פרו סמינריון במקרא- דוד אוריה ובת שבע ומה שביניהם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10837
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

פרוסמינריון זה עוסק בכל הקשור לדברים ולשאלות הסמויות הקיימות במקרא בכל הקשור למשולש הרומנטי דוד אוריה ובת שבע.
פרוסמינריון זה עוסק בשאלות אלו:
1.      מהם גבולות היצירה של הפרק?
2.      מתי נכנסה החלוקה הנוצרית למקרא?
3.      האם חטא דוד?
4.      תורת הגמול מידה כנגד מידה?
5.      האם ידע אוריה על בגידת אשתו ובגידת מלכו? קריאה צמודה במקרא לכל צד ושילוב של שתי הקריאות.
6.      מהי המערכת יחסים בין אוריה לבת שבע?
7.      מהי התנהגות אוריה? מהי התנהגות בת שבע?
8.      האם פיתתה בת שבע את דוד? טענת מקבלי הפיתוי וטענת מתנגדי הפיתוי.
9.      האם אנס דוד את בת שבע? מה הם ההבדלים בין בת שבע לתמר?
1 0.  מהי תוצאת הניאוף? מה בין בת שבע לתמר?
11.  מהי המערכת יחסים בין דוד לבת שבע?
12.  מה הם ההבדלים בין תיעוב תמר לאהבת בת שבע? הציון לפרו סמינריון  קשה זה הוא 95.
תוכן עניינים
1.       שער עמ' 1.
2 .       תוכן עניינים – עמ' 2.
3.       הקדמה עמ' 3.
4.       מבוא עמ' 5-4.
5.       פרק א'- גבולות יצירה — עמ' 10-6.             כניסת החלוקה הנוצרית – עמ' 7.
            האם חטא דוד? – עמ' 10-8.
6.       פרק ב'- ידע או לא ידע? — עמ' 16-11.
            קריאה ראשונה -אוריה ידע — עמ' 13-11.
            קריאה שנייה- אוריה לא ידע – עמ' 14-13.
            שילוב בין שתי הקריאות — עמ' 16-15.
7.       פרק ג'- מערכת היחסים בין אוריה לבת שבע – עמ' 19-17.
            התנהגות אוריה עמ' 17.
            התנהגות בת שבע – עמ' 19-17.
8.       פרק ד'- האם פיתתה בת שבע את דוד? – עמ' 22-20.             מקבלי טענת הפיתוי – עמ' 21-20.
            מתנגדי טענת הפיתוי עמ' 22-21.
9.       פרק ה'- בכוח מרצון? – עמ' 26-23.
            הבדלי תגובות בין בת שבע לתמר — עמ' 24-23.
            תוצאת הניאוף – עמ'
5 -24.
            ביטחון עצמי- בת שבע לעומת אסתר — עמ' 26-
5 .
10.   פרק ו'- מערכת היחסים בין דוד לבת שבע – עמ' 29-27.
            מה בין תיעוב תמר לאהבת בת שבע? — עמ' 29-28.
11.   סיכום העבודה עמ' 30.
12.   ביבליוגרפיה — עמ' 32-31.
הקדמה עוד משחר ילדותי כילד, כנער וכתלמיד ישיבה, שמעתי, קראתי והכרתי את סיפור דוד ובת שבע מנקודת מבט מסוימת. אך מעולם למרות קריאותיי הרבות בתנ"ך לא עצרתי להביט על מעשה דוד במבט מפוקח ופחות ביקורתי כלפי דוד. על כן כאשר נוצרה בידי האפשרות להיכנס מעט לעובי הקורה ניצלתי זאת ובחרתי לעסוק בפרוסמינריון בנושא דוד ובת שבע. כתלמיד ישיבה זכור לי כי כאשר ניגש ראש הישיבה לעסוק בנושא מסובך זה אשר מציג את דוד באור שלילי נערכו בישיבה הקדמות רבות העוסקות בפועלו של דוד ובתרומתו הרבה לעם היהודי, וכאשר כבר ניגשנו לנושא עצמו השיעור היה עובר במהירות רבה וללא התעמקות בנושא כפי שתלמידי ישיבה נוהגים להתעמק בשאר נושאי הלימודים. על כן בחרתי הפעם הן כתלמיד ישיבה לשעבר, וכאוהב מקרא בעבר ובהווה, לעסוק בנושא בצורה יותר מעמיקה. פחות ביקורתית ושיפוטית ויותר סלחנית לכל הצדדים בפרשה. כאשר המוטיב המרכזי שאיתו הלכתי לכל אורך הפרוסמינריון הינו משפט שאמר לי מנחה העבודה ד"ר איציק פלג "גם שאדם חוטא טועה לא שוכחים את כל יתרונותיו מן העבר" זהו משפט מפתח שיש לתת עליו את הדעת הן בנושא דוד ובת שבע והן כדרך חיים שבה עלינו ללכת. בזכות משפט זה עברתי במהלך הכתיבה מעין חוויה מתקנת לא עוד דוד האכזר העושק את אשת אחד מחייליו כי אם דוד הטועה כשאר האדם ומנסה לתקן את טעותו. פעמים הניסיון לתקן צולח ופעמים הניסיון מקלקל… אך לפחות מתרחש ניסיון לתקן את המעוות.  כבר אין מצטייר דוד בעיניי כאדם חלש אופי הלוקח בגזילה את אשת אחד מחייליו, כי אם אדם כשאר בני האדם הטועה והנוח להתפתות, אך וזו עיקר גדולתו, למרות מעמדו וכבודו מנסה דוד לתקן את הטעות שעשה ברגע של חולשה.