עבודת סמינריון העוסקת בדת היהודית המשתלבת בתקופה הפוסטמודרנית בה אנו חיים כיום.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8104
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

עבודה זו עוסקת בשילוב 2 תחומים: הדת היהודית אורתודוכסית והעידן בו אנו חיים כיום- הפוסט מודרניזם. העבודה מציגה את דבריהם של
2 רבנים ו2 פילוסופיים גדולים המתחבטים גם הם בשאלת השילוב בין שני העולמות הכה מנוגדים אחד לשני. ראשית, במבוא מוצגים הסברים להגדרות של גישות שונות כמו: מהו פוסט מודרניזם, מהו פוסט סטרוקטורליזם, דה קונסטרוקטיביזם, יהדות אורתודוכסית. הגישה הפוסט מודרנית מציבה אתגרים בפני היהודי המאמין, ישנן נסיונות של התמודדות ההגות האותודוקסית עם הלכי הרוח הפוסט מודרניים.
על מנת לעצב זהות יהודית יש להתייצב מול טקסטים מן העבר, עם מסורות פרשניות ופרקטיקות עתיקות יומין אך גם ולהתייצב מול גישות עכשוויות פוסטמודרניות שהן על פי טיילור 'האחרים המשמעותיים'. הכוונה בביטוי זה היא  למי שמגלם אופציית חיים מנוגדת לשלי, רואה אותי באופן שונה ממה שאני רואה את עצמי ומציע תמונת עולם שונה באופן יסודי משלי. לפיכך, ההגות הפוסטמודרנית עשויה להיות אחד מהאחרים המשמעותיים עבור היהדות האורתודוקסית כי היא מציגה אלטרנטיבה מחשבתית שונה לחלוטין מהדתית המקובלת. שאלות רבות עולות כשחושבים על מפגש בין ההגות היהודית אורתודוקסית והגות פוסטמודרנית. שאלות שהאדם הדתי לא היה צריך לענות עליהן בעבר וכיום הן עולות בכל עוצמתן (ג. זיוון,
2 005).  לאור ההשקפה והגישה הפוסט מודרנית המשתלטת היום על החברה והתרבות בה אנו חיים, נשאלת השאלה, כיצד ניתן לשלב את הדת האורתודוקסית, היהודית, המסורתית בחיים המובלים על ידי העידן הפוסט מודרני הליברלי, פורץ הגבולות? שאלה זו מעניינת רבים, ובעבודתי זו אנסה לענות עליה בהסתמך על 4 מאמרים שנכתבו בידי רבנים ופילוסופיים בארצנו. כאשר מכל מאמר אקבל מידע מסויים ובסוף אחבר את המידע למסקנה תוך חיבור הנושא לחינוך וליצירתיות. לאחר מכן מובאים דבריהם של ההוגים השונים (רבנים והוגים פילוסופיים גדולים) מאמר מספר 1- פלורליזם, פנאטיזם, כלליות מאת הרב יוסף קלנר ו"שתי עגלות וכדור פורח"  מאת הרב מיכאל אברהם- מאמר זה מציג בפנינו  שני ספרים שנכתבו בידי שני רבנים השונים באופיים אך דבריהם ורעיונותיהם דומים. אנו חיים כיום בעידן הפוסט מודרני המאופיין בחופש הבחירה, פלורליזם, הטלת ספק בכל דבר. שני הספרים הללו, באים להציג בפנינו את האמת שבעקבות ההתהפכויות של התקופה, די מיטשטשת. אמת אחת כבר לא ברורה, יש הרבה ורסיות לאמת, הרבה מחלוקות ודעות שונות ורבות, ומטרת המאמר היא לנסות לענות ולסדר במוחנו את הבלגאן שנוצר ולהגיע לאמת אחת יציבה שממנה אפשר להמשיך.  זה זמן רב מורגשת במערכת החינוך רוח של תקופת מעבר. התקופה המודרנית, תרבותה, ערכיה והלך מחשבתה השתלבה באופן טוב מאד בכל מערכת החינוך הדתית הכוללת את הישיבות התיכוניות, האולפנות, ישיבות ההסדר והמכללות. תקופה זו הסתיימה ובפתח ניצב עידן תרבותי חדש- הפוסט מודרניזם. במערכת החינוך נמצאים בעיקר מחנכים שגדלו בעידן המודרני בעוד שתלמידיהם משתייכים כבר לעידן הפוסט מודרני. אחד המאפיינים המרכזיים של העידן הפוסט מודרני הוא הספקנות. אין אמת אחת, הכול יחסי והכול נכון באותה מידה. כיוון שכך, אין מחויבות לשום דבר, מקור הסמכות היחיד הוא האני. אין נכונות לקבל סמכות של אף אחד גם לא של הקב"ה ובטח לא של ראש ישיבה או מורה. המסקנה איתה אני מסיימת את העבודה שהיא בעצם התשובה לשאלת המחקר שלי היא שהאמת של העמדה הדתית נבחנת על ידי נאמנות המאמינים לאורח החיים הדתי. הדיון על הדת לא עוסק בניסיון להוכיח שיש אלוהים וחוסר ההוכחה לא מהווה פגם באמונה. האמונה הדתית היא דבר ייחודי ויוצא דופן, אין צורך בהוכחות וודאיות על עצם קיומה. האמונה נמצאת מעבר לכך, המאמין בטוח בקיום האל, ולא שינויי תקופה ולא הבדלי זמן ומקום יוכלו לשנות זאת. בנוסף, המפגש בין העולם הפוסט מודרני לעולם המסורתי הינו מפגש מעניין מאד עבור המחשבה הדתית. תחילה הוא נראה קיצוני ומפחיד מאד וכעת הוא נתן לעולם הדתי תובנות חדשות של האמונה עצמה ושל הקיום הדתי ומשלב דיאלוגים מרתקים בנושא. תוכן עניינים
מבוא …עמ' 5-3
פרק א'- מאמרים עמ' 18-6
א.1.מאמר מס' 1- "פלורליזם, פנאטיזם, כלליות" מאת הרב יוסף קלנר ו"שתי עגלות וכדור פורח" מאת הרב מיכאל אברהם -עמ' 6
א.2. מאמר מס' 2-  הישיבות התיכוניות וגלי הפוסטמודרניזם-        התנגשות בלתי נמנעת -..עמ'
8 א.3. מאמר מס' 3- אורות בכלים שבורים- רשמי קריאה -…עמ' 11
א.4. מאמר מס' 4- יהדות דתית אורתודוקסית נוכח הפוסטמודרניזם-        האם יש מקום למפגש בין הגות יהודית אורדותוקסית לפוסטמודרניזם–עמ' 14
פרק ב'- שילוב הנושא עם חינוך ויצירתיות -..עמ' 22-19
ב.1. חינוך וחינוך דתי בתקופה הפוסטמדרניות -.עמ'
1 9
ב.2. יצירתיות בעידן הפוסטמודרני -…עמ'
2 1
פרק ג'- סיכום ומסקנות …עמ' 24-23
ביבליוגרפיה –עמ'
5