ניתוח עמדת אריזה במפעל סלטי שמיר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7117
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תהליך אריזת סלטים מיוחדים  סלטי שמיר – מפעל יצור דו"ח הנדסי
1      תמצית דו"ח זה עוסק בתהליך אריזת סלט ביצים (להלן "הסלט") במפעל "סלטי שמיר". התהליך הינו תחנתו האחרונה של הסלט בתוך המפעל לפני השילוח אל הלקוח.  תהליך זה מהווה נקודת תורפה בייצור הסלט  היות שהסלט חשוף לאוויר וקיים חשש לפגיעה בטיב המוצר. צמצום זמן החשיפה משמעותה הקטנת המוצרים הפגומים.
הסלט מיוצר באותו האולם בו נמצאת עמדה האריזה ומובא לעמדה מיידית עם סיום הכנתו.  על עמדת האריזה חלים כללי תברואה עפ"י תקנות משרד הבריאות (נספח 8)  אשר מחייבים הוספת פעולות לתהליך. העמדה פעילה ברוב שעות היממה , עפ"י הצורך. הביקוש למוצר מאופיין ע"י עליות חדות  בתקופות החגים (היהודיים והמוסלמים) ודרישה מתונה בשאר ימי השנה. בתקופות העומס נדרש מנהל העבודה במפעל לשנע עובדים בין העמדות ע"מ לעמוד בדרישות הייצור. בתהליך החקר גילינו כי אין למנהל העבודה מידע כמותי לגבי תרומתו השולית של עובד נוסף וכי החלטותיו מתקבלות עפ"י הערכה בלבד. מטרות הדו"ח היו לקבוע זמני תקן לאלמנטים, לזהות בעיות ולפתרן וע"י כך לקצר את זמן התקן למחזור . כמו-כן , להציע נוהל עבודה לעמדה לאיוש ע"י שני עובדים.
שיפור של זמן התקן למחזור יקצר את התהליך שבין סיום הכנת הסלט לבין הוצאתו אל הלקוח. כך, יפחת הסיכוי לפגיעה בטיב המוצר, יקטן ה-Lead Time  של המפעל ותורגש עלייה באיכות השירות.
במהלך החקר איתרנו מספר נקודות הניתנות לפתרון ללא הוצאות כספיות גדולות. יישום של הפתרונות המוצעים עשוי להביא לשיפורים הבאים:
·         הגדלת את תפוקת העמדה ב-18% .
·         קיצור את זמן התקן למחזור בכ-16%.
·         עלייה ברווחת העובדים ע"י שיפור תנאי סביבת העבודה של העובד.
·         שיפור יכולת קבלת ההחלטות של מנהל העבודה
2      תוכן עניינים
1       תמצית      2
3        גוף הדוח  5
3 .1         פירוט הנושא והצדקת הדוח  5
3 .1.1     תאור מקום העבודה  5
3 .1.2     פירוט כללי של שלבי תהליך הכנת הסלטים במפעל  5
3 .1.3     תאור עמדת העבודה  6
3 .1.4     תאור מהות העבודה  6
3 .1.5     הסיבות לקיום החקר  7
3 .2          יעדים וקריטריונים. 8
3 .2.1     תיחום והגדרות  8
3 .2.2     שלבי התהליך  8
3 .3          מגבלות ואילוצים. 9
3 .3.1     מגבלות  9
3 .3.2     אילוצים  10
3 .4         תאור מצב קיים  10
3 .4.1     תאור סביבת העבודה  10
3 .4.2     תאור העבודה  11
3 .4.3     זמני העבודה  12
3 .4.4     הערות על טבלת זמני העבודה  12
3 .5         ניתוח המצב הקיים  13
3 .5.1      סביבת עבודה: 13
3 .5.2      נהלי עבודה – היעדר נוהל עבודה לרמות עומס (דרישות תפוקה) שונות. 13
3 .5.3      ארגונומיה וסביבת העבודה: 13
3 .5.4      כלי העבודה. 14
3 .5.5     מלאי בתהליך  14
3 .6          קביעת חלופות. 15
3 .6.1     טיפול בנושא שטח עבודה מצומצם  15
3 .6.2     סדר פעולות עובד  15
3 .6.3     ארגונומיה וסביבת העבודה  15
3 .6.4     הפחתת תנועות מיותרות  15
3 .6.5     ארגז מכסים  15
3 .6.6     רכישת כיסא נוח  16
3 .6.7     טיפול בנושא עבודה בסביבת אדי בצל  16
3 .6.8     שינוי מיקום אקדח סימון וגליל תוויות  16
3 .6.9     נעליים אורטופדיות  16
3 .6.10  שינוי מיקום משטח העבודה        16
3 .6.11  כלי עבודה    16
3 .6.12  השמת עובד נוסף בעמדה      16

3 .7         בחינת החלופות העיקריות לאור המטרות והאילוצים  17
3 .7.1     טיפול בנושא שטח עבודה מצומצם  17
3 .7.2      סדר פעולות עובד. 17
3 .7.3     גובה כלוב השינוע  17
3 .7.4     הפחתת תנועות מיותרות  18
3 .7.5     שינוי מיקום ארגז מכסים  19
3 .7.6     רכישת כיסא נוח  19
3 .7.7     עבודה בסביבת אדי בצל  19
3 .7.8     שימוש בכלי מדידה מדויקים  20
3 .7.9      הדבקה כפולה. 21
3 .7.10    עובד שני בעמדה. 21
3 .8         בחירת חלופות ותיאור מצב מוצע. 23
3 .8.1     תיאור המצב המוצע  24
3 .9         ניתוח מצב מוצע.
5
3 .9.1      השוואת מצב קיים למוצע.
5
3 .9.2     הערות לטבלת ההשוואות 
5
3 .10       מסקנות והמלצות  26
3 .10.1  טבלת סיכום  – עמידה במטרות העבודה              26
4        סיכום והערות על ביצוע העבודה  27
5       נספחים 28
5.1         נספח 1 – טבלת חישוב זמני תקן 28
5.2         נספח 2 – פירוט תוספות הזמן 29
5.3         נספח 3 – טיפול מעבר בין  המיקומים השונים בעמדה  30 5.4         נספח 4 –  חישובי אי-דיוק ואמינות. 30 5.5         נספח 5 –  ביאורים וחישובים בבחינת החלופות  33
5.5.1     חישוב סה"כ חסכון לאחר יישום החלופות        33
5.5.2     חישובים הנובעים משימוש בחלופה 3.7.3      33
5.5.3     חישובים הנובעים משימוש בחלופה 3.7.4.2      34
5.5.4     פירוט חישוב שיפור הנובע מ –שימוש בחלופה  3.7.5. 34
5.5.6     פירוט חישוב שיפור הנובע מ –שימוש בחלופה  3.7.10. 35
5.6         נספח 6 – שרטוט עמדה  36
5.6.1     מצב מוצא  36
5.6.2     חלופי 37
5.7         נספח 7 – תרשים התהליך השוואתי 38
5.8         נספח 8  – תרשים צוות – 2 עובדים  39
5.9         נספח 9  –  קיטוע מתוך נהלי משרד הבריאות  40 5.10       נספח 10  – תמונות העמדה  41
דו"ח זה עוסק בתהליך אריזת סלט ביצים (להלן "הסלט") במפעל "סלטי שמיר". התהליך הינו תחנתו האחרונה של הסלט בתוך המפעל לפני השילוח אל הלקוח.  תהליך זה מהווה נקודת תורפה בייצור הסלט  היות שהסלט חשוף לאוויר וקיים חשש לפגיעה בטיב המוצר. צמצום זמן החשיפה משמעותה הקטנת המוצרים הפגומים.
הסלט מיוצר באותו האולם בו נמצאת עמדה האריזה ומובא לעמדה מיידית עם סיום הכנתו.  על עמדת האריזה חלים כללי תברואה עפ"י תקנות משרד הבריאות (נספח 8)  אשר מחייבים הוספת פעולות לתהליך. העמדה פעילה ברוב שעות היממה , עפ"י הצורך. הביקוש למוצר מאופיין ע"י עליות חדות  בתקופות החגים (היהודיים והמוסלמים) ודרישה מתונה בשאר ימי השנה. בתקופות העומס נדרש מנהל העבודה במפעל לשנע עובדים בין העמדות ע"מ לעמוד בדרישות הייצור. בתהליך החקר גילינו כי אין למנהל העבודה מידע כמותי לגבי תרומתו השולית של עובד נוסף וכי החלטותיו מתקבלות עפ"י הערכה בלבד. מטרות הדו"ח היו לקבוע זמני תקן לאלמנטים, לזהות בעיות ולפתרן וע"י כך לקצר את זמן התקן למחזור . כמו-כן , להציע נוהל עבודה לעמדה לאיוש ע"י שני עובדים.
שיפור של זמן התקן למחזור יקצר את התהליך שבין סיום הכנת הסלט לבין הוצאתו אל הלקוח. כך, יפחת הסיכוי לפגיעה בטיב המוצר, יקטן ה-Lead Time  של המפעל ותורגש עלייה באיכות השירות.
במהלך החקר איתרנו מספר נקודות הניתנות לפתרון ללא הוצאות כספיות גדולות. יישום של הפתרונות המוצעים עשוי להביא לשיפורים הבאים:
·         הגדלת את תפוקת העמדה ב-18% .
·         קיצור את זמן התקן למחזור בכ-16%.
·         עלייה ברווחת העובדים ע"י שיפור תנאי סביבת העבודה של העובד.
·         שיפור יכולת קבלת ההחלטות של מנהל העבודה