חנוך לוין - השוואת הקברטים עם המחזה "רצח" - במה ההם דומים ובמה שונים
מוסד לימוד | האוניברסיטה העברית, ירושלים |
מקצוע | קולנוע ותאטרון |
מילות מפתח | את אני והמלחמה הבא, חנוך לוין, מלכת האמבטיה, סאטירה, קברטים, רצח, תאטרן אפי |
שנת הגשה | 2002 |
מספר מילים | 2989 |
מספר מקורות | 7 |
תקציר העבודה
תקציר – תאטרון ישראלי – לוין – השוואת הקברטים והמחזה רצח ישנה זיקה ברורה בין הסאטירות והמחזה: העלילה בנויה מתמונות קצרות ושירים – למעשה אין עלילה, אלא שרשרת תמונות בעלות קשר תימטי מסוים; הסגנון התאטרלי הוא אפי, ברכטיאני שנועד להזרה ולניכור; השפה הלוינית היא ישירה ובוטה, עטופה ביפעה מסגרתית; הדמויות פלקטיות ובעלות מיעוט של תכונות; השירים ב"רצח" לקוחים מתוך הקברטים; התפאורה מינימליסטית וסוריאליסטית.
ההבדל בין הקברטים לבין "רצח", כפי שהדגמתי לאורך העבודה, הוא במטרת-הביניים: בדרך אל המטרה הסופית – עירור הצופה לחשיבה ושאלת שאלות. מטרת-הביניים בקברטים היא האינטלקט, גירוי שכלי דרך מסרים מילוליים המנפצים פרות קדושות, ואילו במחזה מטרת-הביניים היא "הבטן הרכה" של הצופה, עומד של גיורי חושי שלילי שנועד לזעזע את הצופה על מנת שיחשוב.