השוואה בין הגישה הפסיכואנליטית לגישה ההומניסטית, אגב המשגה של פרויד ורוג'רס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו נבחן ונשווה בין שתי גישות טיפוליות המהוות עמודי תווך בייעוץ הפסיכולוגי, הגישה הפסיכואנליטית והגישה ההומניסטית. זאת, ע"פ סיפור מקרה של שרה, בחורה צעירה המגיעה לטיפול וסובלת מחרדה ודיכאון. בעזרת המשגה, ניתוח המטרות, הליך הטיפול, הכלים הטיפוליים והקשיים העומדים בפני כול גישה ולבסוף, נדון על יעילות הגישות במקרה זה.
תוכן עניינים
מבוא. 2
הגישה הפסיכואנליטית. 3
המשגה לפי פרויד. 3
מטרת הטיפול. 4
התהליך הטיפולי 4
כלים הטיפוליים. 4
קשיים. 5
הגישה ההומניסטית. 6
המשגה לפי רוג'רס. 6
מטרת הטיפול. 7
הכלים הטיפוליים. 7
קשיים. 8
דיון 9
ביבליוגרפיה מספר מילים: 1712
דוגמא מהעבודה שרה מגיעה לטיפול כשהבעתה אטומה ומלאת הבעה בו זמנית. הדבר, מצביע על הפרדת הרגש מהתוכן. ניראה שהיא סובלת מחרדה ודיכאון עכב קונפליקט בלתי פתור ולא מודע בין האיד לאגו. דבר, הגורם לה לחרדה נוירוטית, מתח, סימפטומים פיזיולוגים ורגשיים שונים בכי, כאבי ראש, הפרעות שינה, דפיקות לב והרגשת דיכאון. כול אלו, מרכיבים את הנוירוזה, המאופיינת ע"י התנהגותה הלא מסתגלת.
ומכיוון, שחרדה זו צצה לאחר פרידה מחברה הנוכחי ושישנם רגעים משמעותיים בחייה המאופיינים ע"י פרידות, ניראה שזו חרדת נטישה. מקורה של נוירוזה זו בשלב האוראלי המאופיין, בתלות בדמות הבוגרת ומאחר וניראה שהיה חסך מופרז בנוכחות הוריה ובסיפוק צרכיה המידיים, התפתחו רגשות שליליים ותחושת נפרדות אשר גרמו לחרדה רבה מידי, שעכבה את התפתחותה הרגשית וגרמה לקיבעון (Eysenck, 1998).
כאשר שרה חווה רגשות אלו, נוצרת רגרסיה והיא נסוגה לשלב התפתחותי מוקדם יותר, למצב הסתגלותי עימו התנסתה בעבר. כך, היא מסגלת לעצמה התנהגויות שעוזרות לה לשחרר מתחים ולהרגיש מוגנת. ניתן להניח, שפחד מנטישה נוספת גרם לה להתעלם מתמר כשהייתה חולה, ואולי אף לסיום הקשר עם שחר (קלינגמן ואייזן, 1990).