סמינאר צמיחה לאחר טראומה בקרב נוער בסיכון

תקציר העבודה

מבוא
סמינר זה עוסק בצמיחה לאחר טראומה בקרב בני נוער הנמצאים בסיכון. כאשר ידוע שקיימים מגוון גורמים להתנהגויות סיכון בקרב בני נוער, אנו בחרנו להתמקד ביחסים של מתבגרים עם משפחותיהם. המשפחה היא המוסד החברתי הראשוני, בו מתפתחים קשרים מתמשכים ומשמעותיים בשביל הילד Elkin & Handel, 1984)). מחקרים רבים במדעי החברה התבססו על ההנחה "שהמשפחה מהווה סוכן חברות רב- עוצמה לקידום רווחתו, בריאותו הגופנית והנפשית של הילד". ממצאי מחקרים אלו מראים כי לתמיכה החברתית המתקבלת מבני המשפחה יש השפעה מכרעת על המצב הבריאותי של הילד. כתוצאה ממערכות יחסים בעייתיות עם ההורים המתבגרים מפתחים התנהגויות סיכון, וכך נמצאים במצב הפוגע או העלול לפגוע ביכולתם להשתלב באורח החיים התקין בלימודים, בחיי החברה או המשפחה או במצב שיש בו חשש ממשי להתפתחותו התקינה, בין אם הוא נובע מעצמם, ממשפחתם או מסביבתם (אורן, 2006).
במחקר הנוכחי השתתפו  בני נוער בסיכון הנמצאים במרכז יום "הפוך על הפוך" בנתניה, במטרה לבדוק את מניעי  התנהגויות הסיכון וכיצד בני הנוער מתמודדים עם המצב הקיים ומנסים לצמוח ממנו.
אחד המשתנים שנבדקו הוא מיקוד שליטה, משתנה זה הוא בעל השפעה על המוטיבציה ליצור קשרים חברתיים בקרב ילדים. מיקוד שליטה הינו תהליך בין אישי המשחק תפקיד חשוב בתפיסת שליטה שמופעלת על ידי אדם על תוצאות מעשיו.
המשתנה הנוסף שנבדק הוא התקשרות, סגנון ההתקשרות נמצא כגורם בעל השפעה מגינה במצבי לחץ שונים מכיוון שהוא משקף את הציפיות של הפרט לגבי מידת הזמינות הרגשית כלפיו של אחרים משמעותיים בסיטואציות חיים מעוררות חרדה ולחץ.
כאשר הילד נמצא במצב סיכון הוא מראה התנהגויות ספציפיות שמחפשות יצירת קשרים מחודשים שיחזירו את תחושת הביטחון, ההגנה והתמיכה.
חשיבותו של המחקר הוא בכך שמתוצאותיו ניתן להסיק לגבי מניעי התנהגויות סיכון וכיצד מתוך הטראומה אם בכלל, ניתן להגיע לצמיחה מסוימת. תוכן עניינים
תקציר                                                                                                                             3
מבוא                                                                                                                                4
סקירה ספרותית                                                                                                       5-19
שיטת המחקר                                                                                                          20-24
הממצאים                                                                                                                 
5 -30 דיון ומסקנות                                                                                                            31-34
ביבליוגרפיה                                                                                                             35-39
נספחים                                                                                                                          39