עבודה מסכמת - בקורס בחינוך הכיתה כקבוצה חברתית

תקציר העבודה

האקדמיה ______________ מחלקה לארכיטקטורה עבודה מסכמת הכיתה כקבוצה חברתית קורס : הכיתה כקבוצה חברתית שנת לימודים :
2003-2004
מוגש ל : ע"י : ת.ז : תאריך הגשה :

5 .7.2004  תוכן עניינים
גורמים תרפויטיים של אירווין יאלום -..1
שלבי התפתחות של קבוצה -.4
יחסי גומלין בין ההמון לפרט -7
ביבליוגרפיה -…9

1 . גורמים תרפויטיים ע"פ אירוין יאלום
1 ) הפחת תקווה: סיטואציות שמחזקות את התקווה להצלחה קשורות לשני מרכיבים: א)הבטחת ההישארות בקבוצה ב)אמונה כי הטיפול יכול לעזור
2 )אוניברסאליות: כשמשתתף מגלה שגם האחרים שותפים לתכנים שעד כה ידע עליהם ושמר בתוכו , כתוצאה מכך עשויה לבוא הקלה משמעותית בתחושת הבדידות והעלאת הדימוי העצמי .

3 )הגברת הידיעה:
האינפורמציה החדשה עשויה להגיע דרך המנחה או דרך משתתפים אחרים . החדרת האינפורמציה משמשת להבנה תיאורטית של המצב / הבעיה / המחלה ולהבנה של דינאמיקת השינוי האישי או הקבוצתי.
4 )זולתנות / אלטרואיזם:
הדרך הכי יעילה לעזור לאדם היא לאפשר לו לעזור לך . אנשים זקוקים לחוש שצריכים אותם . ישנם שני אלמנטים המתקשרים למעשה האלטרואיסטי:
א)אני הופך למשמעותי לאדם אחר .
ב)כשאדם טובע בניסיונות למציאת ביטוי אישי או משמעות אישית .
5)חזרה על חוויות מהדינאמיקה המשפחתית:
הקבוצה משמשת באופן מטפורי משפחה מחודשת . זו מעין אפשרות מחודשת לחזור למקומות עם הכוחות שלי כמבוגר ולפתור עסקים לא פתורים באמצעות החוויה בהווה .
6 )פיתוח מיומנויות חברתיים:
מיומנות חברתית היא היכולת להתנהג באופן מסוים בקשר עם אחרים , למשל לפנות לעזרה , להציע את עצמך , לדרוש התייחסות מהזולת , לתת , להתבלט , להישמר וכו' . בדרך כלל , הכוונה היא למיומנות אשר חסרה מחוץ לקבוצה .
7)התנהגות חיקויית:
המשתתפים בקבוצה מחקים התנהגויות בשלבי עבודה שונים . ההתנסות בהתנהגויות הללו מאפשרת דחייה של התנהגות אחרת.

8 )למידה בין אישית:
למידה בין אישית קשורה לשתי חשיפות: א)אופן בו אני נתפס על ידי האחרים ב)מבט שלי על עצמי 9)קתרזיס:
(על פי פרויד) , שחרור אנרגיה מודחקת , כמו כן יכולת לבטא רגש בקבוצה תרומתו ללכידות ולמשמעות בהתייחסותו אל הקתרזיס ככוח תרפויטי .

1 0)לכידות קבוצתית : להיות קרוב לאנשים אחרים , להרגיש שאני לא לבד מעצם ההסתפחות לאנשים הנוספים , להרגיש שאחרים מבינים אותי , כל אלו ישמשו לכוח שיאפשר העזה והרגשה טובה יותר .

1 1)גורמים אקזיסטנציאליים:
ההכרה במציאות הקיומית מעוררת אותנו לעיתים מאשליה כלשהי ומאלצת להתערב בחיים . יאלום מונה ארבע תחומים אשר הכרה בהם עשויה להביא לשינוי: