תוכנית לפיתוח ארגוני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5020
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

המחלקה לחינוך קורס פיתוח ארגוני בחינוך מרצה דר' דורית טובין בית ספר "דגנים" באר שבע תוכנית לפיתוח ארגוני מגישות: יוני 2007
 תמוז תשס"ז מבוא
 תחום ההתנהגות הארגונית הינו תחום אקלקטי הנשען על מקורות רבים :
פסיכולוגיה (קלינית, קוגניטיבית וחינוכית), סוציולוגיה, תקשורת, אנתרופולוגיה  והנדסת אנוש. הארגון הוא מערכת חברתית מובנית המכילה קבוצות של יחידים העובדים יחד תוך הגעה למטרות מוסכמות. הארגון מבוסס על הסכמה  וקוד מוסכם אשר קובע כיצד לפעול. לארגון הגדרות שונות : ארגון כמכונה שיש לבדוק תפקודה, ארגון כגוף שנולד ומתפתח, ארגון כחלק מגוף כשמרכז הגוף הוא המידע, ארגון כתרבות במובן הסוציולוגי, ארגון כמערכת פוליטית ומאבקי כוח,  הארגון כמערכת שליטה המנצלת עובדים ועוד. התנהגות ארגונית -תחום המחפש מידע על האספקטים של ההתנהגות בסוגי ארגונים שונים  באמצעות מחקר שיטתי  על הפרט, הקבוצה ותהליכים ארגוניים. מטרת התחום היא הגדלת היעילות הארגונית וגידול רווחת הפרט  (יצחק סמואל).
על מנת להבין התנהגות בארגונים יש להתמקד בשלוש רמות: (1). פרט (2). קבוצה (3). ארגון. (ח. גזיאל). קיימות מספר תיאוריות של התנהגות ארגונית – (1). גישת הניהול המדעי: (השיטה המכניסטית של טיילור– הניהול הוא מדע) האדם כמכונה. העבודה חשובה יותר מהאנשים. התפוקה והיעילות הם המרכז. גישת יחסי אנוש (Mayo): התמקדות בגורמים חברתיים במקומות העבודה. מוטיבציה ותכנון הנדסי נכון חשובים להגברת פרודוקטיביות  אך הביצוע תלוי גם בגורמים אחרים. (3). התנהגות ארגונית ומנהל משאבי אנוש (מקרגור) – על מנהלים לתאר דעותיהם לגבי טבע אדם. השלכות: תמריצים המתייחסים לצורכי העובדים, שיתוף בנעשה בארגון, מטלות ייחודיות ובעלות אתגר, אחריות משותפת. (4). תאוריית ההתנהגות הקלאסית -התפתחה במקביל לניהול המדעי, אך בניגוד גישה זו מתרכזת בחיפוש אחר יעילות המבנה הכלל ארגוני. העקרונות לפי גישת הנרי פאיול: חלוקת עבודת שתאפשר לעובד להתמקצע בתחום ספציפי, סמכות המנהלים חשובה: היכולת לצוות עובד בהתאם לצורכי המפעל, צריכה להיות שרשרת סמכויות שתקשר בין המנהלים למועסקים ברמה הנמוכה יותר. המודל הבירוקרטי  של וובר: כללים ונהלים פורמליים,יחס בלתי אישי, חלוקת עבודה, מבנה הירכרכי, מחויבות לקרירה. רציונליות – מחויבות הארגון להשיג את מטרותיו בדרך היעילה ביותר. (Worley,C.G T.G.&) פיתוח ארגוני הוא תחום חקר מדעי העוסק באופן המקצועי של פעילות חברתית, מקצועית וארגונית. זהו תהליך שמיישם ידע מדעי-התנהגותי ועשוי לסייע לארגונים באיתור כוחות לשינוי, בהשגת יעילות, בהגדלת הרווח הכלכלי ובשיפור איכות החיים בעבודה. היישום והשינוי המדעי וההתנהגותי בפיתוח ארגוני מכוון להתפתחות מתוכננת, לשיפור וחיזוק של אסטרטגיות, מבנים ותהליכים על מנת לייעל את הארגון. פתוח ארגוני מחייב תכנון וארגון מחדש של התהליכים הקיימים בארגון. תכנונים אלו יקדמו את השינוי המתרחש, אך לא די בשינוי בלבד-יש לדאוג לחיזוקו ולהטמעתו (בר חיים אביעד, 1994).
 פיתוח ארגוני בחינוך- בית הספר הינו ארגון הפועל בתוך סביבה משתנה וחלים עליו כל השינויים המאפיינים סביבה זו גלובאליזציה, טכנולוגיית מידע וחידושים ניהוליים. הפיתוח הארגוני רלוונטי למערכת החינוך בהיותו כלי משמעותי לתכנון הערכה בקרה וניהול שינויים ובהיותו מסייע לארגון להעריך את עצמו ולהחיות מחדש אסטרטגיות,מבנים ותהליכים.