סמינריון - הבדלים בין שיטות מבחן-מוקדם (pretesting)

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8347
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

הבדלים בין שיטות מבחן-מוקדם (pretesting) תוכן העניינים
פרק                                                                                                                  עמ'
1 .         מבוא                                                                                                    1
2 .         סקירת הספרות                                                                                     2
2 .1        מבחן מוקדם (pretesting)                                                                      2
2 .2        שיטות שונות של מבחן מוקדם                                                                6
2 .3        הבדלים בין שיטות מבחן מוקדם                                                                        9
2 .4        שאלת המחקר וההשערה                                                                       12
2 .4.1     שאלת המחקר                                                                                       12
2 .4.2     השערת המחקר                                                                                     13
3 .         שיטת המחקר                                                                                        15
3 .1        מערך המחקר                                                                                        15
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                                    16
3 .3        כלי המחקר                                                                                           17
3 .4        הליך המחקר                                                                                         17
3 .5        מגבלות המחקר                                                                                     18
4 .         ממצאי המחקר                                                                                      19
4 .1        השיטה המסורתית                                                                                 19
4 .2        קידוד התנהגותי                                                                                                20
4 .3        השיטה הקוגניטיבית                                                                              22
4 .4        סיכום הממצאים                                                                                   24
4 .5        דיון בממצאים                                                                                       26
5.          סיכום ומסקנות                                                                                                29
6 .         ביבליוגרפיה                                                                                          31
7.         נספח א' – שאלון המחקר                                                                       34

1 .     מבוא
עיצוב השאלון הוא שלב מקדים חיוני לעריכת מחקר.
עיצוב נכון של השאלון יסייע בהבטחת היענות למחקר וימנע מגבלות מחקר כגון, רצייה חברתית, אפקט ההילה או שימוש בשאלות בלתי מתאימות, מגבלות הפוגעות הן בתוקפו החיצוני והן בתוקפו הפנימי של המחקר. בחינה מוקדמת של השאלות הופכת להכרחית, והיא הכרחית במיוחד בחקר אוכלוסיות מיוחדות, כגון, ילדים או פגועי נפש, ובחקר נושאים רגישים. במקרים אלו יש לוודא לא רק כי השאלות מתאימות לבחינת השערות המחקר, אלא גם כי הן יהיו מובנות לנחקרים, ולא ירתיעו אותם ממתן מענה כנה ואמיתי. Krosnick (1999) מציין כי חידושים בתחום שיטות המחקר מצביעים על קיומן של שיטות חדישות למבחן מוקדם (pretesting), או בחינה מוקדמת של שאלונים על מנת לזהות שאלות בעייתיות. כנגד השיטה המסורתית השגרתית מציג הכותב שתי שיטות חדישות, מבחן מוקדם באמצעות קידוד-התנהגותי ומבחן מוקדם קוגניטיבי. שיטות אלו, מציין הכותב, מציגות יתרונות מחקריים חשובים החסרים בשיטת המבחן המוקדם השגרתית, למשל, היכולת לצלול למעמקי התהליך הקוגניטיבי של הנחקרים. בעבודה זו אבחן את ההבדלים בין 3 השיטות של מבחן מוקדם שנמנו לעיל, דהיינו, השיטה השגרתית, קידוד-התנהגותי ומבחן מוקדם קוגניטיבי, בעיצוב שאלון פתוח לבני נוער בגילאי 11-15. כאשר, משוער כי בחינה מוקדמת של השאלון תניב זיהוי שונה של שאלות בעייתיות, כלומר, כי יתגלו הבדלים בממצאים בשימוש בשיטות השונות של מבחן מוקדם. הבדלים מצופים כוללים הבדלים באופי הבעייתיות המזוהה (מידעית, סמנטית או טעות במשימה), הבדלים במספר השאלות שיזוהו כבעייתיות, וכן משוער כי בכל שיטה יזוהו שאלות אחרות כבעייתיות. השערת המחקר תבחן באמצעות שאלון פתוח קצר הבודק את עמדות בני הנוער ביחס לשימוש במשקאות ממריצים (לדוגמא: רד-בול).