לימוד חשיבה על פי דה בונו וגישת המודל השלישי

תקציר העבודה

לימוד חשיבה על פי דה בונו  וגישת המודל השלישי "ללמד חשיבה" אדוארד דה-בונו מבוא
חלקו הראשון של הספר "ללמד חשיבה" עוסק ברקע להוראת חשיבה, במושגים כלליים, בתצפיות ובמסגרות תיאורטיות.
המסגרת התיאורטית והמושגים הכלליים משולבים יחדיו בתוך מסגרת מעשית שמטרתה טיפוח החשיבה כמיומנות — טיפוח החשיבה כחלק מתוכנית הלימודים בבית-הספר.
שימת הדגש היא על טבעה של ההוראה, הסבר תהליך החשיבה המסובך תוך הדגשת התפיסה, משום ההתייחסות כבדת המשקל להיגיון. לדעת דה-בונו היגיון ותפיסה נחוצים לפיתוח החשיבה.
חלקו השני של הספר עוסק בהפעלה המעשית של תכנית החשיבה. כאן מובאים ניסיונות מעשיים ללמד חשיבה כנושא הנלמד בבית–הספר.
רוב התצפיות המעשיות מבוססות על הפעילויות של תוכנית החשיבה ("קורט חשיבה") העוסקת בעיקר בתפיסה. כלומר, מנסים לכוון את החשיבה על ידי כך שמספקים לה יעדים. עיסוק בחשיבה הוא עיסוק בתפיסה; עיסוק בתפיסה הוא עיסוק בדפוסים; עיסוק בדפוסים הוא עיסוק בתשומת לב; עיסוק בתשומת לב מצריך שימוש במכווני תשומת לב. דה-בונו ער לבעיות הרבות שמזמנת תוכנית זו וגישתה. עם זאת הוא אומר כי מעצם השימוש המעשי בה אפשר ללמוד על הוראת החשיבה יותר מאשר מתיאוריות או מניסויים שאינם ממומשים.
ללא מקורות