לקות נוירולוגית בזיהוי הבעות פנים בקרב ילדים המאובחנים עם adhd

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

ילדים עם adhd סובלים מחוסר קשב, חוסר ריכוז,  או משניהם ביחד, בנוסף, הם מפגינים אימפולסיביות והיפראקטיביות. בעבר חשבו כי הבעיות שלהם נפתרות לאחר גיל ההתבגרות אך ברור היום כי מדובר בהפרעה אשר נמשכת גם בבגרות  ((Strine.T.W et.al, 2006 . מדובר בהפרעה נוירו התנהגותית, כלומר, שהבסיס שלה נוירולוגי אשר בא לידי ביטוי בעיקר בתחום ההתנהגותי באופן שצוין לעיל. (Pelc K , et.al, 2006) , בדרך כלל הבעיה מופיעה יחד עם בעיות נוספות כגון בעיות למידה,חרדה ודיכאון, מרדנות, התנגדות והם עלולים להפגען גם התנהגות תוקפנית ואף אגרסיבית (Clikeman, M,
2 007). במידה והבעיה אינה מטופלת יופיעו גם ליקויים פונקציונאליים- תפקודיים ותהיה השפעה על הבריאות הנפשית של הסובל ממנה, בהתאם לחומרת הבעיה (Strine.T.W et.al 2006). הבעיה גורמת ללקות בתחום הקוגניטיבי ומשפיעה על התחום החברתי ועל היכולת הרגשית. (2008 ,Williams.L.M et.al). הילדים עם adhd מראים יכולות רגשיות נמוכות ואמפתיה מופחתת (Marsh.A.A et.al, 2008).
Clikeman, M , (2007) מתאר במאמרו סממנים לזיהוי הבעיה מילדות, כאשר לדבריו, כבר מינקות נראה כי ישנם מאפיינים עבור אותם ילדים, הכוללים הפרעות בשינה, שינה לא רצופה, עיכוב ברכישת שפה וקשר אם- ילד חלש. בית הספר היסודי הבעיות נראות בישיבה ובהקשבה. אצל המאובחנים עם adhd קיימת בעיה בזיהוי הבעות פנים. במחקרים השונים נראה ליקוי בהבנה של הבעות פנים, פירוש לקוי של הבעות פנים, לקות בשיום ההבעה ובשיוכה לרגשות. עוד נראה כי קיים אי דיוק בהגדרת רגשות ובזיהוי הרגשות ((Da Fonseca.D, et al, 2007. ממצאים אלו מעידים על תהליך לקוי בעיבוד וזיהוי רגשות והבעות פנים בקרב אוכלוסיית adhd. תוכן עניינים
3-5
רקע כללי   .הפרעת קשב  Deficit and Hyperactivity Disorder Attention (ADHD)
6 -18
ADHD        -..
ליקוי בעיבוד רגשות בקרב אוכלוסיית  – סקירת מאמרים
6 סממנים ואבחון הבעיה — 7
לקות בזיהוי הבעות פנים
8 הקשר בין הלקות בזיהוי הבעות פנים על להבנת מצבים חברתיים
1 0 -בסיס נוירולוגי ללקות
1 2
דרכי טיפול התנהגותי                   -12                                                                             תרופתי                   – 15                                                                                         
1 6
הקשר בין ההפרעה וממצאי המחקרים לתחום החינוך המיוחד
1 9
  —
-…סיכום
2 0-21
   -..
ביבליוגרפיה