מדוע ארה"ב החליטה לצאת למלחמה בעיראק ב-1991?

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו מבקשת לעסוק בסוגיית החלטתה של ארה"ב לצאת למלחמה מול עיראק ב-15.1.1991. מלחמת המפרץ פרצה לאחר פלישת סדאם חוסיין לכווית ב-2.8.1990. סדאם פלש לכווית תוך הפרת החוק הבנ"ל וכבש אותה ביומיים. לאחר מעשה זה ארה"ב יצאה למלחמה כנגד עיראק בראש מדינות הקואליציה. שאלת המחקר הינה: מדוע ארה"ב החליטה לצאת למלחמה בעיראק? מה היו הסיבות המכריעות, שהביאו אותה לכך?
השערת המחקר טוענת, כי היו שלושה גורמים מכריעים. אלו גורמים שבלעדי כל אחד מהם ארה"ב לא היתה מחליטה לצאת למלחמה. הגורמים הם: ראשית, שימור מעמדה של ארה"ב כמעצמת על בעולם חד-קוטבי. בנוסף, נפט ויציבות באזור המפרץ הפרסי. הגורם השלישי הוא חשיבות הסדר הבנ"ל לארה"ב.        העבודה תבחן גורמים אלו, ותבקש להראות מדוע אלו הגורמים המכריעים בהחלטתה של ארה"ב. למען אישוש הטענה בדבר גורמים מכריעים אלו, יוצגו בעיקר דבריהם ומחשבותיהם של שלושה קברניטים מובילים בממשל האמריקאי: ג'ורג' בוש (האב), נשיא ארה"ב מאז 1989 ובתקופת המלחמה, ג'יימס בייקר, שר החוץ האמריקאי וקולין פאוול הרמטכ"ל. בנוסף, דברים באותה הרוח משתקפים מעוד קברניטים בצמרת הממשל, כגון הגנרל שוורצקוף, ברנט סקווקרופט, דיק צ'ייני, לארי איגלבורגר, סגן מזכיר המדינה ביל וובסטר, ראש ה-CIA ועוד.
       העבודה תעמיד לדיון שני טיעונים נגדיים עיקריים, שנטען לגביהם בעיקר מפי העולם הערבי אך בהחלט לא רק מפיהם, שבגללם ארה"ב יצאה למלחמה בעיראק. טיעונים אלו הם הלחץ של הלובי היהודי והציוני על הממשל האמריקאי, ומעבר לכך- ביצוע אמפריאליזם אמריקאי במסווה של דאגה לשלום העולם. לאחר הצגתם של טיעונים אלו, ייאמר מדוע בכל זאת הגורמים המכריעים ליציאה למלחמה כפי שצויינו בתחילת הפרק, הם אלו, שהביאו את הממשל האמריקאי לצאת למלחמה.
תוכן העניינים
מבוא –..עמ'
3 שימור מעמדה של ארה"ב כמעצמת על בעולם חד-קוטבי -עמ' 4-5
נפט ויציבות באזור המפרץ הפרסי -עמ'
6 -7
חשיבות הסדר הבנ"ל לארה"ב –עמ'
8 -9
טיעונים נגדיים עמ'
1 0-12
סיכום –.עמ'
1 3
בבליוגרפיה …עמ'
1 4