הסכמי לוקרנו 1925

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6933
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

נושא העבודה "הסכמי לוקרנו"
1 9
5 שם קורס: תהליכים פוליטיים וארגוניים של ניהול משא ומתן שנת הוראה: תשס"ז העבודה בפונט 14
תוכן עניינים
מבוא –עמ'
3 -4
פרק תיאורטי – הגדרות …עמ' 5
פרק תיאורטי – אינטרסים ויעדים –.עמ' 6-10 רקע
היסטורי- אירופה לאחר מלחמת העולם הראשונה –.עמ' 11-13
תחילתו של תהליך משא ומתן בין גרמניה לצרפת -עמ' 14-15
שטרזמן והגורמים המדיניים שהביאו למשא ומתן -…עמ' 16
הסכם לוקרנו – השגת יעדים או סיפוק אינטרסים …עמ' 17-20 סיכום ומסקנות –.עמ'
2 1
ביבליוגרפיה ..עמ'
2 2
נספח א' – תוכן הסכם לוקרנו ..עמ'
2 3-
5 מבוא
            הסכמי לוקרנו 19
5 הם מערכת הסכמים בין גרמניה לבין בלגיה וצרפת, בריטניה ואיטליה לגבי הגבול בין גרמניה, לבין צרפת, פולין וצ'כוסלובקיה.
הסכמי לוקרנו נידונו בעיירה לוקרנו שבשוויץ באוקטובר 19
5 ונחתמו רשמית בלונדון ב-1 לדצמבר 19
5 . הבולטים בחותמים על ההסכם היו הקאנצלר ושר החוץ הגרמני גוסטב שטרזמן, שר החוץ הצרפתי אריסטיד בריאנד ושר החוץ הבריטי אוסטין צ'מברליין, שלושתם זכו על כך בפרס נובל לשלום ב-1927. הזכייה בפרס זה מדגישה את הערכתו של העולם כלפי ההסכם שראו בו הצלחה מסחררת. אם לסכם את תוכנם של ההסכמים בקצרה, נוכל להבחין במגמה הבולטת של קבלת גרמניה חזרה אל חיק האומה האירופית. גרמניה תקבל מושב קבוע בחבר הלאומים בתמורה לשמירה על גבולות קבועים במערב והכרה בפירוז הקבע של חבל הריין. במילים אחרות ניתן לומר כי גרמניה מקבלת את כוחה ואת כבודה חזרה לאחר שהושפלה ונרמסה בהסכמי ורסאי.             בהסכמים נקבע כי יישמר הסטאטוס-קוו כפי שנקבע בחוזה ורסאי לגבי הגבול המערבי, ולגבי הגבול המזרחי יקבעו הסכמי בוררות לגבי הסכמים עתידיים.
גרמניה חתמה על חוזה עם צרפת ועם בלגיה, חוזה שערב בלי תנאים לגבולותיהן המשותפים.
כן חתמה גרמניה על חוזי בוררות עם פולין ועם צ'כוסלובקיה שלא ערבו לגבולות הקיימים ביניהן, אך חייבו אותן לא לחתור לשינויים אלא במשא ומתן, דיון או בוררות. צרפת חתמה על חוזים עם פולין ועם צ'כוסלובקיה והבטיחה להן סיוע צבאי אם גרמניה תתקוף אותן. כך השיגה צרפת מטרה חשובה במדיניותה: איזון העוצמה הגרמנית באמצעות ברית דיפלומטית ובאמצעות תמיכה ב"ברית הקטנה", כפי שנקראה הברית הפוסט מלחמתית בין צ'כוסלובקיה, יוגוסלביה ורומניה.
בריטניה ואיטליה ערבו בחוזים אלה לגבולות צרפת ובלגיה והבטיחו סיוע צבאי נגד התקפה גרמנית אם תהיה. היא לא נתנה ערבויות דומות לפולין וצ'כוסלובקיה.
            הסכמי לוקרנו הביאו יציבות בגרמניה והביאו להכנסתה לחבר הלאומים ב-1926.
כמו כן הרגיעו את המצב באירופה לשנים אחדות.
            שאלת המחקר עליה אנסה לענות בעבודתי היא: האם ובאיזו מידה הביאו הסכמי לוקרנו ליציבות מדינית באירופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה?             טענת המחקר: הסכמי לוקרנו היו הסכמים "חסרי שיניים" שהרגיעו את המצב באירופה לשנים אחדות אך לא הביאו ליציבות באזור.
            שיטת מחקר: בעבודה זו נעשה ניתוח תוכן איכותי, במסגרתו נעשה שימוש בספרים הבוחנים והמנתחים את מצבה של אירופה לאחר מלחמת העולם הראשונה, את הגורמים שהביאו לחתימת הסכמי לוקרנו והשפעתם. העבודה תתבסס על ספרות תיאורטית ואמפירית, כתבי עת ומקורות אלקטרוניים הדנים בנושא.             מבנה העבודה:
תחילה אציג את הרקע ההיסטורי ואסקור את מצבה של אירופה לאחר מלחמת העולם הראשונה, אציג את תיאוריית האינטרסים והיעדים ואפרט את הגורמים שהביאו לחתימת ההסכם, את תוכנו והשלכותיו.