עבודה מסכמת בניתוח מחזות יוון ורומא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בניתוח מחזות יוון ורומא מאפייני הטרגדיה ע"פ אריסטו הטרגדיה היא ייצוג אמנותי של חיים שתכליתם אושר. האושר מושג באמצעות פעולה ומעשים.
אך מעשים אינם רק המקור לאושר האנושי,כי אם גם הגורם החשוב בהפיכתו של האדם לאומלל.
הנחת היסוד של אריסטו היא שאנשים אינם בוחרים להיות אומללים מרצון,אלא שואפים להיות מאושרים.מכאן שייצוג אמנותי של האופן שבו הם מגיעים לאומללות הוא חלק בלתי נפרד מייצוג אמנותי של  החיים שמטרתם היא אושר.
אריסטו מחלק את הטרגדיה לששה רכיבים שמאורגנים ומטופלים על פי ערכם:מהחשוב ביותר אל הפחות מכול.
1.עיצובה של פעולה ע"י אירגון האירועים -הפעולה: היא תנאי הכרחי  כדי שאדם יחיה חיים בוגרים ומאושרים. אמנם האנשים הם כפי שהם בגלל תכונות אופיים,אבל הם מאושרים או אומללים בגלל המעשים ולא בגלל האופי שלהם.
לפי דעתו של אריסטו, טרגדיה לא תוכל להווצר ללא פעולה, אך ללא מאפייני דמויות תוכל. מטרתם של תווי האישיות היא לשפוך אור על המעשים ולא להיפך. -אירגון הארועים:המחזאי הוא זה שאחראי לבחירת האירועים ולצרוף ביניהם.מטרתו ליצור רצף ארועים כזה שיתן תחושה של שלם. שלם על פי אריסטו  זה שה שיש לו ראשית, אמצע ואחרית.
ראשית- מה שאינו נובע בהכרח ממה שקדם לו,אבל משהו אחר מתהווה או נוצר בעיקבותיו. אחרית- מה שנוצר לאחר משהו אחר,ואחריו אין עוד דבר. אמצע- הוא מה שיש לו קשר הן עם מה שלפניו והן עם מה שאחריו.
* רוחב יריעה –מטרתו של המחזאי לשאוף לרוחב היריעה הגדול ביותר, בטרגדיה רוחב היריעה מתבטא בכושר זיכרון.