השקעה בלימודים מעבר לכותלי האוניברסיטה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4882
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר הגורם המרכזי שמניע סטודנטים ללמוד באוניברסיטה הינו, לרוב, השגת תואר אקדמי.  לשם כך עליהם להשקיע בלימודיהם גם מעבר לשעות הלימוד השוטפות באוניברסיטה.
ניתן להניח, כי סטודנטים המשקיעים רבות בלימודיהם מעוניינים בתגמול עבור השקעתם, דהיינו, ציונים גבוהים.
מטרת המחקר לבדוק קווים בסיסיים המתארים את הסטודנט המשקיען וכן להבין את מהות הקשר בין השקעה בלימודים להצלחה בהם, תוך התמקדות בסטודנטים הלומדים בפקולטה למדעי החברה. באופן זה תתקבל תמונה נרחבת לגבי נושא ההשקעה בלימודים: מי עומד מאחוריה ומה משיגים בעקבותיה.
נערכו מחקרים בארץ שדנו בעיקר בנושא ההצלחה בלימודים.
מחקר זה יוסיף נדבך נוסף בסוגיה בכך שירחיב לגבי פרופיל המשקיען ויתמקד בשאלה עד כמה ההצלחה בלימודים היא פונקציה של השקעה בהם.
להתמקדות בפן ההשקעה ישנה חשיבות מעשית לגבי סטודנטים המתלבטים אם אכן יש טעם בהשקעה במינון רב או מצומצם, שכן לא ברור לגמרי הקשר בינה לבין הישגיהם בבחינות.
תרומתו של מחקר זה     היא שילוב של ניתוח משתנים אינטלקטואלים עם ניתוח משתנים אחרים – בעיקר  פסיכו – חברתיים  – כמנבאי הישגים,  והוא מראה שכושר הניבוי של  המשתנים מהסוג האחרון – כמו צפיות ההישגים,  המלמדות על הדימוי העצמי  – עולה  על  זה של המשתנים  האינטלקטואלים כשמדובר בניבוי לטווח קצר,  וכי המשתנים האינטלקטואלים אפקטיבים יותר כמנבאי הישגים לטווח ארוך.
השערות במחקר :
סטודנטיות משקיעות זמן רב  יותר בלימודים מעבר לשעות הלימוד באוניברסיטה מאשר סטודנטים.
השקעת זמן רב  בלימודים אקדמאים בהכרח מובילה להישגים גבוהים.
סטודנטים רווקים משקיעים זמן רב יותר בלימודים מעבר לשעות הלימוד באוניברסיטה מאשר  סטודנטים נשואים.
סטודנטים הגרים עם      הוריהם משקיעים          זמן רב יותר בלימודים מעבר לשעות הלימוד באוניברסיטה מאשר סטודנטים הגרים ברשות עצמם.
סטודנטים רווקים מצליחים בלימודים יותר מאשר סטודנטים נשואים ובעלי משפחות.
סטודנטים אשר אינם עובדים מצליחים יותר בלימודים מאשר סטודנטים עובדים.
לפרופיל הסטודנט שהצטייר במחקר ישנה חשיבות תיאורטית בלבד כיוון שהוא מתאר את המצוי.
בנוסף נבדקה ההצלחה בלימודים ותלותה בהשקעה בלימודים. לסוגיה זו חשיבות מעשית, מאחר והסטודנט יכול להסיק מסקנות לגבי אופן לימודיו וההישגים שעשויים להגיע בעקבותיו.
את נושא ההצלחה בלימודים יש לבדוק במחקרים נוספים שיבהירו מהם המשתנים המשפיעים ישירות על הישגי הסטודנט.
תוכן העניינים
1) מבוא
א. תיאור הבעיה הנחקרת ב. תיאוריה ג. השערות ד. הגדרות נומינליות ותצפיתיות
2 ) תהליך א. האוכלוסיה ב. כלי המחקר ג. שיטת המחקר
3 ) תוצאות א. השערה ראשונה ב. השערה שניה ג. השערה שלישית ד. השערה רביעית ה. השערה חמישית ו. השערה שישית
4 ) דיון א. כללי ב. השערה ראשונה ג. השערה שניה ד. השערה שלישית ה. השערה רביעית ו. השערה חמישית ז. השערה שישית ו. שילוב ממצאי ההשערות 5) סיכום
6 ) רשימה ביבליוגרפית