הצעת בימוי יוצאת דופן לסצנה מתוך "עמי ותמי"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1484

תקציר העבודה

תקציר – הצעת בימוי לסצנה מתוך הסיפור "עמי ותמי" סצנת המאבק בין המכשפה לתמי והשלכתה לתנור היא השיא המותח של הסיפור, כיצד מעמידים סצנה כזאת בהצגה לילדים? ההקדמה התיאורטית להצעה נעשתה עפ"י גישתו של המחנך הגרמני פרבל, וכללי השירה והתנועה שלו להפעלת ילדים.  האם זה יסתיים בנצחון המכשפה או הילדים?  חכו לסוף, יש טוויסט… ויש גם שירים…
העבודה ללא ביבליוגרפיה בימוי סצנה מתוך "עמי ותמי" בעבודה זאת בחרנו בסצנה מתוך ההצגה "עמי ותמי" בסצנה זו ניתן לראות  את המאבק עם המכשפה והשלכתה  אל התנור.  סצנה זו נבחרה משום שיש בה מוטיב דרמטי חזק שמאפשר הן פעילות של השחקנים על הבמה הן הפעלת קהל הילדים, אפשרויות הבימוי הן רבות וכן ניתן להוסיף אמצעים שונים כגון שירי-משחק ודמויות מתווכות. בחרנו לביים את הסצנה לפי שיטתו של המחנך הגרמני פרבל, ע"י הוספת שירים, הפעלת קהל הילדים  והבלטה של הצד הילדי. למסר של פרבל הוספנו מסר משלנו להצגה:  ניצחון הילדים לא יחול עם מותה של המכשפה (למרות שכולם היו רוצים בכך.. ולמרות האגדה המקורית).  בחרנו להפוך את המכשפה לפיה טובה ואת הבית המכושף לבית הנותן מחסה ואוכל לכל באי היער.  הבימוי ייעשה בהתאם למסרים אלו. חשוב לציין כי הצעת הבימוי שלנו מותאמת לגילאי 4 – 7 , בגיל זה הילד מתחיל להבין שיש סיבה להתרחשות של דברים, גיל זה מבטיח שיתוף פעולה מצד הילדים מכיוון שהם אינם מסוגלים לשבת פרק זמן ארוך ללא מעש.
פרבל הגיע למסקנה כי הילדים הינם שחקנים באופיים הטבעי ועל כן יש לחנכם באמצעות משחק.  המשחק הפרטי של הילד הוא בגן, בבית ובכל מקום טבעי, שם הוא מגלם את כל מרכיבי ההצגה:  הוא יוצר את המשחק, את התפאורה ואת השחקנים (כלים, חפצים ובובות).  הילד  שהופך להיות השחקן, יוצר גם את האפקטים הקוליים, משחק ומביים את עצמו ואחרים.  בכך הוא ממלא את כל הפונקציות הנדרשות מהצגה שתהיה טובה בעיניו.  הילד יכול לשנות או להפסיק אותה ברגע שירצה, הוא יודע היטב מה טוב עבורו בהצגה, מה מעניין ומהו קצב ההתרחשויות ואפילו-