מאמר מתורגם "הולדת הפסיכולוגיה ביוון העתיקה"

תקציר העבודה

מאמר 3
הולדת הפסיכולוגיה ביוון העתיקה דיוננו מתחיל ביוון העתיקה, למרות שהפסיכולוגיה המדעית החלה להתפתח רק במאה ה- 19 המאוחרת. שכן חלק מהתאורטיקנים העתיקים דנו בנושאים שאנו יכולים להחשיב אותם כפסיכולוגיים. נטורליזם ע"פ יוון העתיקה נטורליזם מודרני היוונים ביקשו ללמוד על הטבע בהיבטים שונים שלו, באמצעות החושים. שכן הם האמינו בעולם שניתן לצפות בו. מכאן עולה הדגש ששמו על מדע, כולל מתמטיקה ואסטרונומיה.
היוונים לא חשבו על עולם הרוח, אך תפיסת עולמם היה פרימיטיבית- עם אלים שניחנו בתכונות אנושיות.
הפסיכולוגיה המדעית נוקטת באותה שיטה, בדרך מתוחכמת יותר, היא מתעניינת בטבעה של ההתנהגות וכיצד האורגניזם מגיב לסביבתו. רבים מאמינים, שהפסיכולוגיה היא מדע טבעי ואובייקטיבי של התנהגות המבוססת על ניסוי ותצפית.
הפסיכולוגיה המודרנית, בעיקר הביהביוריסטית, חולקת עמדה נטורליסטית עם רבים מהכותבים היוונים העתיקים.
גם הפסיכולוגיה של היום מתעלמת מהרוח.
התקופה ההלנית (600-322 לפני הספירה) בתקופה זו הארץ היתה חלוקת פוליטית עם תת חלוקה לערי- מדינה קטנות. אתונה היתה יחידה כזו, שהפכה למרכז אולטימטיבי של פילוסופיה, מדע ואמנות. תקופה מוקדמת נקראת תקופה קוסמולוגית (של היקום), משום שהמלומדים שאלו את עצמם שאלות כמו: מהו טבע היקום? האם הוא עשוי מדבר אחד או דברים רבים? כיצד ניתן להסביר אותם?
טאלס (600 לפנה"ס) ההסבר האולטימטיבי שלו ליקום היה שכל הדברים הגיעו ונוצרו ממים, משום שמים חיוניים לחיים. הסבר זה מצביע על גישתו הנטורליסטית למדע.
פיתגורס ההסבר האולטימטיבי נמצא במספרים. הוא היה בין הראשונים שהציעו כי העולם עגול ולא שטוח.
דימוקריטוס (460-370 לפנה"ס) –
ללא מקורות