שתי גישות ניהול בראייה השוואתית. גישת הניהול לאיכות כוללת (T.Q.M.) מול גישת העיצוב מחדש. (ENGERNEERING)

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10020
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

שם הקורס:
  שיטות  ניהול  עכשוויות  נושא העבודה : שתי גישות ניהול בראייה השוואתית. גישת הניהול לאיכות כוללת (T.Q.M.) מול גישת העיצוב מחדש. (ENGERNEERING) בחרתי לערוך השוואה על שתי גישות ניהול, האחת גישת ה- TQM שהיא גישה לניהול איכות כוללת  לבין גישת השינדוס, או העיצוב מחדש. לשתי הגישות הגדרה ועקרונות או מאפיינים שונים, אשר מסבירים את מהות הגישה. לכן החלטתי לבחור בקריטריון זה כקריטריון הראשון להשוואה, בתוספת הרקע שהביא ליצירתן של שתי גישות אלו.
ההגדרה של "ניהול איכות כוללת" מעידה שזוהי פילוסופיה ניהולית המחויבת לנושא האיכות, מתמקדת בשיפור מתמיד של תהליכים, ומבצעת זאת תוך השתתפות של כל עובד בארגון. תוצאתה: שביעות רצון מוחלטת של הלקוח. הגדרה זו מאפשרת לאפיין את גישת ה- TQM   ע"פ 12 גורמי מפתח:
    1. מודעות לאיכות        2. מחויבות ואכוונה מצד ההנהלה הבכירה.
    3. התארגנות לקראת שיפור האיכות     4. יצירת סביבה של שיתוף פעולה ועבודת צוות.
    5. הדרכה לשיפור ואיכות     6. מעורבות של כל עובד בארגון.
    7. מעורבות של צרכנים וספקים כאחד. (בין היצרן והספקים ובין היצרן והלקוח)     8. אווירה של פתרון בעיות ומניעתן.
    9. בקרת איכות סטטיסטית.
   10. מדידה של רמת האיכות.
   11. הכרה בהישגים בתחום האיכות.
   12. שיפור מתמיד תוך סיוע בטכניקות מתחומים שונים (פסיכולוגיה ארגונית,         תיאוריית הארגון, בקרת איכות, סטטיסטיקה והנדסת הייצור.
הינדוס או עיצוב מחדשReengineering)  ) היא חשיבה יסודית ותכנון רדיקלי מחדש של תהליכים עסקיים לשם השגת שיפורים דרמטיים במדדים הקריטיים העכשוויים של הביצוע.
הדבר אמור במדדים כגון: עלויות, איכות, שירות ומהירות. להגדרה זו יש ארבע מילות מפתח: יסודית :הצגת השאלות הבסיסיות ביותר הנוגעות לאופן פעולתה של החברה. מדוע עושים את מה שעושים? למה כך ולא אחרת? החברה צריכה להחליט מה היא עושה, ורק אחר כך כיצד היא תעשה זאת. רדיקלי:
המשמעות – שורש. תכנון רדיקלי מחדש משמעותו להגיע לשורש הדברים, לא שיפור או ליטוש או שינוי אלא המצאה מחדש של מבנים ונהלים חדשים.
דרמטיים:
העיצוב מחדש אינו עוסק בשיפורים מצטברים אלא בביצועים. חברה הסובלת מעלויות גבוהות, מאיכות נמוכה או מרווחים קטנים יותר ממה שהיא רוצה, לא בדיוק זקוקה לעיצוב מחדש. מספיקות לה תוכניות שיפור כדי לצאת ממצב זה. עיצוב מחדש מיושם רק כאשר יש צורך בנטישת העבר והתחלה חדשה מבראשית.
תהליכים:
התכונות המאפיינות את גישת העיצוב מחדש הן:
אוריינטציה תהליכית, שאפתנות, הפרת כללים מקובלים ושימוש יצירתי בטכנולוגיית מידע.
עיצוב מחדש הוא מודל עסקי חדש ומערך טכניקות להקמה מחדש של עסק, באופן שיאפשר לו להתחרות בעולם החדש. לשם כך המנהלים חייבים ליצור עקרונות ונהלים חדשים , שמטרתם להתחיל מחדש, מאפס. אחד ממושגי היסוד של הגישה הוא שבירת רצף החשיבה. כלומר, זיהוי ונטישת ההנחות והכללים המיושנים שהם מהווים הבסיס של כל ארגון. אין הכוונה למיכון או אמצעי לתיקון מהיר של פגמי הארגון, גם לא צעד מחוכם לשיפור איכות המוצרים, או צמצום העלויות ודרך להרים את המוראל של העובדים אלא פשוט התחלה חדשה עם עקרונות חדשים. זה לא רה-ארגון או אמצעי לחיסול הביורוקרטיה. אלא ארגון מחדש של תהליכים כדי לאפשר לארגון להסתדר ללא הביורוקרטיה. עיצוב מחדש אינו דומה לניהול איכות כולל השואפת  לשפר תהליכים קיימים בחברה בדרכים שונות. המטרה של העיצוב היא להמשיך לעשות את אותו הדבר בדרך הטובה ביותר. ההינדוס מחדש שואף לפריצת דרך באמצעות חיסול תהליכים קיימים והחלפתם בתהליכים חדשים.  מאפייניה של הגישה הם:
תיכון מחדש של תהליכים, עבודה בצוותים תוך שיתוף פעולה , שינוי אופי העבודה       מעבודה משימתית לעבודה רב-ממדית, שינוי תפקיד העובדים מכפופים למיופי כוח, הסטת הדגש בהכנה למשרה, מהכשרה והדרכה לחינוך, הסטת מוקד מדידת    הביצועים והתגמול מפעילות לתוצאות, צמצום בדיקות ופיקוח, שינוי אמות המידה לקידום, מביצועים ליכולת, המנהלים הופכים ממפקחים למאמנים, המבנים הארגוניים משתנים מהירארכיים לשטוחים, צמצום בדיקות ופיקוח, צמצום ההתאמות, שילוב של מרכוז וביזור.
 לפי גישת העיצוב מחדש  תם עידן הסטנדרטיזציה. אין מקום לתהליכים מסורתיים שתכליתם הייתה לבצע ייצור המוני לשוק המוני. אלא יש להתחיל הכל מההתחלה.
            ת ו כ ן      ה ע נ י י נ י ם
1 .
מבוא………………………………………………………………    עמ'  1
 
2 . סקירה על שיטות ניהול שונות. ………………….   עמ'  3
3 . גישות ניהול בראייה השוואתית:                     א. רקע, הגדרות ועקרונות………………………     עמ'  4
           ב. השפעת השינוי………………………………………    עמ'  10        ג. תגמול והכרה…………………………………………    עמ'   11
       ד. מהות השיפור  ו/או השינוי…………………     עמ'  12
       ה. עבודת צוות ושיתוף הפעולה………………     עמ'  17
            ו. הדרכה, לימוד וחינוך……………………………    עמ'  22
       ז. קביעות בתעסוקה לעובד………………………    עמ'  24
       ח. עלויות והשקעה בכסף……………………………  עמ'  24
       ט. אוריינטציה ויחסי גומלין………………………  עמ'  27
        י. מיקוד והדגשים………………………………………  עמ'   28

4 . קווי הדמיון שבין שתי הגישות:
                                    א. חשיבות הלקוח……………………………………   עמ'   28
         ב. דגש בניהול……………………………………………  עמ'   29
         ג. מאפייני הניהול……………………………………… עמ'   29
         ד. מחויבות הנהלה בכירה………………………… עמ'  
3 0          ה. מאפייני בקרה………………………………………  עמ'    30           ו. ספקים……………………………………………………  עמ'   30 5 סיכום………………………………………………………………  עמ'  31
6 . ביבליוגרפיה…………………………………………………… עמ'   34
*העבודה בפונט 14