מבחן בית - תאוריות ומשטרים דמוקרטים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3503

תקציר העבודה

תשובות מבחן בית
1 – בלעדי הערכים חירות ושוויון הדמוקרטיה אינה יכולה להתקיים, לא כצורת ממשל ולא כערך.
השוויון הוא יסוד עיקרי בתפיסה הדמוקרטית המודרנית , הוא ערך  שמקורו באדם, פרי רוחו , והוא תבוני והסכמי . ערך  השוויון בפני החוק – כולם  שווים ללא הבדל דת גזע ומין לאום ,השקפת עולם פוליטית בפני החוק. אין פירושה של הזכות לשוויון טיפול שווה בכל מקרה ומקרה. יש מקרים  שבהם יש הצדקה לסגת מעקרון השוויון ולהעניק יחס שונה לאנשים שונים .
המקרים יכולים להיות פרי הטבע כמו מוגבלויות של אנשים או פרי התנהגות בני  האדם כמו קיפוח של קבוצות חברתיות על ידי המדינה. המשותף למקרים אלה הוא שהם דורשים הבחנה בין בני האדם.
חירות האדם היא עקרון יסוד בחשיבה המדינית והפוליטית, המהווה אנטיתזה לרעיון כי אדם אחד יכול להחשב לרכושו של אדם אחר. לדעת הפילוסוף ג'ון לוק, הזכות לחירות היא אחת מהזכויות הטבעיות של האדם.
עקרון זה קובע כי שלילת החירות מאדם או מקבוצת אנשים היא מעשה בלתי מוסרי הנוגד את הצדק הטבעי, ומכאן קיימת הצדקה כמעט אוטומטית לכל מאבק שמטרתו היא השגת החירות על ידי אלה שהיא נשללה מהם.
במשטרים רבים בעולם התקיים לאורך שנים רבות מצב שבו חלק מבני האדם אינם בני חורין, אלא נחשבים לרכושם של בני אדם אחרים. שלילת החירות יכולה להיות אבסולוטית (במצב שבו אלה שהיא נשללת מהם הם עבדים), או משתמעת מקיומם של חוקים ותקנות השוללים חירויות ספציפיות, כמו חופש העיסוק, חופש הדת, חופש הביטוי, החופש לבחור ולהבחר, וזכות הקניין. מצב נפוץ של שלילת חירות משתמעת הוא במקומות שבהם מתקיימת חברה פאודלית.
בעת החדשה, החל מאמצע המאה ה-18, התפתח מושג "-
העבודה ללא מקורות