בית הספר למנהיגות ותרבות-שיקולים בבניית מערכת השעות הבית ספרית

תקציר העבודה

                     בית הספר למנהיגות ותרבות שיקולים בבניית מערכת השעות הבית ספרית  (הערה : אני בחרתי באפשרות השלישית כדי לקבל את הבונוס..מקוה לציון שלם.               כאן אני אתאר בצורה וירטואלית בית ספר שיבטא את החזון שלי באופן תיאורטי שאפשר ליישם אותו מבחינה פרקטית , ואחר כך  אבנה מערכת שעות מתאימה ואדון בשיקולים שהנחו אותי בבנייתה ).
  בית הספר ישלב בין היותו מרחב לצמיחתם האישית של תלמידיו לבין היותו מוסד המפתח הון אנושי עבור החברה.
רקע
וחזון אישי   לחברה המערבית של ימינו, ולחברה הישראלית כחלק ממנה, ישנם שלושה מאפיינים שמערכת החינוך נדרשת לתת להם ביטוי:
1- שינוי מתמיד ומהיר – העולם בו אנו חיים משתנה במהירות: מידע מצטבר בקצב מסחרר; ערכים ונורמות התנהגות מתחדשים תדיר; התרבות האנושית בכלל, והתרבות הישראלית בפרט, מקבלות פנים חדשות.
  מערכת חינוך ציבורית, בהיותה כה מורכבת, מתקשה באופן טיפוסי לברר את השינויים הללו ואת מקורותיהם, לזהות את החסכים שבתוכה, שנובעים מהשינויים שבסביבתה הקרובה והרחוקה, ולספק אותם. אחת התוצאות של התנועה האיטית הזו של בית הספר היא, שברוב המקרים המעשה החינוכי נעדר רלבנטיות לתלמיד ולתלמידה.
  אנו מאמינים, שחובתו של בית ספר להיות רלבנטי לתלמידיו בכל שלבי החינוך, ולבחון את עשייתו החינוכית בלא הרף אל מול השינויים שחלים בישראל ובעולם.
2- מדד ההצלחה החברתית – בישראל של היום, בראשית המאה ה 21- , הצלחה פירושה בראש וראשונה הצלחה כלכלית, והיא שמהווה שער כניסה עיקרי למעמד חברתי גבוה. השכלה אקדמית אינה נחשבת עוד מדד הצלחה עיקרי. פערי ההכנסה בישראל, מן הגדולים בעולם המערבי, משקפים פערים במעמד חברתי, ויוקרתם של המקצועות נמדדת בעיקר, אם לא רק, בהכנסה שבצידם. החברה הישראלית אינה מחבקת את משכיליה, ואינה מעודדת בקרבם תחושה של שייכות. אנו רואים יותר ויותר משכילים מחפשים את הגשמתם האישית והמקצועית מחוץ לישראל. בחברה הישראלית של היום, האינטרס האישי הוא העיקרון המרכזי המכוון רבים ששואפים להנהיג אותה.
  הנורמות הללו מחלחלות אל מערכת החינוך. יש פיחות במעמדו של מקצוע ההוראה, ששכר נמוך בצידו, ואלה האמונים על ההשכלה ועל הערכים של הדור הצעיר עסוקים בדאגות של פרנסה. בבתי הספר של מערכת החינוך הציבורית דהיום, כמו גם במוסדות להכשרת מורים(במכללות ובאוניברסיטאות כאחד,( קיים מחסור במורים ובמורות שהשכלתם וערכיהם יכולים להיות דגם חיקוי לתלמידיהם, שרואים בחינוך הדור הצעיר ייעוד ושליחות, ושעבודתם מאפשרת להם פרנסה ראויה ושמירה על כבודם האישי.   המאבקים בין הדרג הפוליטי – האמון על החינוך – לבין הדרג המקצועי ולבין ארגוני המורים, שחקו את מערכת החינוך עד דק, והביאו עימם שנות לימודים רצופות שאינן מתחילות במועדן, סכסוכי עבודה ושביתות על כל צעד וצעד. גם אלה תרמו לפיחות הולך ומעמיק במעמדם של המורה, של המנהל, של בית הספר ושל כל מערכת החינוך הציבורית.
  החברה הישראלית זקוקה לאנשים בעלי אופקים רחבים ויכולת לחשיבה מורכבת וגמישה, שמסוגלים לעשייה מנהיגותית ומבקשים אותה לעצמם בתוך חברתם שלהם.
  מחסור בדגמים לחיקוי בבית הספר הופך אותו למוסד ששולח אל החברה בוגרים בעלי השכלה בינונית וצרה, ובלא תחושה של שייכות לחברתם. בוגרים כאלה אינם מסוגלים לעשייה מנהיגותית בתוך החברה שבה הם חיים.
  אנו מאמינים, שחובתו של בית הספר לפתוח בפני בני הנוער אפשרויות להגשמת מאוויים בתוך החברה שבה הם חיים ובמגזרים השונים (יהודי,ערבי וכו'..). השכלה כללית רחבה ומיומנויות המתאימות לעידן שלנו יאפשרו להם מרחב גדול של בחירה ושל עשייה, תוך כדי שמירה על ערכים של זהות, של שייכות, של אחריות לבחירות ולפעולות, של יושר והגינות, של רגישות לזולת ושל מחויבות לעצמם ולחברה. בכך, אנו מאמינים, ימלא בית הספר את התפקיד שיועד לו, ויהווה גורם מכריע לטיפוח ההון האנושי של ישראל, בהוסיפו לחברה הישראלית בוגרים המעוניינים בעשייה מנהיגותית למען עצמם ולמענה, ומסוגלים לה.
  לשם כך דרושה בחירה קפדנית של המורים והמורות, וטיפוחם המתמיד. אנו מאמינים, שחובתו של בית הספר להוות מרחב שמאפשר למורים ולמורות, שראויים בעינינו להוות מודל חיקוי, לממש את מה שהם מאמינים בו.
3-  מדד המצוינות – מערכת החינוך הציבורית מתנהלת על פי סטנדרטים של הישגים, שמניעים את בתי הספר להקדיש זמן רב להצלחה בבחינות סטנדרטיות על חשבון העמקה והרחבה של הלימוד. הלימודים נבנים על פי מכנה משותף בינוני, שמביא לאבדן הון אנושי פוטנציאלי.
  אנו מאמינים שכל נער ונערה שואפים – ככל אדם – למצות את יכולותיהם, ושתפקידו של בית הספר להוות סביבה שבה יוכלו כל אחד ואחת לנוע מהמקום שבו הם נמצאים אל המקום הרחוק ביותר שיוכלו להגיע אליו. על רקע זה בנויה תפיסתנו החינוכית.
אנדקס עמוד 2 – רקע וחזון אישי עמוד 4 – התפיסה החינוכית של בית הספר עמוד 4 – תפקיד בית הספר כמוסד חברתי עמוד 5 – עקרון השונות האישית עמוד 6 – עקרון החיים בחברה עמוד 6 – עשייה מנהיגותית עמוד 9 – מימוש התפיסה החינוכית של בית הספר עמוד 9 – מי יהיו התלמידים עמוד 9 – מי יהיו המורים עמוד 10 – היחסים בין המורה לתלמיד ולתלמידה עמוד 10 – המורה הרצוי עמוד 10 – תכנית הליבה של בית הספר עמוד 12 – דרכי ההוראה והלמידה עמוד 13 – מרכז לפיתוח מורים מנהיגים עמוד 14 – ארגון הלימודים ומערכת השעות עמוד 15 – דיון נוסף(מפורט) בשיקולים בבניית מערכת השעות עמוד 17  –הצעה לפעילויות נוספות עמוד 18 – ביבליוגרפיה עמוד 18 – נספח- טבלה העבודה בפונט 16