עבודה זו דנה בקשר שבין שביעות רצון המורים ממנהל בית הספר לבין שביעות רצונם מרפורמת דוברת

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 12714
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

תקציר עבודתנו עוסקת בקשר שבין שביעות רצון המורים מיישום דו"ח דוברת לבין שביעות רצונם ממנהל בית ספרם. התחבטנו בשאלה האם עמדה שונה כלפי מנהל בית הספר תשפיע על עמדת המורים כלפי יישום הדו"ח.
דו"ח דוברת, ככל שינוי אחר במערכת, טבעי שיגרום לחששות. השינויים יוצרים תחושה של חוסר בטחון ואי ודאות. רובנו אוהבים להיות בשליטה ומתקשים לחוות שינויים, תהליך השינוי מאלץ אותנו לשחרר שליטה והמחשבה הזו מעוררת בנו פחד. התגובה הקיצונית היא התנגדות לשינוי, המתבטא בחוסר שיתוף פעולה. התגובה שלנו לשינוי היא בדרך כלל תערובת של רגשות. המצבים והרגשות המלווים את השינוי נקבעים כמובן על פי אופיו ומהותו של השינוי – דיסאוריינטציה, בלבול, יופי, לחץ, ייאוש, תחושת התעלות, תובנה ואהבה. על מנת שתהליכי השינוי יהיו משמעותיים ולא ריטואליים במהותם, הם חייבים להשתלב בתהליכים של שינוי עמדות ולא רק של שינוי התנהגות (ענבר
2 000 ).
אחת ההמלצות בדו"ח דברת, שמה דגש על: "חיזוק משמעותי של מקצועיותם ומעמדם של מנהלי בתי-הספר".
המלצה זו מרחיבה מאד את סמכויות המנהל, ונותנת בידו את הכוח לנהל את בית –הספר כ"עסק פרטי", הן בתחום הפדגוגי, הן בתחום הכלכלי והן בנוגע לכפיפים לו. קרי, המורים.
עמדותיהם של המורים כלפי מנהל בית הספר מהוות גורם משמעותי ביחסם הכללי של המורים למערכת החינוך בכלל ולבית-ספרם בפרט. מקובלות החלטת יישום הדו"ח על ידי המורים קריטית ליישומו. המורים הם אנשי השדה המוציאים את ההחלטות מן הכוח אל הפועל, ולכן חשיבות רבה נודעת לכך שההחלטות תהיינה מקובלות עליהם. תוכן מבוא-3
פרק תיאורטי-.4
-עמדות בחינוך -ההיבט התיאורטי של השינוי -רפורמות בחינוך -דוח דוברת -דמות המנהל ותפקידו פרק מתודולוגי-.28
-פרק השיטה -שאלת המחקר -השערות -שאלון פרק התוצאות-..35
פרק הדיון-.44
סיכום-..47
בבליוגרפיה-..48
תוכן מבוא-3
פרק תיאורטי-.4
-עמדות בחינוך -ההיבט התיאורטי של השינוי -רפורמות בחינוך -דוח דוברת -דמות המנהל ותפקידו פרק מתודולוגי-.28
-פרק השיטה -שאלת המחקר -השערות -שאלון פרק התוצאות-..35
פרק הדיון-.44
סיכום-..47
בבליוגרפיה-..48