החלת חוק המכרזים על האוניברסיטאות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5308
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 3
התנהלות האוניברסיטאות כיום. 4
הסיבות להחלת חוק חובת המכרזים על רשויות ציבוריות.. 5
גוף דו מהותי 6
החובה של גוף דו מהותי לערוך מכרז 9
תקצוב ממשלתי 10 מדוע הוחלט להחיל את חוק חובת המכרזים על האוניברסיטאות?. 11
כיצד נהנות האוניברסיטאות מהתקציב הממשלתי?. 11
המועצה להשכלה גבוהה. 12
הוועדה לתכנון ולתקצוב – ות"ת. 13
תקנות הפטור למכרזים אשר יחולו על האוניברסיטאות.. 16
מידת התערבות ביהמ"ש בהחלטות ועדת המכרזים.. 20 סיכום. 22
ביבליוגרפיה. 23
מבוא
השנה, לאחר דשדוש 12 שנים בנושא, נפל דבר בישראל ותקנות חוק המכרזים הוחלו על המוסדות להשכלה גבוהה. אולם חוק חובת מכרזים הוחל בשנת 92' ותוכנן מלכתחילה שגם המוסדות להשכלה גבוהה ייכללו בחוק, אולם הדבר לא נעשה בפועל. ב-95' התייחס משרד מבקר המדינה לראשונה לנושא ולאחר מכן, בדוח ביקורת רחב שנערך בשנת
2 002, עלו ממצאים חמורים בתחום התקשרויות המוסדות להשכלה גבוהה. מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, כתב בסיכום הדוח: "יש מקום לשקול יוזמת חקיקה כדי להחיל על המוסדות להשכלה גבוהה את הנורמות הקבועות בחוק בהתאמות הדרושות. משרד האוצר, המופקד על ביצוע החוק, שותף אף הוא לדעה הזאת וכל עוד לא נעשה כן, מן הראוי שהמוסדות יפעלו ברוח הנורמות הקבועות בחוק ובתקנות בשינויים המתחייבים מאופיים של המוסדות ויקבעו בנהליהם הנחיות מתאימות".
בתחילת 2005 החל משרד מבקר המדינה במעקב בנושא ובעקבות זאת הוגשה הצעת החלטה לממשלה. הממשלה קיבלה החלטה באוגוסט 2005
ובדברי ההסבר מפורטים הממצאים שעלו מדוח הביקורת. בעקבות ההחלטה של הממשלה עבר הנושא לדיון בוועדת החינוך של הכנסת והוועדה החליטה שיגובשו תקנות בהתאמות למוסדות להשכלה גבוהה. המועד שבו היה צריך להגיש את התקנות הוא יוני 2007 אבל הן לא הוגשו.הסיבות לכך היו עקב אי הסכמה בין משרד האוצר לבין ות"ת בעניין התקנות.הצדדים ישבו בניהם ולבסוף הגיעו להסכמה בדמות התקנות שיפורטו במהלך העבודה.
בעבודתנו זו נראה מהם הסיבות אשר הובילו לכך שתקנות חוק המכרזים הוחלו לבסוף על המוסדות להשכלה גבוהה, מהן התקנות העיקריות אשר החלו על מוסדות אלו