הקשר בין דימוי עצמי ללקות למידה אצל סטודנטיות לחינוך מיוחד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בנושא דיווח על ממצאי מחקר מוגש במסגרת תואר שני בייעוץ חינוכי נושא המחקר: הקשר בין דימוי עצמי ללקות למידה                אצל סטודנטיות לחינוך מיוחד תוכן עניינים מבוא. 3
דימוי עצמי 4
הגדרת המושג דימוי עצמי 4
דימוי העצמי- מולד או נלמד? (השפעת הסביבה על הדימוי העצמי שלנו) 5
לקויות למידה. 6
הגדרת לקות למידה. 6
הקשר בין דימוי עצמי ולקות למידה. 7
תקפות הקשר בין דימוי עצמי ולקות למידה. 7
הקשר בין סביבה לדימוי עצמי אצל בעלי לקות למידה. 8
השיטה. 9
שיטת המחקר. 9
כלי מחקר. 9
אוכלוסיית המחקר. 9
שדה המחקר. 9
שאלות המחקר. 9
כללי אתיקה. 9
ממצאים.. 10 שיטת ניתוח נתונים.. 10 ממצאים.. 10 שרטוט 1: משמעות הלקות עבור הסטודנטיות בתקופת הילדות ועד התיכון 12
שרטוט 2: משמעות הלקות עבור הסטודנטיות בתקופת הווה – תיכון ועד היום.. 13
דיון 14
סיכום ומסקנות. 17
ביבליוגרפיה. 18
נספחים.. 19
נספח מספר 1- קטגוריציה- בניתוח הראשוני 19
נספח מספר 2- פרוטוקולי ראיונות. 20 תקציר עבודת המחקר הנוכחית עוסקת בשלושה מושגים מרכזיים: דימוי עצמי, לקות למידה ויחס הסביבה. דימוי עצמי מוגדר ע"י Coopersmith (1967, מתוך: כהן, 1989) כשיפוט אישי של ערך המבוטא בעמדות שיש ליחיד כלפי עצמו. דימוי עצמי גבוה מרמז על רגשות של פיקוח, החלטיות עצמית ואוטונומיה. דימוי עצמי נמוך מרמז על חוסר בכבוד עצמי, תחושה של חוסר שייכות, של יוצאי דופן. מושג מרכזי נוסף במחקר זה הוא לקות למידה. לקות למידה משמעותה פגיעה באחד או יותר מן התהליכים הפסיכולוגיים הקשורים בהבנה או בשימוש בשפה מדוברת או כתובה (החוק הפדראלי בארה"ב, 1977, מתוך: כהן, 1989). כיוון שהאדם הוא יצור חברתי, מערכות היחסים שלו עם אחרים ויחס הסביבה אליו משפיעות עליו מקטנותו. יחס הסביבה הוא אחד הגורמים המעצבים את דמותו ואופיו של האדם. פורמן (1988, מתוך: בנדוב ורייטר, 1986) טוען כי הדימוי העצמי של ילדים ומבוגרים בעלי לקות למידה מושפע באופן חיובי מאוד מתמיכה משפחתית וחברתית חזקה.
במחקר הנוכחי החוקרת תבדוק את הקשר בין דימוי עצמי ללקות למידה  אצל סטודנטיות לחינוך מיוחד. עד כה בדקו חוקרים שונים את הקשר בין דימוי עצמי ולקות למידה אך זהו מחקר חלוצי בסוגיית בדיקת הקשר בין בחירה ועיסוק במקצוע חינוך מיוחד, לקות הלמידה ודימויין העצמי. החוקרת בחרה לחקור נושא זה מתוך עניין אישי. היא עצמה לקויית למידה ולפני כשנה סיימה את לימודי ההוראה בנושא החינוך המיוחד. מאוד עניין אותה לבחון מה מניע סטודנטיות שכמותה לעסוק במקצוע ההוראה בחינוך המיוחד. בתהליך חיפוש נושא  המחקר היא גילתה את הזיקה של הנושא לסוגיית הדימוי העצמי ולכן בחרה להוסיפו לנושא המחקר. ממחקר זה החוקרת עשויה להפיק תועלת בדבר פתרון החידה האישית שלה והחברה יכולה להפיק תועלת בכך שתחשף לרגשותיהן של אותן הסטודנטיות שעתידיות להיות מורות ותאפשר להן להיות מורות מן המניין תוך הבנת איכויותיהן.  הקדמה: במחקר זה החוקרת מקווה להגיע לתובנות ראשוניות בנושא הקשר בין דימוי עצמי ללקות למידה  אצל סטודנטיות לחינוך מיוחד. לצורך ביצוע המחקר החוקרת השתמשה בראיון אתנוגרפי פתוח שהינו כלי מחקר במחקר האיכותני. במסגרת זו ראיינה החוקרת סטודנטיות לחינוך מיוחד לקויות למידה ואמהות של הסטודנטיות.