סמינריון בנושא: שילוב ילדים לקויי שמיעה בחינוך הרגיל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 7087
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

לפני יותר משתים עשרה שנה נתקבל בארה"ב חוק חינוך של ילדים מוגבלים. חוק זה, הקרוי חוק השילוב, מתמקד בהשמת ילדים מוגבלים "במסגרת חינוכית, שיש בה משום הגבלה מועטה ביותר במידת האפשר" (חוק ממשלתי:  94-142, PUBLIC LAW). הכוונה היא, כי על ילדים מוגבלים להתחנך במסגרות שהן דומות וקרובות ביותר מבחינת צביונן ומהותן, לכיתה הרגילה בבית הספר היסודי. אולם, אין פרוש הדבר כי כל הילדים המוגבלים חייבים בשילוב. הכוונה היא כי עליהם להיות מופנים למסגרת המותאמת ביותר לצורכיהם החינוכיים, תוך הכוונה הדרגתית לדרגה העליונה של השילוב. כאשר מיישמים דברים אלו לגבי ילדים לקויי שמיעה, תהא המסגרת המגבילה ביותר: מוסד מיוחד לילדים לקויי שמיעה (פנימייתי או אחר), בעוד שמעבר השני, יהיה מדובר בשילוב בכיתה הרגילה, תוך קבלת סיוע מיוחד, או ללא סיוע.
מכאן צצות ועולות שאלות רבות: בראש ובראשונה – מהי לקות שמיעה? כיצד היא נוצרת? מיהו הילד לקוי השמיעה? האם התפתחותו עקב הלקות שלו שונה מזו של ילד שומע? מהם צרכיו?
ובמהלך המחקר, ככל שמעמיקים יותר, מתבספות שאלות נוספות:
אילו מוסדות חינוכיים מוצעים לילדים הללו? האם הם עונים על צורכיהם? מהו המוסד בעל אפשרות ההצלחה הגדולה ביותר? מהן האופציות המוצעות למסיימים חינוך יסודי? מהן האופציות המוצעות למסיימים חינוך תיכוני? מהם האמצעים לשילוב ילדים אלו בחינוך הרגיל? כיצד יש לנהוג בילדים לו? ועוד.
בעבודתי אנסה לענות על שאלות אלו ואחרות, תוך התיחסות לילד לקוי השמיעה, צרכיו ומקומו בחברה, כאשר ההתמקדות תהייה במציאת מוסד חינוכי, אשר ימלא את צרכיו של הילד לקוי השמיעה על הצד הטוב ביותר.
תוכן עניינים
1.     הקדמה ………………………………………………………….. 2
2 .      מבוא – הילד לקוי השמיעה …………………………………… 3-13
1 .1            האוזן כאיבר שמיעה …-…………….………………… 3-6
1 .1.1         סקירה אנטומית
1 .1.2         אבר השמיעה – השבלול
1 .1.3         עצמת הקול
1 .1.4         אקוסטיקה
1 .2             מהו ליקוי שמיעה? ………….………………………
6-7
1 .3             הגורמים ללקות בשמיעה …………….…………………
8
1 .4             התפתחות הילד לקוי השמיעה ………………………..
9-11
1 .4.1         התפתחות רגשית
1 .4.2         התפתחות קוגניטיבית
1 .4.3         התפתחות מוטורית
1 .5             צרכיו המיוחדים של הילד לקוי השמיעה ………..……..
12-13
3 .      שילוב הילד לקוי השמיעה במערכת החינוך הרגילה ………… 14-26
                               3.0.1 שילוב הילד לקוי השמיעה במשפחה                                3.0.2 שילוב הילד לקוי השמיעה בחברה השומעת
3 .1    שילוב הילד לקוי השמיעה במסגרת חינוכית מתאימה ..……
1 7-21
                      3.1.1 שילוב הילד לקוי השמיעה בבית ספר היסודי                       3.1.2 השפעת המסגרת החינוכית היסודית על החינוך העל תיכוני
3 .2    שילוב הילד לקוי השמיעה על ידי שיטות ואמצעי לימוד ..….
21-26
3 .2.1         שיטות תקשורת
3 .2.2         מכשיר השמיעה
3 .2.3         התאמת תוכנית הלימודים
3 .2.4         שיטות הוראה מיוחדות
3 .2.5         התאמת חדר הכיתה
3 .2.6         הכנת תלמידי הכיתה לקליטת הילד לקוי השמיעה
4 .      סיכום ..……………………………………………
2 7 – 28
   5.  רשימת מקורות ………………………………………….
29
העבודה בפונט 14