עבודה מסכמת - בקורס בחינוך הכיתה כקבוצה חברתית
סוג העבודה | עבודת גמר |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | אוניברסאליות, אירווין יאלום, אלטרואיזם, בידול, גורמים אקזיסטנציאליים, גורמים תרפויטיים, דימוי עצמי, הבטחת ההישארות, המון, הפחת תקווה, התנהגות חיקויית, התקשרות, זולתנות, יחסי גומלין, כיתה, סופיות המוות, פרט, קבוצה, קבוצה חברתית, קתרזיס, שלבי התפתחות של קבוצה |
שנת הגשה | 2004 |
מספר מקורות | 3 |
תקציר העבודה
האקדמיה ______________ מחלקה לארכיטקטורה עבודה מסכמת הכיתה כקבוצה חברתית קורס : הכיתה כקבוצה חברתית שנת לימודים :
2003-2004
מוגש ל : ע"י : ת.ז : תאריך הגשה :
5 .7.2004 תוכן עניינים
גורמים תרפויטיים של אירווין יאלום -..1
שלבי התפתחות של קבוצה -.4
יחסי גומלין בין ההמון לפרט -7
ביבליוגרפיה -…9
1 . גורמים תרפויטיים ע"פ אירוין יאלום
1 ) הפחת תקווה: סיטואציות שמחזקות את התקווה להצלחה קשורות לשני מרכיבים: א)הבטחת ההישארות בקבוצה ב)אמונה כי הטיפול יכול לעזור
2 )אוניברסאליות: כשמשתתף מגלה שגם האחרים שותפים לתכנים שעד כה ידע עליהם ושמר בתוכו , כתוצאה מכך עשויה לבוא הקלה משמעותית בתחושת הבדידות והעלאת הדימוי העצמי .
3 )הגברת הידיעה:
האינפורמציה החדשה עשויה להגיע דרך המנחה או דרך משתתפים אחרים . החדרת האינפורמציה משמשת להבנה תיאורטית של המצב / הבעיה / המחלה ולהבנה של דינאמיקת השינוי האישי או הקבוצתי.
4 )זולתנות / אלטרואיזם:
הדרך הכי יעילה לעזור לאדם היא לאפשר לו לעזור לך . אנשים זקוקים לחוש שצריכים אותם . ישנם שני אלמנטים המתקשרים למעשה האלטרואיסטי:
א)אני הופך למשמעותי לאדם אחר .
ב)כשאדם טובע בניסיונות למציאת ביטוי אישי או משמעות אישית .
5)חזרה על חוויות מהדינאמיקה המשפחתית:
הקבוצה משמשת באופן מטפורי משפחה מחודשת . זו מעין אפשרות מחודשת לחזור למקומות עם הכוחות שלי כמבוגר ולפתור עסקים לא פתורים באמצעות החוויה בהווה .
6 )פיתוח מיומנויות חברתיים:
מיומנות חברתית היא היכולת להתנהג באופן מסוים בקשר עם אחרים , למשל לפנות לעזרה , להציע את עצמך , לדרוש התייחסות מהזולת , לתת , להתבלט , להישמר וכו' . בדרך כלל , הכוונה היא למיומנות אשר חסרה מחוץ לקבוצה .
7)התנהגות חיקויית:
המשתתפים בקבוצה מחקים התנהגויות בשלבי עבודה שונים . ההתנסות בהתנהגויות הללו מאפשרת דחייה של התנהגות אחרת.
8 )למידה בין אישית:
למידה בין אישית קשורה לשתי חשיפות: א)אופן בו אני נתפס על ידי האחרים ב)מבט שלי על עצמי 9)קתרזיס:
(על פי פרויד) , שחרור אנרגיה מודחקת , כמו כן יכולת לבטא רגש בקבוצה תרומתו ללכידות ולמשמעות בהתייחסותו אל הקתרזיס ככוח תרפויטי .
1 0)לכידות קבוצתית : להיות קרוב לאנשים אחרים , להרגיש שאני לא לבד מעצם ההסתפחות לאנשים הנוספים , להרגיש שאחרים מבינים אותי , כל אלו ישמשו לכוח שיאפשר העזה והרגשה טובה יותר .
1 1)גורמים אקזיסטנציאליים:
ההכרה במציאות הקיומית מעוררת אותנו לעיתים מאשליה כלשהי ומאלצת להתערב בחיים . יאלום מונה ארבע תחומים אשר הכרה בהם עשויה להביא לשינוי: