סמינריון בנושא :התמודדות עם קונפליקטים מגדריים בפרספקטיבה מגדרית.

תקציר העבודה

תקציר             העבודה שלהלן עוסקת בשאלה, האם ישנם הבדלים מגדריים בדרך לפתרון דילמות מוסריות בעולם העסקים. תיאוריות של מוסר מצביעות על הבדלים בתפיסת המוסר בין גברים לנשים. נהוג לכנות את "המוסר הגברי" ככזה שהצדק והחוק בבסיסו, בעוד את "המוסר הנשי" נהוג להגדיר כמתמקד בערכים של דאגה. המחקר הנוכחי בא לבחון האם בהתמודדויות של מנהלים ומנהלות בעולם העסקים אכן באים לידי ביטוי הבדלים מגדריים אלה.
במהלך המחקר רואיינו ארבעה גברים וארבע נשים בעמדות ניהול לגבי דילמות מוסריות בהן נתקלו בעבודתם. ממצאי המחקר לא הצביעו באופן חד משמעי על הבדלים מגדריים בהתמודדות עם דילמות מוסריות של מנהלים ומנהלות. מסקנת המחקר העיקרית היא כי יש צורך במחקרי המשך ממוקדים יותר מבחינה נושאית, ורחבים יותר מבחינה כמותית.
תוכן העניינים:
מבוא –עמ'
4 .
רקע תיאורטי תיאוריות מוסר ומגדר -עמ' 6.
מוסריות 'נשית' מול מוסריות 'גברית' עמ' 7.
מגדר וחשיבה מוסרית -עמ'
8 .
מוסר ניהול ועסקים -..עמ' 11.
מוסר מגדר ועסקים -…עמ'
1 3.
פרק מחקרי מערך המחקר עמ'
1 6.
כלי המחקר …עמ'
1 7. האוכלוסייה הנחקרת –… -עמ'
1 7.
ממצאים -..עמ'
1 8.
דיון עמ'
2 1.
סיכום ומסקנות –..עמ'
2 4.
ביבליוגרפיה ..עמ'
2 5.
נספח מס' 1 – מדריך הראיון -עמ' 28.
נספח מס' 2 – הראיונות הגולמיים –..עמ' 29.
מבוא
            תיאוריות מוסר התפתחותיות דנות בהתפתחות המוסר של האדם במונחים של מידת ההתאמה שלו עם כללים חברתיים, במונחים של קונפליקטים והתנהגות האדם תחת אינטרסים. רוב הפילוסופים של המוסר טוענים כי ישנה מערכת חוקים ושיקולים אוניברסאליים, שאינם תלויים במקום ובזמן או בגורמים מצביים אחרים. מנקודת מבט זו, פרספקטיבה מגדרית, הגורסת כי קיימים הבדלים בחשיבה המוסרית של שני בני המין, תצמצם את איכות החשיבה המוסרית (Conradi , Biller-Andorno , Boos., Sommer & Wiesemann ,2003  ).
יחד עם זאת יש לזכור, כי פילוסופית המוסר היא תוצר החברה, ולפיכך היא מושפעת מהבחנות חברתיות של תרבות, מעמד, גזע ומגדר. לאור זאת, במהלך העשורים האחרונים נשמע 'קול אחר', שטוען שהגישות המסורתיות להתפתחות המוסר הן 'גבריות' במהות שלהן.
קרול גיליגן הובילה גוף מחקר נרחב הטוען, כי התנהלות מוסרית של נשים היא שונה מבחינה איכותית מזו של גברים. הנחה זו אוששה במגוון מחקרים, שמצאו כי נשים פועלות על פי עקרונות שונים מגברים כמו: דאגה, אכפתיות ואחריות חברתית ( Gilligan,
1 982).
עולם העסקים נחשב מאז ומעולם לטריטוריה גברית. לפיכך אין זה מפתיע כי רוב התיאוריות המקשרות בין מוסר לעסקים מתמקדות בחשיבה מוסרית גברית. בשנים האחרונות גם עולם העסקים (וכחלק ממנו גם המשק הישראלי) עובר מהפכות רבות: גלובליזציה, ארגונים הטרוגניים ורב לאומיים, עליה בתחרותיות ובמורכבות השוק, וכן עליה בכוח העבודה הנשי, שינויים בסגנונות הניהול ובמבנים ארגוניים, כמו גם עליה בקולן של תנועות פמיניסטיות ואלטרנטיביות שונות – כל אלו מספקים תנאים פוריים – לחיזוק הולך וגובר של הקול המוסרי 'הנשי', בעסקים ובכלל. עבודה זו מטרתה לבחון האם קיים 'קול נשי' השונה מה 'קול הגברי' ביחס לשאלות של מוסר בעסקים. ננסה להתייחס לשאלת המחקר הבאה: האם קיים הבדל בתהליך קבלת ההחלטות האתיות בין נשים לגברים בעמדות ניהול? בפרק הראשון של העבודה נציג סקירת ספרות. הסקירה תפתח בהגדרת כללית של מוסר ובהצגת תיאוריות המוסר הקלאסיות. לאחר מכן נציג את ה 'אלטרנטיבה הנשית' – תיאוריות מוסר המדברות על הבדלים מגדריים בהתייחסות למוסר. בהמשך הסקירה נבחן מה מקומו של המוסר בעולם העסקים, ונציג תיאוריות שונות המקשרות בין מוסר בעסקים למגדר. את סקירת הספרות נסיים בהצגת מחקרי עבר שבחנו את הקשר שבין מגדר למוסר בעסקים.