סמינריון - הקשר בין מעמדה הסוציו-אקונומי של המשפחה להישגיו הלימודיים של הילד לקוי הלמידה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10623
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

מבוא
המונח "לקויות למידה" מתייחס לשורה של לקויות שונות, שמשמעותן הכללית היא כי הילד אינו מצליח להביא לידי ביטוי את יכולותיו האינטלקטואליות במסגרת הלימודית. תחת המושג נכללות לקויות שפתיות, גרפו-מוטוריות, מתמטיות, ואחרות. שיעור הילדים המאובחנים כסובלים מלקויות למידה נמצא בעלייה מתמדת. עם האבחון, צפוי כי יזכה הילד לקוי הלמידה לטיפול ותמיכה מתאימים. למעשה, אבחון הילד כלוקה בלקות למידה, מהווה את תחילתה של דרך חתחתים ארוכה עבור הילד ועבור משפחתו. אל הלקות מתלווים לרוב קשיים נוספים, חברתיים, אישיים ואחרים, שהם תולדה של הלקות, ושל צורת ההתייחסות לילד כתוצאה מן הלקות. ילדים לקויי למידה חווים באופן עקבי חוויות של כישלון בתחום הלימודי, דחייה על ידי בני קבוצת השווים, בדידות, תחושת חוסר מסוגלות עצמית, דימוי עצמי נמוך, דיכאון ועוד.
כל אלו מסבכים את ההתמודדות עם הקשיים האורגניים של הילד. יתרה מכך, שהליקוי עצמו אינו בר-פתירה. האופציה היחידה העומדת בפני הילד, היא לימוד טכניקות שיאפשרו לו לעקוף את קשייו וכך להביא לידי ביטוי את יכולותיו האמיתיות. ברם, במקרים רבים נמצא כי מערכת החינוך, מערכת בית הספר והמורים עצמם אינם ערוכים למתן מענה מתאים לצרכיהם של ילדים לקויי למידה, הם חסרים את הכלים המתאימים ועשויים בעצמם למצוא את ההתמודדות למול הילד קשה ושוחקת. בעוד שהמשפחה עצמה עלולה להתקשות בקבלת הליקוי ממנו סובל הילד, על כתפי המשפחה מוטלת אחריות כבדה לקידומו. למשפחה יש השפעה ברורה על התפתחות הילדים והמתבגרים, הסובלים מליקויי למידה, על הצלחתם הלימודית ועל שילובם בשוק העבודה.
נטען, כי השפעה זו גוברת, למשל, על השפעתם של  בני קבוצת הגיל. מחקרים בתחום מזהים שתי קבוצות גורמים של משפחתיים התורמים להישגי הילד הסובל מלקויות למידה במגוון תחומים: גורמים מבניים (כמו השכלה ומקצוע ההורים, המעמד הסוציו כלכלי שלהם) וגורמים תהליכיים (כמו יחסים בתוך המשפחה, השראה שההורים מעניקים, תמיכה וייעוץ במשפחה). חשיבותה של תמיכה משפחתית בילד הסובל מליקויי למידה מודגשת באופן בולט על ידי חוקרים ומאידך, יש יכולתה של המשפחה לסייע לילד לקוי הלמידה מושפעת גם היא על ידי גורמים שונים, מהם, גורמים מערכתיים ומתן תמיכה נאותה למשפחה, על מנת שתוכל לסייע לילד. (Wilton & Plane,2006) מטרתה של עבודה זו הנה דומה, והיא תיאור תפקיד המשפחה בקידום ההישגים הלימודיים והתפתחות הילד הסובל מליקויי למידה. במסגרת העבודה, ייבדק הקשר בין מעמדה הסוציו-אקונומי של המשפחה להישגיו הלימודיים של הילד לקוי הלמידה, כאשר, משוער כי ככל שמעמדה של המשפחה גבוה יותר, כך יהיו הישגי הילד טובים יותר. עוד ייבדק הקשר בין גורמים תהליכיים במשפחה, מעורבות ההורים בחינוך הילד, תמיכת ההורים בילד ורמת הציפיות של ההורים מן הילד, להישגיו האקדמאיים של הילד. גם כאן, משוער כי ניתן יהיה למצוא קורולציה בין נוכחותם של גורמים אלו, ורמתם במשפחה, להישגי הילד. הפרק הראשון של העבודה יבחן את תופעת לקויות הלמידה, שכיחות התופעה, וגורמים משוערים לתופעה. בפרק השני, נבחן את השפעת לקויות הלמידה על הישגיהם האקדמאיים של ילדים לקויי למידה, ואת הגורמים המשפיעים על הצלחתם הלימודית של ילדים אלו. בפרק השלישי נבחן את תפקידה של המשפחה בקידום הילד לקוי הלמידה. בפרק בסיכום נבחן את השפעתם היחסית של הגורמים השונים על הישגי הילד לקוי הלמידה, תוך בדיקה של השערות המחקר, אישושן או הפרכתן. חשיבותה של העבודה נובעת מכך, שמסקנותיה תוכלנה לסייע למורים ואנשי מקצוע (יועצים, פסיכולוגים) להחליט, האם ועד כמה לערב את המשפחה בשילוב הילד הסובל מליקויי למידה במסגרות חינוכיות מתאימות ובתהליך הלמידה עצמו, ועל אילו נושאים לשים דגש במסגרת האינטראקציה עם המשפחה. העבודה תתבסס על סקירה של הספרות המחקרית בתחום.