שיטות מחקר בשיווק- בדיקת שביעות רצון מרכבת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2541
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

.
מטרות המחקר הצורך בעידוד השימוש ברכבת בכל רחבי העולם, שואפים ממשלות וגופי תכנון תחבורה להגביר את השימוש באמצעי הסעה המוניים כגון רכבות.
השימוש ברכבת חוסך את העומס על התשתית התעבורתית הנגרם ע"י מספר גדול של בני אדם המעוניינים להגיע באותן שעות אל יעדים מסוימים או מהם, וגורמים ליצירת פקקי תנועה  רבים בכבישים המובילים מכוניות פרטיות.
פקקי תנועה אלו שוחקים את התשתית התעבורתית עצמה, גורמים לבזבוז של זמן למנסים להשתמש בתשתית התעבורתית בעת העומס, ויוצרים בעיה לסביבה בשל השפעה סביבתית של המכוניות הרבות העומדות בפקק מזהמות את הסביבה וצורכות דלק רב.
מספר הנוסעים ברכבת ישראל גדל בהתמדה (בשנת 2005 נסעו ברכבת ישראל 26.8 מליון נוסעים, לעומת 17.5 מליון נוסעים בשנת
2 002 1). ועם זאת – עדיין מתמודדת הרכבת מול תפיסת הנסיעה במכונית הפרטית כנוחה ויעילה יותר לעומת הנסיעה ברכבת.
על מנת לשכנע את הנוסע להשתמש ברכבת, יש להתאים עבורו ככל האפשר את חווית הנסיעה ברכבת לצרכיו – כך שיתפוס את הנסיעה ברכבת כפיתרון האופטימאלי עבורו לצורך הגעה אל ומיעדים שונים.
יצוין בהקשר זה, כי חווית הנסיעה ברכבת אינה כוללת רק את שירות ההסעה עצמו, אלא גורמים רבים נוספים הקשורים לחויות הנסיעה ברכבת, ומשפיעים על הנכונות להשתמש ברכבת, בהם: קישור הרכבת ליעד הסופי של הנוסע באמצעות כלי תחבורה אחרים, התאמת לוח הזמנים לצרכי הלקוח, דיוק בלוחות הזמנים, אבטחה, נוחות הנסיעה, שירותים הניתנים במהלך הנסיעה.
מחקרים קודמים חברות המפעילות תחבורה ציבורית ברחבי העולם מנסות אף הם לבדוק את שביעות רצון לקוחותיהן מהשימוש ברכבת, ואת הגורמים המשפיעים על שביעות רצון זו.
דוגמא אחת למחקרים כאלו הינו מחקר שנערך באדלייד (אוסטרליה)2, בו נמדדה שביעות רצון לקוחות מערכת התחבורה הציבורית (בכלל זה רכבת) מהשימוש במערכת, ותפיסת הנוסעים לגבי בטיחות הנסיעה בתחבורה הציבורית.
במחקר זה נמצא כי 90% מהנוסעים שרואיינו בתום נסיעתם היו מרוצים מהנסיעה שלהם, ו- 82% מהם היו מרוצים מבטיחות הנסיעה. כמו כן, נמצאו הבדלים בשביעות רצון הנוסעים לפי סוג התחבורה הציבורית בו השתמשו (שביעות הרצון מהרכבת הייתה שלישית אחרי שביעות הרצון מהנסיעה באוטובוס ובחשמלית), ולפי האזור בעיר בו התרחשה הנסיעה.
מחקר אחר נערך בהולנד3, ומטרתו היHתה לבדוק השפעה של קיום רכב בבעלות הנוסע, ומאפייני תחנת הרכבת והנגישות שלה – על הנכונות לנסוע ברכבת. ממצאי המחקר מלמדים כי נגישות הרכבת ונוחות המתקנים בתוך התחנה משפיעים באורח משמעותי על הנכונות לנסוע ברכבת. לעומת זאת, לא נמצא במחקר זה קשר בין קיום רכב ברשות הנוסע לבין נכונותו לנסוע ברכבת.
מטרות המחקר המחקר שממצאיו מובאים להלן נועד לבדוק:
– האם קיים קשר בין בעלות על מכונית לנסיעה ברכבת.
– האם יש הבדלים בתפיסת השירות ברכבת לפי מין הנוסע.
– האם קיים קשר בין שביעות רצון מהשירות לתדירות נסיעה ברכבת.
– האם קיים קשר בין שימוש באתר האינטרנט של הרכבת לשביעות רצון מהשירות. – האם קיימת השפעה של מימדי השירות השונים על תפיסת השירות, ומהי ?
תוכן עניינים

1 .
מטרות המחקר …1-2

2 .
שיטת המחקר -2-3

3 .
ממצאים עיקריים .4-9

4 .
מסקנות 10 5.
ביבליוגרפיה -…11
נספח- שאלון המחקר –12-14