אחריות מוסרית של תעשיית המזון המהיר להשמנת יתר ומחלות נלוות

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11838
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מסעדות מזון מהיר החלו להתפרץ לאחר מלחמת העולם השנייה. במשך שלושים השנים האחרונות התפשט המזון המהיר מארצות הברית לכל פינה ברחבי העולם. תעשיית המזון הפכה כיום לאחת התעשיות החזקות והרווחיות ביותר בעולם המערבי.  בארצות הברית פועלות כ-300,000 מסעדות מזון מהיר. מזון מהיר הפך לחלק מסגנון החיים אך באכילת מזון מהיר כרוכות סכנות רבות, צריכה מוגברת של מזון מהיר גורמת להשמנת יתר ולמחלות נלוות. מדי שנה מתים כ-300,000 אמריקאים ממחלות הקשורות בהשמנת יתר. השמנת יתר היא בעיית הבריאות הראשונה. אמריקה ומדינות רבות אחרות נמצאות במשבר של השמנת יתר בעיקר בין ילדים צעירים. מאות מיליוני אנשים אוכלים מזון מהיר בלי להקדיש לכך שום מחשבה. רבים מהאנשים כלל אינם מודעים לסכנות הרבות של מזון מהיר. הם פשוט מסירים את העטיפה מההמבורגר שלהם, ופוצחים בזלילה.
מתקיים מאבק נגד תעשיית המזון המהיר, הוגשו הרבה תביעות משפטיות בטענות כגון, רמייה, הטעיה, מניפולציה, שיווק מוצרים מסוכנים, ממכרים, שימוש בילדים וכו', אך יחד עם זאת פסקי דין רבים העלו כי רשתות מזון מהיר אינן עוברות על החוק.
בחרתי לבחון את שאלת המחקר – מאפייני הבעייתיות המוסרית של תעשיית המזון המהיר בייצור מוצרים הגורמים להשלכות בריאותיות שליליות. שאלת הבעייתיות המוסרית של תעשיית המזון המהיר לבעיית ההשמנה מעלה שאלות מוסריות כבדות , החל מאחריותו המוסרית של הארגון וכלה באחריותו האישית של הלקוח.
  בכדי לדון בשאלה זו, ראשית אסקור את תחום תעשיית המזון המהיר. אציג נתונים כלליים הנוגעים למזון מהיר ברחבי העולם. אציג את הרקע להתפתחות המזון המהיר, מאפיינים הייחודיים של מזון מהיר. אבדוק את השפעת הפרסום על ילדים. כמו כן העבודה סוקרת את נזקים מצריכת מזון מהיר, בעיית ההשמנה . בהמשך העבודה מציגה חקיקות שונות בנושא.
העבודה תדון בדילמה בין מוסר ועסקים אשר בפניה עומדות רשתות מזון מהיר בכלל ורשת בורגר קינג בפרט. הרי קיימת דילמה גדולה בנושא זה – מצד אחד תעשיית מזון מהיר היא מאוד גדולה ומעניקה הרבה מקומות עבודה ופרנסה ומצד שני מוצרי מזון ממכרים ומזיקים. התעלמות מנזקים בבריאות האדם תוך ראיית מטרת הגדלת הרווח, הדגש על שיקולים כלכליים ולא על שיקולים מוסריים גם אם זה בא על חשבון פגיעה בבריאות הצרכנים. בחרתי להתמקד דווקא ברשת בורגר קינג, שהיא הרשת השנייה בגודלה בתעשיית המזון המהיר, ולא במקדונלד'ס שהיא הרשת הגדולה בעולם, מכיוון שעל מקדונלד'ס נעשו כבר הרבה עבודות ומחקרים. למרות שעל רשת בורגר קינג חסרים הרבה מאמרים ואין מספיק נתונים המספקים פרספקטיבה רחבה לבחינת מוסריות של הרשת, העבודה תעשה שימוש גם בנתונים המתייחסים לחברת מקדונלד'ס וגם לתעשיית המזון המהיר בכלל שכן ניתן להשליך את הנתונים גל על חברת בורגר קינג, כי היא הרשת השנייה בגודלה אחרי מקדונלד'ס ונמצאת באותו מצב מבחינת המוסריות של הרשת.
שאלת המחקר תיבחן על סמך מחקרים רלוונטיים בתחום המזון המהיר , על ידי מקורות אקדמאיים ועל סמך תיאוריות מתורת המוסר. תוכן עניינים:
מבוא .3
2 .1.             היסטוריה ועובדות על תעשיית המזון המהיר -.4
2 .1.1.        רקע והתפתחות של המזון המהיר ..4
2 .1.2.        מאפיינים ייחודיים של המזון המהיר –…5
2 .1.3.        פרסום והשפעתו על ילדים –…6
2 .1.4.        בעיית ההשמנה והשלכות בריאותיות –.7
2 .2.             היסטוריה ועובדות על בורגר קינג -..11
      3.    חוקים ותקנות –..13
      4. האם ישנה אחריות מוסרית של תעשיית המזון המהיר –…16
          4.1. אחריות הצרכן -…16
          4.2. אחריות הארגון -..17
          4.3. האם תעשיית מזון מהיר ורשת בורגר קינג בפרט אחראית על הנזקים –.20           4.4. דילמה מוסרית ע"פ המודל השלבים לקבלת החלטות מוסריות בארגון –24
      5. דיון וסיכום -29
      8. ביבליוגרפיה -32