מנהל בית הספר כמנהיג חינוכי

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3562
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

המנהל כמנהיג חינוכי ינואר 2009
חלק א' תיאור הארגון החינוכי בית הספר ממוקם בשכונה יוקרתית במרכז הארץ.הוא בנוי ממבנים חד קומתיים הפרושים על מרחבי דשא גדולים, כשבחצר מפוזרים פסלים שפוסלו על ידי תלמידי בית הספר עם המורה לאומנות. בית הספר הוקם לפני כ- 50 שנה ולמרות שגילו ניכר יש מאמץ לשפץ ולייפות את בית הספר. בעקבות הצטרפותו של בית הספר להסכם "אופק חדש" נבנה חדר מורים חדש רחב, כולל חדרי עבודה  ועמדות מחשב. חדר המנהל,ששופץ אף הוא, קטן מרובע ומרוהט בפשטות. בחדרו  תלוי לוח תכנון שנתי וחודשי וכן תלויות בו תמונות של כל תלמידי בית הספר וצוות המורים. בחדרו  יש חלון גדול המשקיף על חצר בית הספר. המנהל עומד מדי בוקר בשער בית הספר ומברך את התלמידים והמורים בבוקר טוב. בשעה 8:00 בדיוק עם הישמע הצלצול השער נסגר והילדים המאחרים עוברים דרך המנהל להסביר את איחורם. בית הספר מתפקד מכוח הסכם רשמי משנת תשי"ח (31.7.58) – כבית ספר יסודי משותף לשתי קהילות: קהילת כפר וקהילת מושב. בשנת 2005  הצטרפו ילדי קיבוץ לבית הספר. בית הספר מהווה את נקודת הקישור בין שלוש הקהילות כפר, מושב וקיבוץ.
בית הספר מכיל את כלל התלמידים שהם בני הישובים הללו ונותן מענה גם לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. לומדים בו כ- 260 תלמידים ותלמידות בכיתות א'- ו', כיתה אחת  עד שתים בשכבה.צוות המורים של בית הספר מורכב ממורים בעלי תואר ראשון (70%) בעלי תואר שני (30%)    ודוקטור  (5%).
בית הספר אימץ את התיאוריה של הווארד  גרדנר (Gardner,1995) לפיה "לא ניתן להסביר את ההתנהגות האנושית באמצעות פרופיל קוגניטיבי אחד לאור אינטליגנציה אחת בלבד, אלא יש להרחיב את המושג אינטליגנציה ולחלקו לספקטרום רחב של יכולות למידה". לפי תיאוריה זו בני האדם הם בעלי אינטליגנציות רבות שאוטונומיות במידה רבה. עד כה הוגדרו שבע אינטליגנציות: אינטליגנציה מוסיקלית , לוגית מתמטית, לשונית, גופנית תנועתית , מרחבית , בין אישית ותוך אישית. לפי גרדנר, אנשים עשויים להיות גבוהים באינטליגנציה אחת ולהגיע להצלחה ולהישגים בולטים בתחום מסוים, וחלשים באינטליגנציה אחרת.כל תחום ידע יכול להתממש דרך כמה אינטליגנציות ולכן טבעי שקיימים הבדלים בנטיות,בחשיבה ובכוח של הלומדים. בנוסף,האינטליגנציות מתגלות בדרכים שונות ובשלבים שונים של ההתפתחות. לדעתו טיפוח האינטליגנציות צריך להתבצע מרגע לידתו של האדם ועל מערכת החינוך לחשוף את הילדים לתחומים השונים על מנת שיוכלו לגלות מה הם תחומי העניין שלהם ומה היא היכולת המיוחדת של כל אחד מהם.כאשר בית ספר יאפשר לכל תלמיד למצוא את התחום הקרוב לליבו, הוא ירגיש טוב עם עצמו, וכך יהיה פנוי יותר ללמידה וחבר מועיל יותר בחברה. לאור זאת תוכנית הלימודים כוללת בנוסף לתכנים הרגילים גם  שיעורי מוזיקה, חקלאות, בעלי חיים, טניס, שחיה, מחול ותנועה.
תיאור מנהל בית הספר מנהל בית הספר בעל דוקטורט בחינוך, בשנות ה- 50 לחייו, בוגר ומוסמך אוניברסיטת תל אביב –