יחסי ממשלה ושלטון מקומי

מקצוע
שנת הגשה 2008

תקציר העבודה

תוכן נייר עמדה מס' 1 – מי שולט? יחסי שלטון מרכזי- שלטון מקומי יחסי ממשלה ושלטון מקומי, פרופ' אפרים טורגובניק יחסי שלטון מרכזי ושלטון מקומי, מר אמיר ברטוב נייר עמדה מס' 2– איחוד רשויות- הצלחה או כישלון? רפורמות ושינויים מבניים רפורמות ,שינויים מבניים ואיחוד רשויות מקומיות, עו"ד שחר בן עמי במלאת שנה לתהליך איחוד הרשויות ממצאים ראשונים, לקחים והמלצות, מר קואל איתן ומר עלאא גנטוס איחוד רשויות – על שום מה?, ד"ר רונית דוידוביץ – מרטון שיתוף פעולה בין רשויות כמרכיב ברפורמה שלטונית, מר רני טריינין איחוד רשויות מקומיות, מר מוטי דלג'ו נייר עמדה מס' 3 – האם דרוש חוק יסוד לשלטון המקומי? מחשבה על מעמד חוקתי לשלטון המקומי מעמדו החוקתי והחוקי של השלטון המקומי בישראל, ד"ר ישי בלנק, ד"ר איסי רוזן-צבי, עו"ד אברהם שפט סדר יום חדש במגזר הכפרי, מר איתן ברושי חוק יסוד שלטון מקומי, מר דב קהת ועו"ד איתן אטיה נייר עמדה מס' 4 – אתגר הרווחה בעידן קיצוצים תקציביים והפרטה- דילמות ואתגרים שירותי הרווחה המקומיים – זירה רוויית ארגונים, פרופ' יוסי קטן שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, גב' אסא בן יוסף ופרופ' יוסי קטן שינויים במדיניות הרווחה בישראל והשפעתם על ארגוני החברה האזרחית:, דר' ג'רלד קרומר, מר פתחי מרשוד, מר קרלוס שטיליץ, גב' אורלי פלד מינהל השירותים החברתיים בעיריית תל-אביב-יפו: חדשנות, רפורמות ושינויים מבניים, מר זאב פרידמן סוגיות בסימן פערים ואתגרים בשרותי הרווחה במדינת ישראל, מר זאב פרידמן
3
4
3 1

3 1
3 2
70
1 06
1 10
1 14

1 16

1 17
1 30
1 34

1 38
1 39
1 61

1 69

1 94

2 04
מי שולט?
יחסי שלטון מרכזי- שלטון מקומי יחסי ממשלה ושלטון מקומי מבוא
מטרת נייר עבודה זה להעלות לסדר היום הציבורי נושאים לדיון שמהם ייגזרו אפשרויות לשינוי, יציבות ניהולית ומעל הכל – מניעת פעולות שרירותיות מצד הממשלה כלפי הרשויות המקומיות.
שינוי הכרחי כי הסביבה השתנתה ב-57 שנים קרי: בחירה ישירה של ר"ע, הרחקת המפלגות, הצלחת רשימות פוליטיות בעזרת השם.
השינויים במערכת היום יומית אין בכוחם להתגבר על למשל סעיף 233 לפקודות העירות הנותן סמכות אבסוליטית לשר הפנים בלשון החוק. באין "מניעה מאת השר ובכפוף להוראות כל דין" קרי עיריה יכולה לפעול רק באם אין הוראה אחרת מן השר. ומכאן הזכות של השר למנות חשב מלווה לשחרר ראשי ערים מתפקידם הנבחר לדרוש דווח ולתת הנחיות בחוזרי מנכ"ל וכיוצ"ב. כל זאת מבלי שחלה על המשרד. חובה לספק כלים לביסוס כלכלי לישובים השונים ואם לא די בכך תחומי הרווחה והחינוך, הפעילויות המרכזיות של השלטון המקומי ממוסדים אף הם, בחוק לאומי עם סמכות לשרים הנוגעים. אפילו בתחום אופיה התכנוני של ישוב אין לרשות אקסקלוסיביות (ראה סעיף 43 לחוק התכנון הבניה).
השלטון המקומי מוקף בפרדוקסים תפעוליים ומבניים:
1.         ר"ע נבחר אולם סמכויותיו מגבילות מול הממשלה.
2.         השלטון המקומי חייב בבצוע תפקידים הנכפים עליו ע"י הממשלה ובהסדרי מימון לא מלאים.
קרי 75% מימון  לשרות ציבורי שהמדינה מטילה על השלטון המקומי אחריות. גם סכום זה מוקטן מדי פעם.
3.         מועצות ישוב מבקשות להשפיע על ר"ע המוגבל ע"י חוק ותקנות לאומיות ביכולתו לבצע ולחוקק אולם, סעיף 233 לפקודת עיריות (שראוי לשנותו) גורס סמכות ר"ע קיימת "באין מניעה מאת השר ובכפוף להוראת כל דין".
4.         רשויות מוצגות כחלק ממבנה היררכי לאומי. בעליל מדובר במבנה סבוך של מגעים בהם קונפליקטים בין שחקן חזק (הממשלה) ובין שחקן חלש יחסית (הרשות) שהינו לעיתים עצמאי, לעיתים מבצע של ולרוב שותף בכפיה. כל זאת במבנה רשתי מורכב.
5.         הממשלה מטילה על השלטון המקומי מטלות ללא הבטחת מימון. ע"פ נתוני מרכז השלטון המקומי ערך המטלות בשנות 2000 על השלטון המקומי 2,190,000,000. הבטחת שרי הפנים לא לאשר מטלות שאינן ממומנות לא קוימו.
6.         פתרונות אד הוק זמניים כגון דוח סוארי הבטיחו תפקיד נאות במציאות נגרעו כשלשה מיליארד ממענקי אזון. אילו ניתנו. דיינו, לא היה נוצר משבר ב-2004.