן סיקור הפרשה המשפטית מבחינת כמות ובולטות.
סיקור פרשת הנשיא משה קצב ב-8 ביולי 2006 פורסם בתקשורת על פגישה שקיים הנשיא קצב עם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ובה התלונן על ניסיון סחיטה כלפיו מצד עובדת לשעבר במשרדו, לכאורה על רקע איום בהגשת תלונה על הטרדה מינית. "מחשיפת ערוץ 2 הערב עולה כי נשיא המדינה, משה קצב, זימן עצמו השבוע ליועץ המשפטי לממשלה והגיש תלונה בגין סחיטה באיומים ועלילת שווא. על פי הדיווח, התלונה הוגשה נגד אישה, הטוענת כי הנשיא תקף אותה מינית וביצע בה מעשים מגונים בכוח." (NRG מעריב, 8.7.06) בסערה התקשורתית שפרצה לאחר מכן הפך הנשיא ממאשים לנאשם, ובעיתונים פורסמו עדויות של מספר נשים שעבדו עמו לאורך השנים וחוו לכאורה הטרדות מיניות מצדו. "ימים ספורים לאחר חשיפת פרשת ההטרדות, לכאורה, בבית הנשיא, חושף "מעריב" כי אישה נוספת מצטרפת להאשמות: "הוא ניסה לדחוף ידיים בכוח", היא מספרת. "כולם ידעו שכשאני במשרד שלו – זה זמן שבו לא מפריעים לו". (רון לוין, מעריב 11.7.06) –
הגישות המרכזיות אשר הנחו אותי ומהן ניגשתי למחקר הן:
·   השיח התקשורתי בפרשה משפטית ציבורית- אופייה התביעתי של התקשורת.
·   השיח התקשורתי ושינוי סדר היום בפרשה ציבורית- סיקור פרשה ציבורית בעיתות מלחמה או משבר.