השפעת ההומור על פעילות גומלין בכיתה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10093
מספר מקורות 54

תקציר העבודה

הומור וצחוק סובבים אותנו כל העת, גם מבלי שנקדיש להם תשומת לב מיוחדת. אנו צוחקים בעקבות אינטראקציות עם אנשים אחרים, צפייה בקומדיות, קריאת ספרים ועוד. בנסיבות רגילות, לא עובר יום בלי שנצחק לפחות פעם אחת, ובדרך-כלל – פעמים רבות. אנשים אוהבים הומור ונהנים לשהות בחברת אנשים בעלי חוש הומור. התאווה לצחוק היא כה גדולה, שאנשים מוכנים להוציא כסף כדי לצפות במופעי סטנד אפ או בסרטים מצחיקים. עבודה חינוכית, מחייבת את המורה לגלות רגישות, אמפתיה, יחס אישי ובעיקר רצינות.
ההומור שביטויו ההתנהגותי הוא הצחוק, מהווה מרכיב חשוב בהתנהגותנו היום יומית.
פעמים רבות עושה את חיינו נעימים יותר ואפורים פחות. חלקנו יודע היטב, שעל מצבים קשים הצלחנו להקל ולו מעט באמצעות ההומור והצחוק. אם יכול ההומור לסייע לנו להתגבר על קשיים, מדוע שלא יסייע לאחרים?  אולי בגלל שאנשים “רציניים” כמו אנשי חינוך, תופסים הומור כדבר לא רציני. למרות הפרדוקסליות שבדבר, שימוש בהומור בהליך הלמידה, אינו עומד בסתירה עם הרצינות, שהינה מחויבת המציאות בתהליך חינוכי. יתרה מזאת,  שימוש הולם בהומור, יכול להגביר את יעילות הלמידה, ליצור אוירה נינוחה, להסיר מחיצות, לטפח חשיבה יצירתית, להפיג תוקפנות ולבסס את מעמדו של המורה כמנהיג מקובל על כיתתו עוד. עבודה זו מנסה להציג ולדון באפשרויות שילוב ההומור בהוראה.
בעבודה זו תובאנה עובדות על שימוש בהומור, היתרונות והחסרונות שמציינים חוקרים או אנשי חינוך לגבי השימוש בהומור בכתה. מצד אחד מובאות עובדות על התועלת הרבה שיש בשימוש בהומור במסגרות חינוכיות כאמצעי עזר ללמידה ולפעולת גומלין בכתה. מאידך, יש כאלה הטוענים כי אין כל הוכחה שרוב השימושים בהומור אכן משפרים הוראה ולימוד ואף טוענים לפגיעה בהוראה.לסיכום אנסה לענות על השאלה האם שילוב ההומור בהוראה יצליח להשפיע על הישגים לימודיים (אקדמיים)?
לפי מצב המחקר כיום נראה שישנם יתרונות רבים לשילוב הומור בהוראה. לפיכך עלינו לשאול מהם הגורמים באווירה הבית ספרית המשפיעים על הנטייה הזאת, ואיזה תפקידים נוספים משחק ההומור בסביבה הבית ספרית. יש צורך בהעמקת המחקר בהיבטים כגון שימוש בהומור בין עמיתים, והשפעת השימוש בהומור על יחסי מנהל/מורים. מחקרים רבים נעשו על ההשפעות של השימוש בהומור במצבי הוראה שונים, עם אוכלוסיות שונות. כמעט כל המחקרים מתבוננים על ההשפעות על התלמיד. בעבודה זו לא עלה בדעתי לבדוק את השפעת אופיו של המנהל על שימוש בהומור בביה"ס ודברים רבים נשארו לבדיקה, מתוך הצורך לבחון את תפקידו של ההומור בסביבה הבית ספרית תוך שימת דגש על מקומו ביחסי העבודה בין המנהל לצוות המורים והאווירה השוררת בין חברי הצוות עצמם. בתוך כך ייבחנו מספר שאלות. אופיו של המנהל: האם מנהל בעל חוש הומור נוטה לגייס מורים בעלי סגנון דומה? האם הוא מעודד אווירה ידידותית יותר בבית הספר? האם שימוש בהומור תוקפני מצד המנהל יכול לפגוע בעבודת הצוות? כדי להרחיב בנושא ניתן להסתכל על ספרות בנושא הומור במקום העבודה. השפעת המנהל/ת על אווירת בית הספר. וכו'. ההיבט הארגוני: האם קיימים השתלמויות והכשרות על שימוש בהומור בבית הספר? האם יעילותן נבדקה בשטח? האם מורים ומנהלים מיישמים את מה שלמדו בפועל? התרבות הסובבת: האם התרבות הישראלית מעודדת אנשים שמשתמשים בהומור? מהם סגנונות ההומור הנפוצים בקרב מנהלים ומורים ישראלים? לפי מה שנראה מן הספרות בחקר הומור לא נעשה עדיין ניסיון למדוד או לתעד את הדרכים שבהם מורים משתמשים בהומור בכיתה או בבית הספר בפועל, כחלק מן השגרה היום יומית וללא יד מכוונת. בראיונות שדורשות מן המורה להעיד על עצמו ובשאלונים המבקשים מורים ומתלמידים להעיד על אחרים, ישנה דרגה רבה של הטייה, הנובעת מן האילוץ לדרג או לקטלג על פי דרישות המחקר. רק במחקר אחד (1989 Goor), נערכו ראיונות עם מנהל ושני מורים בבית ספר יסודי כדי ליצור הגדרה משותפת של הומור, ולאחר מכן נערכה תצפית בכיתה ורישום סוגי הומור שנעשה בהם שימוש. משום כך עולה כי כדאי לבצע מחקר נוסף בשיטות של מחקר איכותני המתאימים יותר להבנת הדינמיקה של חיי בית הספר. תוכן עניינים:
מבוא –
3
פרק
1 : פעילות גומלין מהי .
4-5
           1.1 אקלים כיתה …
5-6
פרק 2: הומור בלמידה            2.1 מי בכלל יודע מה זה הומור? –.
7-9
           2.2 הומור בכיתה – כמה טוב שהוא קיים! –… 9-13
           2.3 הומור בכיתה – בשביל מה בכלל? 13-14
           2.4  ההומור מניין ואיפה?-.…….……………….……-……… .. 14-17
פרק 3 :  השפעת ההומור על תיפקוד המורה               3.1  מעלותיו של המורה ההומוריסט …
18-19
              3.2  מורה והומור..לא תמיד הולך יחד "החסרונות" –.. 20-21
             
3 .3  פחד המרצים משילוב הומור בהרצאה אקדמית –. 21-22
פרק 4 :  השפעת ההומור על הישגי התלמיד             4.1  יתרונות שילוב הומור בשיעור עבור התלמידים –.
23-24
            4.2  חסרונות שילוב הומור בשיעור עבור התלמידים — 24-
5 פרק 5 : סיכום ומסקנות –
26
ביבליוגרפיה ..
27-31