כל החומר למבחן ביסודות השיווק על דף A4

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008

תקציר העבודה

שיווק – פעילות שנועדה לספק צרכים ורצונות בחליפין של מוצר וערכים,השגת רווחת לקוח בתנאי רווחיות. מטרות:רווח, הגשמת צרכים, הפיכת צורך להזדמנות עסקית, יצור קידום והפצה של סחורות. צורך – חוסר בסיפוק בסיסי(מצוי-רצוי,אוכל).רצון- תשוקות לסיפוקים ייחודיים (קולה).ביקוש- רצון למוצר נתמך ביכולת ובמוכנות.מוצר- כל דבר שניתן להציע בכדי לספק צורךרצון. קב' מוצרים לבחירה-חלופות לאותו צורך(מכונית,אופניים).ערך הצרכים-המוצר שיספק הסיפוק הגדול ביותר(אופניים-איטיחסכוני).ערך-הערכת הצרכן יכולת המוצר לספק צרכיו.עלות ההזדמנות-סיפוק דרישת לקוח בעלות נמוכה ביותר.  שוק(רוכשי מוצרשרות)- מורכב מכל הלקוחות שיש להם צורך/רצון משותף ומסוגלים ומעוניינים לקיים חליפין בכדי לספקו(כפוף לנורמות). ערוצי שיווק- הפיכה לזמין ללקוח (זמן, מקום, כמות, מחיר, צורה).
ניהול השיווק(מערכת שיווקית)-תכנון והוצל"פ:זיהוי צרכי לקוח(איתור בעיות),בחינת חלופות, פיתוח פתרונות, המחרה,קידום מכירות ופרסום(הצגת תועלות ושיכנוע) ,הפצה בזמן מקום ומחיר נכון לסיפוק צרכי הלקוח,משוב.צרכן נוקט עמדה(בסיס לביקוש)- בשל צורך רצון או ביקוש. סוגי צרכים-מוצהרים(מכונית זולה), אמיתיים(תפעול זול), לא מוצהרים(מצפה לשירות טוב), מענגים(מקבל מפה), סודיים. סוגי ביקושים- שלילי- סולדים מהמוצר(חיסונים)  אין ביקוש- אין מודעות/עניין(שפה זרה) חבוי- רוצים מוצר- קשה לספק(סגריות בריאות) בשפל- טלפונים ציבוריים  לא סדיר- עונתי (קרם הגנה) מלא- אנחנו מרוצים, יתר- חשמל. תפיסת הייצור- דגש על שיפור יעילות הייצור והפצה רחבה,צרכנים יעדיפו מוצר שזמינותו גבוהה ועלותו נמוכה. תפיסת המוצר – דגש על שיפור איכות,צרכנים יעדיפו מוצרים שמציעים מירב האיכות,לקוח משקיע מאמץ כדי להשיג. העיקר לצאת עם המוצר לשוק.
תפיסת המכירות- דגש על מכירה ושיווק אגרסיבי, אחרת הצרכן לא קונה.תפיסה מודרנית- זיהוי צורךרצון הלקוח ולספקם (צרכנים יוצרי בעיות יצרנים יוצרי פתרונות) פילוח שוק וזיהוי מוצרים,להיות יעיל מהמתחרים.. תפיסה חברתית- התחשבות בסביבה, לא בהכרח רווחי ליצרן אבל מספק צרכן החברה האנושית. מכירתית מול שיווקית/ מודרנית- התמקדות בצורכי המוכר-המרת מוצרים בכסף מול התמקדות בקונה וסיפוק צרכיו. אתגרים בשיווק מודרני(נוף השיווק)- גידול מלכ"רים, עידן דיגיטלי, גלובליזציה, כלכלה עולמית, אתיות עסקית וחברתית.תהליך השיווק:(תהליך יצירת ערך)1.פילוח,מיקוד,מיצוב2.פיתוח מוצר/שרות,תמחור,יצור,הפצה ושרות3.קד"ופרסום. ערך שמסופק ללקוח- הפרש בין ערך כולל ללקוח(כל היתרונות והתועלות מהמוצר) לעלות כוללת לקוח(כל העלויות הצפויות מהשגת הערך) שביעות רצון- הנאה/אכזבה בהשוואת ביצועים ביחס לציפיות. לקוחות הם ממקסמי ערך. מימוש צרכים לקוח- ע"י מוצר/ שירות. הערכה= יתרון בהשוואה לעלות, סיפוק= ביצועי מוצר ביחס לציפיות ראשוניות. השגת מוצרים בהחלפה, העברה, יחסי גומלין(יחסים ארוכי טווח). הבנת השוק:צורך רצון וביקוש-מוצר ושירות-ערך ושביעות רצון-השגת מוצרים-שוק. ניהול השיווק:ישום תוכנית לחילופין עם קונים להשגת יעדי הארגון.ניהול הביקוש:איתור יצירה הגדלההקטנת ביקוש. יחסי גומלין רווחים עם לקוחות- חדשים+שמירה על ישנים. אמרת חזון(יעוד)- תכלית ארגון שמהווה עמוד תווך באסטרטגיה. ממנה גוזרים -מטרות ארגון-יש להתחשב 5 גורמי קוטלר – עבר ארגון, העדפות אישיות, סביבה , משאבים, מתחרים. ערכים- מעבר לרווח(קידום,איכות,בטיחות). סביבה שיווקית5 שוקי לקוחות- צרכנים- C משקי בית יצרנים-  Bח"ג  לתהליך היצור, שווקי מסחר- ארגון קונה סחורה ומוכר ברווח(תיווך). ממשלתיים- G  לשם  צורך ציבורי או נזקקים-טנק בינלאומי- קונים מחו"ל. סביבה פשוטה- הסתמכות על העבר בקביעת עתיד, סביבה דינאמית- עבר אינו אינדיקציה לעתיד,סיכונים רבים. סביבת מיקרו- שחקנים בסביבת הארגון שמשפיעים ומושפעים מהארגון (ספקים,מתווכים שיווקים,לקוחות-5 שווקים, מתחרים, ציבור, פנים ארגון). מאקרו- כוחות המשפיעים על הארגון והארגון לא משפיע עליהם(סביבה דמוגרפית,כלכלית,  טבעית,טכנולוגית, פוליטית, תרבותית)  PESTD(מאקרו):פוליטי P- מורכב מחוקים גופים ממשלתיים וקב' לחץ שמשפיעים על הארגון ןמגבילים פעילותו(יציבות פוליטית, חוקים, מיסוי, הגבלים, סחר חוץ, איכות סביבה, זכויות מיעוט, הגנה על צרכן, אבטלה, חופש מידע, מלחמה, הפיכה פוליטית תטרפד עסקה).כלכלי E-  משאבים טבעיים(כמות זמינות מחיר),תנאי אקלים,תעסוקה ואבטלה,אינפלציה,שערי ריבית וחליפין,רמת חיים ומאפייני צריכה,תשתית,שרותים בנקאיים(כלכלת קיום/חו"ג/תהליך תיעוש/מתועשת-יצואניות מובילות ישראל) מקום עם אבטלה טוב כלכלית למפעל.חברתי S- חברה מעצבת השקפות וערכים. דמוגרפיה שינוים בצורת החיים,הכנסה וחלוקת הכנסה,סגנון חיים,יחס לעבודה/פנאי מין וגזע,רמת חינוך והשכלה,הרגלי צריכה,התחשבות בסביבה ובריאות ותרבות, אמונות, תרבות משנה (מרוקאים).טכנולוגי T- שינויים טכנולוגיים, מו"פ ממשלתי ופרטי, המצאות חדשות, IM, EX של ידע B2B. דמוגרפי D- בייבי בומרס, גדילה של האוכ' יתרונות ואיומים (עבודה מול אבטלה), מבנה בית אב, צפיפות, מין, גיל, גזע, עיסוק, ממדים סטטיסטיים(השכלה, הכנסה).
משכילים- פתוחים לשינוי. מדד ביג מק- גודל אחיד.בודק את כוח הקניה. רמת חיים מול רמת הכנסה.  SWOT (מיקרו)- חוזקות S-. יכולת ו/או משאב ייחודי המאפשרים לה להשיג את מטרותיה (מימון, מוניטין, נסיון). לדעת מתי ואיך לתקוף ולנצל חוזק מול חולשת היריב.חולשה W- כל מה שיכול לטרפד את ההישגים וההצלחות הפוטנציאליים של החברה (ניסיון מועט, מעט מימון, מוצרים לא מתאימים, מתחרים חזקים).(מאקרו)הזדמנויות O- כל תכונה של הסביבה שיוצרת יתרון ואפשרות עסקית לחברה.(פיתוח מוצר חדש, צמיחה במשק, התרחבות שווקים, שינויים בהרגלי הצריכה) לקחת איום ולהפוך ליתרון- המל"ג ניסה להכשיל את דרבי והם גברו על המכשול והשתפרו.איומים T- כשהסביבה מתקילה את הארגון בכל התפתחות שיכולה לגרום לעיכוב או טרפוד מטרות( מתחרים חדשים, עיכובים משפטיים, שינויים פוליטיחקיקתי, כשלון בשיווק, שפל כלכלי,עלויות גבוהות).אידיאלי:הרבה הז' מעט איומים.ספקולטיבי:הרבה הז' מעט איומים.בוגר: מעט הז' מעט איומים.צרות:מעט הז' הרבה איומים.  שרשרת הערך (פורטר)- פעולות תמיכה (כדי שהמוצר ייוצר) רכש, פיתוח וטכנו', ניהול מ"א, תשתית ואז ניתן לעבור לעיקרי הפעילות- לוגיסטיקה נכנסת, ייצור ותפעול, לוגיסטיקה יוצאת, שיווק ומכירות, שירות.מידע שיווקי מחקר שוק(תצפיתי/סקר/ניסוי) – איסוף נתונים מהסביבה למצב שיווקי יחודי ע"מ לקבל החלטות(הגדרת בעיות שיווק ופתרונם) מקטין חוסר וודאות. מידע שיווקי- מצבור מעובד של נתונים העשוי לשמש בסיס להחלטה.(פנימי-נתונים מכירות , מלאי,עלויות;מודיעין-איסוף מידע מעובדים,ספקים,לקוחות,מתחרים,מחקרי עבר;מחקר-למצב שיווקי ספציפי) משתני שיווק- גורמים העשויים לקבל משתנים שונים (איכותי- אריזה/כמותי- מחיר).  תהליך: 1. קביעת מטרות המחקר- מה בעית השיווק שצריך לפתור. 2. קביעת יעדי המחקר- הגדרת גבולות המחקר לא לגלוש. מונע בזבוז;ניסוח שאלת מחקר-הגדרה של נתונים הדרושים למקבל ההחלטה;ניסוח השערות מחקר;להגדיר מה מחפשים). 3. אומדן המחקר- האם המידע המחקרי הצפוי מצדיק את הקצאת משאבים- האם שווה לי לחקור?. איך יעזרו לי התוצאות. 4. תכנון המחקר ועיצובו- אוכלוסיית המדגם, גודל המדגם,שיטות הדגימה-אקראית(פשוט/שכבות/אשכולות/שיטתי) לא אקראית(תכלית-המלצות מומחים/מכסות-תכונות /נוחות-נגיש),  אופן ניסוח שאלות, תגמול לנחקרים. 5.ביצוע המחקר- נתונים משניים/ראשיים.ראיון, תצפית, שאלון, סקר דואר, מיילים, טלפוני. טעויות דגימה- דגימה חלקית, ספירה שגויה.
טעויות לא דגימה- ניסוח שגוי, הטיית מראיין. צריך להתייחס לעלויות, כמות הנתונים שיש, רמת דיוק, זמן ורלוונטיות בכדי לבחור שיטת איסוף. 6. עיבוד נתונים- רישום מסודר ותרגום הנתונים למסקנות(יחס בין המשתנים שנמדדו,עריכה,רישום בטבלה,ניתוח ע"י דאגרמות,הצגת ממצאים-תרגום לשפה מובנת למקבל ההחלטה). –
ללא מקורות