פרה-סמינריונית: "הבכור- מופת בראי המקרא"

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5637
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו אבקש לבחון את דמות הבכור במקרא. בחברה המודרנית המערבית הבכור הוא מושג חסר תוכן מבחינת התפקידים המוטלים עליו, ואין לו עמדה עדיפה בתחום כלשהו בשל היותו בכור. אדרבא, זהו מושג המציין סדר לידה בלבד, אך אין לו שום קשר לזכויות או חובות מבחינה חברתית, ולבטח לא משפטית. כל זאת בניגוד גמור למקרא. למעשה, ספר הספרים משופע בסיפורי בכורות החל מראשיתו ונוגע בהם בנקודות ממשק מגוונות: רמייה, ריב אחים, הנהגה, ירושה, מלוכה וכיו"ב. יתרה מזאת, התורה מאפיינת את דמותו של הבכור דרך גילוי זכויותיו וחובותיו, וטיפולוגיה נוספת מתאפשרת דרך הסיפורים השונים השזורים במקרא כולו. לאור זאת, ברור כי לבכור בתקופה המקראית היה מעמד מובחן מאשר אחיו האחרים, אבחנה אותה יוצר, כאמור קודם, המקרא עצמו. לאבחנה זו , כמובן, משמעות רבה, שכן היא הופכת את הבכור, שהוא לכאורה אדם 'רגיל ועממי', לדמות ייחודית אשר משמשת כסמל או כייעוד אליו ישנה שאיפה להגיע, כפי שיתברר להלן.   בעבודה זו ארצה לענות על השאלה: האם הבכור מהווה דמות מופת על פי המקרא? למעשה, אנסה לברר את מאפייני הבכור לאור חוקים הקשורים בו ולאור הנורמה החברתית המשתקפת מבעד לקטעי סיפורים ופסוקים שונים הקשורים בבכורה, סיפורים- דרכם אנסה לייחד את דמותו ולהוכיח כי התורה מתייחסת אליו כדמות מופת. לאחר בירור זה, בפרק השני של העבודה אבחן את הבכורה ע"פ מקרה מבחן, על ידי הסיפור הטיפולוגי המייצג ביותר של הבכורה במקרא, סיפורם של יעקב ועשו. דרך סיפור זה אנסה לברר האם אכן מתקיימים בו האלמנטים שנבחנו קודם לכן בפרק הראשון של העבודה. בהקשר לבכורה אציין כבר עתה, כי הבכורה כמהות, בין שהיא מולדת (כלומר האדם נולד בכור להוריו) ובין שהיא נרכשת (למשל, קניית בכורה)- היא כשלעצמה משפיעה על גורלו ועיצוב דמותו של האדם, וכמובן מהווה מודל חינוכי רב השפעה וערך, תכלית אליה כדאי לחתור – כל זאת על פי המסורת המקראית. כאמור קודם, מושג היעוד והתכלית מהווים נדבך עיקרי בשאלת קיומו וזהותו של האדם, והבכורה, לכאורה, מהווה יעוד אליו נולד האדם, יעוד המקנה לו זכויות וחובות מיוחדות. אולם, כפי שיתברר בעבודה, העולם המקראי אפשר להעניק יעוד זה גם למי שלא נולד אליו, כלומר להעביר את הבכורה "מיד ליד". עובדה זו כשלעצמה ממחישה את הערך המוסף הגלום בבכורה, כלומר את הכמיהה להשיג את הבכורה, אך כפי שאנסה להראות בהמשך- יש בה מאפיינים נוספים אשר מציבים אותה באותה שורת דמויות מופת מקראיות אחרות.