השוואת קרל מרקס ואמיל דורקהיים

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1537
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו ינותחו שתי גישותיהם של שני הוגי דעות חשובים וסוציולוגים בעלי השפעה רבה. האחד, קרל מרקס (1883-1818), אשר היה פילוסוף, כלכלן ואידיאולוג. נחשב לאחד ממבשרי הסוציולוגיה הגדולים. השני, אמיל דורקהיים (1917-1858), אשר היה הוגה דעות ואחד מהאבות המייסדים של הסוציולוגיה.
הניתוח המובא בעבודה זו, לקוח מתוך מאמרו של דני פילק, 'מרקסיזם', חומרים מאתרי אינטרנט שונים ובמיוחד מתוך החומר שנלמד בכיתה.
מרקס-  אופן הייצור הכלכלי קובע את התודעה של הפרטים בחינת החברה על פי מרקס נעשית במושגים של מעמדות, וההיסטוריה היא היסטוריה של תהליך הייצור, המתבטאת בתולדות המאבקים בין המעמדות השונים. מרקס כינה, במניפסט שלו, את בחינת המהלך ההיסטורי באופן  חומרי וכלכלי כ 'מטריאליזם היסטורי' (דה-שליט, 1995). מרקס טען כי שיטת הייצור הקפיטליסטית מחלקת את החברה לשני כוחות מרכזיים, אשר עיצבו את ההיסטוריה האנושית: מדכאים ומדוכאים. שני כוחות אלו מנהלים ביניהם מאבק בלתי פוסק. למדכאים יש בעלות על אמצעי ייצור ואילו למדוכאים אין דבר מלבד כוח עבודתם. בעלי הייצור מעסיקים באופן נצלני את חסרי אמצעי הייצור ושואפים להגדיל את הונם ללא הפסק. כך, למעשה נוצר מאבק מתמיד-