אפליה בעבודה של נשים בהריון

תקציר העבודה

אפליה בעבודה של נשים בהריון עבודה סמינריונית אפריל 2009
תוכן העניינים
מבוא
אפליה בעבודה של  נשים בהריון חוקי מגן (חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק עבודת נשים) ביטוח אימהות דיון וסיכום ביבליוגרפיה מבוא
למרות חקיקת המגן הקיימת כיום, נשים רבות מפוטרות עדיין במהלך הריון, חלקן ללא היתק ממשרד העבודה, כנדרש בחוק לעבודת נשים, וחלקן עם היתר בשל כשלים במערכת האכיפה של משרד העבודה.
סעיף 9(א), לחוק עבודת נשים קובע כך:
"לא יפטר מעביד עובדת שהיא בהריון וטרם יצאה לחופשת לידה אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר להריון הוראות סעיף קטן זה יחולו הן על עובדת קבועה והן על עובדת ארעית או זמנית ובלבד שהעובדת עבדה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה ששה חודשים לפחות.".
בתקופת חופשת הלידה אין לפטר כלל ואף שר העבודה והרווחה אינו יכול להתיר לעשות כן.
הגבלה נוספת על פיטורים הינה לאחר תום חופשת הלידה, כאשר סעיף 9(ג)(1א) לחוק עבודת נשים, אוסר פיטורים בלא היתר, גם לאחר חופשת הלידה, ההגבלה היא למשך  זמן של 60 ימים לאחר תום חופשת הלידה . הגבלה זו תקפה גם לענין חפיפה עם תקופת הודעה מוקדמת על פיטורים. לפי סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה אין להפלות אדם, בין היתר, מטעמי הורות כאשר הנטל להוכיח כי לא היה קשר בין היותה של העובדת אם להחלטה על פיטוריה רובץ על המעביד.
אך לכאורה ניתן לפטר עובדת בהריון בתקופת עבודתה הראשונית בת 6 החודשים אם אין קשר בין הפיטורים להריון, אלא שנטל ההוכחה ירבוץ במקרה שכזה על המעביד כי קשר זה לא קיים.
העבודה להלן סוקרת את נושא אפלייתן בעבודה של נשים בהריון, החקיקה הקיימת וההגנה שחקיקה זאת נותנת.