התמודדות בכיתה הלכה למעשה עם ילד ADD/ADHD

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

השפעת נוכחות ילד ADHD (שטרם אובחן) בכיתה על המשולש:
ילד, הורים, מחנך.
הקורס: הקהילה בחיי הילד תאור כללי / רקע
אלון בן ה – 8, הלומד באחד מבתי הספר בירושלים, בן בכור לשני הוריו,  אח לאור בן ה- 5, ולאיתי בן ה – 4 חודשים. ילד גאון, חכם ומוכשר ביותר. אהוב מאוד על חבריו לכיתה, ולא פחות על מחנכת כיתתו – קרן.
זו שנה שנייה, כמקובל במסגרת כיתות א', ב', שקרן מחנכת את אלון. כחודש וחצי לאחר פתיחת שנת הלימודים הנוכחית, לאחר חוויות, התנסויות והתמודדויות רבות ומגוונות מהשנה אשתקד, ולאחר תצפיות – העריכה קרן כי אלון הוא בעל ADHD.
לדבריה, אלון סובל מ ADHD, הבא לידי ביטוי, בין השאר, בעיקר בחוסר יכולתו להתרכז בשיעורים, דבר הגורם לו לתסכול רב ולהתפרצויות רבות.  אלון זקוק לתעסוקה תמידית, ברגע שיש לו גירוי אינטלקטואלי הוא מבצע אותו באופן נפלא, ממש "באפס זמן". אך ברגע שהוא משתעמם הוא משתולל. מדובר בילד גאון שהתנהגותו חריגה, ילד תזוזתי מאוד, המגיע בקלות למצבי תסכול, אך יחד עם זאת אינו אלים כלפי סביבתו. בנוסף, כישרוני במיוחד בציור.
לאחר הערכתה שלה, פנתה קרן ליועצת בית הספר. זאת תצפתה על אלון, העריכה ADHD ורמת תסכול גבוהה, המליצה על חוות דעת נוספת, והציעה אף לדבר עם הוריו של אלון.
לאחר הערכות אלו, פנתה קרן להוריו של אלון, והמליצה להם על אבחון נוירולוגי. לפי דבריה, הוריו קבלו כל הזמן והיו מודעים לכך שהילד צריך אבחון, אך לטענתם מדובר באבחון פסיכולוגי.
לדברי האם:
הילד לעיתים בבית מגיע מחדרו בזחילה, כאילו הוא חיה כלשהי, וככה הוא מחליט לדבר.
לטענתה של האם מדובר בתשומת לב. לדעתה של קרן, אשר ציינה זאת בפני אמו של אלון, מדובר בהתנהגויות פסיכולוגיות שהן השלכות של ה – ADHD.
בימים אלו ממש, אלון נשלח על ידי הוריו לאבחון פסיכולוגי. תחילה פגישה של ההורים עם פסיכולוג, ואחר כך שיתופו של אלון בפגישות.
אמו של אלון, בקשר טלפוני עם קרן אחת לשבוע – שבועיים.
חשוב לציין, לפי דבריה של קרן, כי אמו של אלון מעריכה ומשבחת מאוד את קרן על הבנתה ובייחוד על אהבתה הרבה שהיא רוחשת לאלון ומקבלת אותו כמות שהוא. ואף ציינה בפניה עד כמה יש לאלון מזל שהיא, קרן, המחנכת שלו. בימים אלו, כיוון שאלון נמצא באבחון פסיכולוגי, בחרה קרן להנמיך את הטון באשר ללחץ על אבחון נוירולוגי, וזאת כיוון שהיא מאמינה כי באבחון זה ימליצו להוריו לשלוח אותו לאבחון נוירולוגי.
בנוסף, חשה קרן כי לאמו של אלון יש רתיעה מאוד גדולה מ"רטאלין". נדמה כי היא מוכנה להתמודד עם כל בעיה ופתרונה, מלבד ADHD, ובעקבותיו ה"רטאלין". נדמה כי האב אינו בתמונה בנושא זה. שיחותיה של קרן בנושא נעשות עם אמו של אלון בלבד, היא אינה חשה בנוח לדבר עימו בעניין זה, ובכלל.
חשוב לציין כי אלון טרם אובחן באופן רשמי כילד ADHD, אך למרות זאת התייחסותי בעבודה זו תהא לפי הסימנים, עליהם אפרט מעט בהמשך, הגורמים לאלון להתנהג באופן שונה, משליכים ומשפיעים על –
העבודה בפונט 14