אקלים בית ספרי - ניתוח האקלים הרווח בבי"ס מסוים ע"פ תורת האקלים הבית ספרי.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2367
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

בס"ד עבודת סיכום אקלים בית ספרי כמעצב זהות מבוא
החוקרים הראשונים של מושג האקלים בארגון היו פסיכולוגים, ועל כן התייחסו אל האקלים כאל ה"אישיות" של הארגון. מאוחר יותר התגבש מושג האקלים בהקשר הבית ספרי.
ברוח זו קבע סארג'נט (Sergeant, 1967, p. 3 אצל פרידמן, 1995) שניתן לדמות את אקלים בית הספר ל"קווי המתאר של אישיות בית הספר: כפי שהאישיות מתארת את היחיד, כך מגדיר האקלים את מהות המוסד". אחרים הגדירו את אקלים בית הספר כתוצר הסופי של פעילויות הקבוצות הפועלות בו – תלמידים, מורים, מנהלים – המכוונות את מעשיהן להשגת איזון בין ההיבטים הארגוניים, האישיים והמערכתיים בבית הספר. איזון כזה כולל ערכים משותפים, אמונות חברתיות וסטנדרטים חברתיים. מושג מתחרה למושג "אקלים הארגון" הוא המושג "תרבות הארגון". תרבות הארגון מוגדרת כמקבץ הנהלים, דפוסי החשיבה וההתנהגות, הסמלים והריטואלים, שהעובדים בארגון סיגלו לעצמם במשך הזמן. באופן מעשי, מושג זה מוגדר באמצעות שישה רכיבים: (1) דרכי ההתנהגות של חברי הארגון; (2) נורמות העבודה בארגון; (3) הערכים הדומיננטיים שהארגון קובע; (4) הפילוסופיה ותפיסת העולם; (5) כללי הניהול וההפעלה של הארגון; (6) האווירה הנוצרת בארגון כתוצאה מן המערך הפיזי שלו. ניתן לראות את שני המושגים – אקלים ותרבות – כמושגים המשלימים זה את זה, בכך שאקלים הארגון הוא במידה רבה תלוי-חווה ונמדד באופן סובייקטיבי, ואילו תרבות הארגון מתייחס למקבץ סמלים, נורמות ונהלים המתקיימים בארגון, ללא קשר במתבונן בהם או בחווה אותם. נוסף על כך, האופרציונליזציה של מושג האקלים מתמקד בתהליכים ארגוניים וביחסי גומלין בין ממלאי תפקידים שונים, בעוד שהמושג תרבות הארגון מתייחס למושגים רחבים, שחלקם מופשטים כלשהו, כמו: סמלים, ריטואלים, דפוסי חשיבה והתנהגות.
הקדמה בעבודתי זו רציתי לבחון את המסגרת החינוכית בה אני עבודת כיוון שבשנה האחרונה היה חילוף מנהלים בביה"ס ומטבע הדברים  דבר זה גרם לשינוי כל האקלים הבית ספרי. מתוקף היותי גם מורה בביה"ס וגם מזכירה אני מאוד מקורבת למסמכים, לדעת המורים, ההורים והרגשת התלמידים. קורס זה נתן לי את הכלים להתמודד עם השינוי שנוצר באקלים ביה"ס, את האפשרות לבחון את השינוי ולעשות "סדר" בין השונה למוכר והשלכותיהם.
העבודה ללא ביבליוגרפיה