לחץ בריאות והומור - תרומת ההומור והצחוק לבריאות האדם המצוי במצב לחץ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4206
מספר מקורות 57

תקציר העבודה

תרומת ההומור והצחוק לבריאות האדם המצוי במצב לחץ הקדמה הרבה מחקרים בדקו את ההשפעות של לחץ על הבריאות ומחקרים נוספים בדקו את תרומתו של ההומור לבריאות האדם. לעומת זאת, אין הרבה מחקרים הבודקים ישירות את תרומת ההומור, והצחוק המתלווה אליו, ככאלו המחלישים ולעיתים אף מבטלים, את אותן ההשפעות השליליות שיוצר הלחץ על האדם. עבודה זו מנסה לקשר בין השפעות התהליכים, שאולי מנוגדים זה לזה,  של לחץ ושימוש בהומור על האדם.
תקציר ההומור הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית.
זוהי תופעה בעלת מרכיבים פיזיולוגים, פסיכולוגים וסוציולוגים. ההומור והצחוק, המתלווה אליו, מהווים חלק חשוב בהתנהגותנו היום יומית, ופעמים רבות עושים את חיינו נעימים יותר ואפורים פחות (זיו, 1984). הרעיון שלהומור ולצחוק יש השפעה חיובית על בריאות האדם, הינו פופולארי בעשורים האחרונים, הן בקרב ספקי בריאות והן בקרב הציבור הרחב. מחקרים ומאמרים בנושא החלו להופיע בתדירות רבה בערוצים שונים, וישנה מגמה בקרב אנשי מקצוע לקדם ולפתח את ההומור ככלי טיפולי באמצעות הרצאות, סדנאות, קלטות וידאו ואתרים באינטרנט (Martin, 2001).             ההומור מאפשר הסתכלות על אירועי החיים מזוויות אחרות, מעודד שינויים ומאפשר פיתוח של ביקורת עצמית בונה. בעזרת אלו, עשוי ההומור לסייע לאדם להתמודד עם תחושות ומצבים קשים המתעוררים בחיי היום יום. ההומור נתפס כערוץ כזה המאפשר הכנסת רעיונות חדשים לסדר היום, עידוד שינוי, ביקורת ופתרון של מצבים מביכים וקשים  (Adelsward & Oberg, 1998).
במהלך חייו חשוף הפרט למצבים מלחיצים רבים, המופיעים כחלק בלתי נפרד מהתנהלותו השגרתית (Pestonjee, 1999). מצבי לחץ אלו נמצאו כמשפיעים על אספקטים שונים בבריאות האדם  ובין השאר התגלו כמדכאים את המערכת החיסונית ומעלים את הסיכון לחלות במחלות זיהומיות ומחלות לב (Cohen, Frank, Doyle, Skoner, Rabin & Gwaltney,
1 998)).
            עבודה זו מנסה לגשר באמצעות סקירה ספרותית של מחקרים בתחום, בין נוכחות מצבי לחץ טבעיים והשפעתם השלילית על בריאות האדם מחד, למול השפעותיו ותרומתו של ההומור על הבריאות ונפש האדם מאידך. תחילה יוגדרו המושגים הנדונים ולאחר מכן יפורטו מחקרים הנוגעים לשניהם. כמו כן, תהיה התייחסות לבעייתיות מחקרית ואפשרות של שימוש בהומור בחדר הטיפול.