העבודה בוחנת בסקירה ספרותית את סגנונות הניהול ומכילה הצעת מחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9713
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

בית הספר לניהול המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית סגנונות ניהול העבודה מוגשת במסגרת הקורס: "יסודות המחקר במנהל הציבורי" תשס"ח,2008
1 .בעיית המחקר. 3
2 . שאלות המחקר. 4
3 . סקירת ספרות. 5
3 .1. סגנון ניהול. 5
3 .1.1. מודלים תיאורטיים לסגנונות ניהול. 5
3 .1.2. סגנונות ניהול בארגון החינוכי 12
3 .2.  אפקטיביות הארגון 14
3 .2.1. בית הספר כארגון אפקטיבי 15
3 .2.2. אפקטיביות הארגון החינוכי וסגנון הניהול. 15
3 .3. תפיסה מגדרית. 17
3 .3.1. התפיסה המגדרית וסגנון הניהול. 19
3 .4. סיכום המסגרת התיאורטית. 20
3 .5. מקרה הבוחן 20
4 . מטרות המחקר והשערות. 21
4 .1. מטרות המחקר. 21
4 .2. השערות המחקר. 21
5. שיטת המחקר. 21
5.1. מערך המחקר. 21
5.1.1. מערך המחקר עבור ההשערה הראשונה: 22
5.1.2. השיטה לאיסוף נתונים.. 22
5.1.3. כלי המחקר. 23
5.1.4. דגימה- אוכלוסיית המחקר והמדגם..
5 5.2.1.  מערך המחקר עבור ההשערה השנייה:
5 5.2.2. השיטה לאיסוף הנתונים:.
5 5.2.3 כלי המחקר. 26
5.2.4. דגימה. 27
6 . מגבלות המחקר והצעות למחקר המשך. 27
6 .1. מגבלות על התוקף הפנימיי- 27
6 .2. מגבלות על התוקף החיצוני 28
6 .3. הצעות למחקר המשך. 28
7. ביבליוגרפיה. 29
8 . נספחים. 30 נספח א' – שאלון סגנון ניהול – פליישמן 30 נספח ב' –- שאלון לבחינת האפקטיביות של בית- ספר. 33
נספח ג'- שאלון לבחינת תפיסה מגדרית. 36
1 .בעיית המחקר עבודה זו עוסקת בסגנונות ניהול. סגנון ניהול, הינו דרך ההפעלה המרכזית של המנהיג כלפי כפיפיו בפעילותם להשגת המשימה (פידלר, 1970). יש הרואים בסגנון הניהול בסיס התפקוד המנהלי.  בבסיס זה, מצוי מערך  חוזר של התנהגויות המתרחשות בתגובה למצבים ספציפיים  מכאן, ניתן לשער, כיצד ינהג המנהל במצב מסוים.
מערך התנהגויות זה, הוא הדרך הייחודית בה תופס המנהל את זהותו המקצועית ומבטא זאת במכלול רכיבים במילוי תפקידו.  סגנון הניהול  הוא תוצר של תפיסות תפקיד, ידע ניהולי, מיומנויות מקצועיות ותחושת מסוגלות (אמיתי, 1998).
   החשיבות של הכרה והבנת התיאוריות הניהוליות המלמדות על סגנונות ניהול שונים – היא בעצם ההבחנה כי כל המתרחש בארגון נגזר מהניהול הבכיר של הארגון. הכרת תיאוריות וגישות ניהוליות, עוזרת לנו להבין את אופן ניהול הארגון, הפעילויות המתרחשות בו, אופן קבלת ההחלטות שבו, ואופיים של מערכות הגומלין בין השותפים בארגון.
   בסקירת המחקר ניתן להבחין בקיומם של סגנונות ניהול רבים ומגוונים: מתירני או נוקשה, יזמי או שיתופי, החלטי או מתלבט, יצירתי ואמביציוזי, ועוד . ניכר כי סגנונות ניהול שונים, מפיקים תוצרים שונים מהעובדים,עובדה המתורגמת לאפקטיביות הארגונית. אם כך נשאלת השאלה  האם יימצא סגנון ניהול אחד שייתרום יותר מהאחר לקידום האפקטיביות של הארגון, ואם כן- מהו וכיצד ניתן לאמצו? במקביל לסוגיית סגנון הניהול והקשרה לאפקטיביות הארגון, אדון בתפיסה המגדרית והשפעתה על סגנון הניהול. תפיסה מגדרית, היא כזו המזהה את מינו של אדם על פי תווים חיצוניים, ועל-פי מרכיבי התנהגות מסוימים. זוהי הגדרה חברתית-תרבותית, בשונה מן ההגדרה הביולוגית של המילה "מין". השימוש במילה "מגדר", בא לבטל או לצמצם את השפעתה של ההנחה המסורתית, שלפיה יש הקבלה הכרחית ובלתי נמנעת בין המין הביולוגי למין הפסיכולוגי. מכאן, שקיימת הקבלה בין זכריות לגבריות ובין נקביות לנשיות (מלאך-פיינס, 1998).
האם לתפיסה המגדרית השפעה על סגנון הניהול אותו מיישם המנהל בעבודתו הלכה למעשה? מענה על שאלה זו עשוי לתרום תפיסה לפיה ייתכן מתאם  בין השפעה ועיצוב סגנון הניהול ותרומה להגברת האפקטיביות של הארגון הציבורי.
    על מנת לענות על שאלות אלה  אתמקד בשני סגנונות ניהול,הסגנון המשימתי והסגנון החברתי. מלימוד הנושא ניתן להבחין כי סגנונות אלה, הינם מרכזיים במחקר, לכן העיסוק בהם מהווה את עיקרו של הדיון בנושא סגנונות מנהיגות במטרה להגיע לתמצית רעיונית בנושא.
מנהל בעל סגנון ניהול חברתי, מגבש הסכמה כללית על ידי שיתוף, מעלה את הגמישות ואת האחריות, מקשיב לעובדיו ומכך לומד לשמור על מורל גבוה. מנהל בעל סגנון ניהול משימתי, מגייס אנשים למען חזון חדש, מצביע על המטרה, אך בדרך-כלל משאיר לאנשים יד חופשית למצוא לעצמם את האמצעים להגשמתה. (גולמן 2000).
סגנונות ניהול אלה,  אבחן הלכה למעשה, בקרב מנהלי בתי ספר יסודיים. למנהל בית-הספר, תפקיד מרכזי בהיותו אדם שמעצב ומבטא את אקלים הארגון ומשימותיו. מנהיגות זו מבטאת יכולת של המנהל ליזום, להציב אתגרים, לתמוך לפקח על המורים כך שיתפקדו באופן הטוב ביותר והאפקטיבי ביותר. המשתנה המרכזי- סגנון הניהול  יקבל תוקף שונה: שאלה 1 תבחן משתנה זה כמשתנה בלתי תלוי תוך בחינת התרומה לאפקטיביות הארגון. תשתית זו תקצה קרקע לבחינת פן מצומצם בהבנת התהוות סגנון הניהול כמשתנה התלוי המושפע מהמשתנה הבלתי תלוי- התפיסה המגדרית.

2 . שאלות המחקר                          מהו הקשר בין סגנון הניהול לאפקטיביות הארגון?
2.2.                 מהו הקשר בין תפיסה מגדרית לסגנון ניהול?